به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۱۰۵۵
|
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۴
در گفت و گو با رسانه ها:
نماینده مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید براینکه برنامه های ارائه شده وزیر پیشنهادی نیرو قابلیت اجرایی دارد، اظهارداشت: تعداد مشترکین برق در کشور نسبت به قبل از انقلاب اسلامی ۱۱ برابر شده و هم اکنون بیش از ۴۰ میلیون مشترک برق در ایران داریم.

به گزارش خبردنا، مهدی روشنفکر در گفت و گو با رسانه ها در حاشیه جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: از بیش از ۴۰ میلیون مشترک برق در کشور بیش از ۳۰ میلیون مشترک را مشترکین خانگی و بیش از ۵ میلیون را مشترکین تجاری تشکیل داده و البته مشترکین صنعتی با مصرف سالانه ۱۰۴ میلیارد کیلووات ساعت بیشترین مصرف برق را بخود اختصاص داده اند.


نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس یازدهم شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از انرژی در بخش تولید ( صنعت و کشاورزی ) مصرف می شود، اظهارداشت: میانگین رشد مصرف برق در ۱۰ ساله گذشته از پنج درصد گذشته است.


روشنفکر با اظهار نگرانی از کاهش نرخ ۲ و ۲ دهم درصدی رشد نزولی در روند احداث ظرفیت جدید نیروگاهی در سال گذشته، خاطرنشان کرد: این در حالیست که ما شاهد حداکثر تقاضای نرخ رشد مصرف و سیر صعودی نگران آن هستیم.


وی با بیان اینکه بیش از ۵۸ هزار روستا در ایران اکنون از نعمت برق برخوردار هستند، تصریح کرد: رشد نامتعارف مصرف برق و بالا بودن شدت مصرف انرژی، راندمان نیروگاه ها و تلفات انرژی برق، تفاوت فراوان بین قیمت های تکلیفی فروش و قیمت تمام‌شده برق، فرسوده بودن تاسیسات و شبکه های برق انتقال و توزیع، ناتوانی نیروگاه ها در بازپرداخت تسهیلات بویژه تسهیلات ارزی، نگرانی از تامین سوخت مورد نیاز برای نیروگاه ها، رشد فزاینده فعالیت مراکز استخراج رمز ارز و ناترازی تولید و مصرف انرژی برق در ماه های گرم از مهمترین چالش های پیش روی وزارت نیرو خواهد بود.

این‌نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: صنعت برق ایران بیش از ۵۸ هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی و با تکیه بر توانمندی های داخلی در سطح جهانی از جایگاه چهاردهم و در منطقه دارای رتبه نخست است.


روشنفکر با اشاره به توانمندی های داخلی در صنعت برق، اظهارداشت: ایران از محدود کشورهای دارای فناوری ساخت انواع نیروگاهی که تمام تجهیزات نیروی برق و بیش از ۹۵ درصد تجهیزات انتقال و فوق توزیع آن بومی سازی و در داخل تولید می شود.


نماینده مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مشارکت بخش خصوصی در بهره برداری رسیدن نیروگاه های تجدیدپذیر با ظرفیت نصب شده بیش از ۸۵۰ مگاوات که باید این میزان افزایش یابد.


روشنفکر با بیان اینکه سالانه یک میلیون مشترک برق با هزار مگاوات مصرف صنعتی جدید به تقاضای مشترکین برق افزوده می شود، یادآور شد؛ میزان تولید نیروگاه های سیکل ترکیبی ۳۶ درصد، نیروگاه های گازی ۲۵ درصد ، نیروگاه های بخاری ۱۸ درصد و نیروگاه های آبی ۱۴ درصد است.

وی گفت؛ توسعه بازارهای رقابتی، ساماندهی اقتصاد برق و بهبود فضای کسب و کار، توسعه ارتباطات شبکه برق ایران با کشورهای همسایه مطابق استانداردهای بین المللی، افزایش ظرفیت نیروگاهی بااستفاده از تکنولوژی نوین، افزایش ضریب بار شبکه برق، توسعه انرژی نو و تجدیدپذیر، استمرار پروژه های کاهش تلفات انرژی در شبکه های انتقال و توزیع، اصلاح تعرفه های تکمیلی برق مطابق ماده ۳۹ قانون برنانه ششم و توسعه نیروگاه های پراکنده DG, CHP,CCHP خصوصا در شهرک های صنعتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی از مهمترین راهبردهای وزارت نیرو تا افق ۱۴۰۴ باید باشد.


نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس یازدهم شورای، بهره برداری از ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی با احداث و رویکرد افزایش بازدهی، برنامه ریزی برای احداث و بهره برداری از حداقل ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید توسط صنایع بزرگ، افزایش ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر به میزان ۱۰ هزار مگاوات از محل سوخت صرفه جویی، نوسازی شبکه های فرسوده برق روستایی، برنامه ریزی برای تهاتر و تسویه مطالبات تولیدکنندگان و کاهش رشد مصرف برق سالانه به میزان یک درصد با استفاده از ساز و کار ماده ۱۳ قانون رفع موانع تولید از مهمترین برنامه ها و اقدامات اساسی وزارت نیرو در چهار سال آینده در حوزه برق باید باشد.


روشنفکر، تسهیلات مورد نیاز برای اجرای پروژه های برق در کشور تا افق ۱۴۰۴ را ۳۸۸ میلیارد تومان و ۲۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو ذکر و اظهارداشت؛ ما معتقدیم نگاه آقای محرابیان وزیر پیشنهادی وزیر نیرو در دولت سیزدهم به مناطق محروم باید یک نگاه ویژه باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: