به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۱۰۵۳
|
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
اهمیت مدیریت کارآمد این بخش را بیش از پیش نمایان نموده است لذا اقدامات و برنامه های زیر که از جمله برنامه های دکتر ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی کشاورزی است می تواند راهگشا باشد

خبردنا - دکتر سید یعقوب زراعت کیش : بخش کشاورزی ایران علاوه بر مواجهه با چالش عملکرد و بهره وری پایین در تولید محصولات زراعی ،باغی و دامی در مزارع و باغات سنتی با چالش بازار فروش مواجه است محصولات کشاورزی با توجه به فسادپذیری زیاد و ماندگاری کم محصولات خام کشاورزی مواجه است.

همچنین محدودیت های روز افزون منابع پایه تولید بویژه آب کشاورزی بدلیل وقوع خشکسالی های ممتد و برداشت های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی در ۵۰سال گذشته و تخریب شدید منابع طبیعی و محیط زیست،اهمیت مدیریت کارآمد این بخش را بیش از پیش نمایان نموده است لذا اقدامات و برنامه های زیر که از جمله برنامه های دکتر ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی کشاورزی است می تواند راهگشا باشد.

۱- راه اندازی زنجیره تامین و فروش محصولات کشاورزی و تدوین و اجرای دستورالعمل های کشاورزی قراردادی می تواند بسیاری از مشکلات خرده پا را در حوزه بازار محصولات کشاورزی رفع نماید.

۲- حمایت و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز به منظور فرآوری محصولات در مناطقی که با بازار تولید در فصل برداشت مواجه هستند ضمن ممانعت از ضایعات و دورریز محصولات خام کشاورزی به بهبود درآمد کشاورزان محلی می انجامد.

۳- جایگزین تدریجی باغات قدیمی و سنتی و مکانیزاسیون و یکپارچه سازی مزارع به افزایش عملکرد_تولیددر واحد سطح و رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی و کنترل قیمت ها منجر خواهد شد.

۴- توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی با توجه به مزیت نسبی کشور در تولید این محصولات و نیز فراهم کردن بسترمناسب صادرات آن می تواند درآمدهای ارزی زیادی برای کشور به ارمغان آورد.

۵-حمایت و و سرمایه گذاری در روش های آبیاری مدرن ،ترویج کشاورزان به تغییر الگوی کشت به سوی تولید محصولات آب اندوز با ارزش افزوده بالا،توسعه کشت گلخانه ای،استفاده از نابجای بذر محصولات زراعی و...از جمله راه حلهای بنیادی پیش بینی شده برای حفظ و توسعه پایدار بخش کشاورزی است.

۶-حمایت از بخش کشاورزی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای بکارگیری فناوری های نوین در تولید و فروش محصولات در کنار بهره مندی از ظرفیت دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی بعنوان اقلام اساسی در رشد و تعالی بخش کشاورزی در میان مدت و بلند مدت ضروری است

نام:
ایمیل:
* نظر: