به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۱۱۰۸
|
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
موحد هرچند از 5 دقیقه روشنفکر برای نطق موافقت با وزیر کار با نارضایتی به 2 دقیقه سخن گفت اما در همان وقت اندک دو تیتر مهم روحیه بخش برای دولت رئیسی و وزیر جوانش بکار برد که بازتاب رسانه ای خوبی داشت

خبردنا – عادل علیبازی * : کابینه دولت سیزدهم به ریاست رئیسی تشکیل شد . هرچند برخی پیش بینی ها از حضور یک یا چند کهگیلویه و بویراحمدی در آن خبر می داد اما آنچه در نامه معرفی کابینه به مجلس هویدا شد این بود که پیش بینی ها درست نبودند .

هرچند نقش زاگرس در کابینه دولت سیزدهم از معاون اول تا معاون اقتصادی ، وزیر کار ، وزیر ارتباطات و ..... بسیار پررنگ تر از سایر کابینه هاست اما از این نمد ، کلاهی نصیب کهگیلویه و بویراحمد همیشه محروم از کابینه نشد .

این محرومیت از خوان کابینه به شایستگی مدیران ملی کهگیلویه و بویراحمدی ربطی ندارد چرا که آگاهان به توانایی این وزرا و مقایسه آنها با توانمندی مدیران ملی هم استانی بدون تعصب می توانند صادقانه شهادت و تایید کنند که فرزندان هم استانی بسیار توانمند تر از برخی از این وزرای فعلی هستند اما چرا همانند سایر دولت ها از داشتن وزیر محروم هستیم درحالی که مثلا در مقایسه با ما استان"ایلام " نقش بسیار پررنگ و مهمی در همین کابینه دارد ؟

مطلعان به چیدمان کابینه در سطوح ملی بخوبی از نقش " لابی " و جلسات پشت پرده با حضور ذی نفوذان آگاهند ومی دانند کابینه را تنها شخص رئیس جمهور انتخاب نمی کند . چهره های نزدیک به رئیس جمهور ، گروهها و احزاب سیاسی ، چهره های ملی موثر مورد قبول رئیس جمهور و تیم وی و نمایندگان مجلس از مهم ترین موثران برای تعیین و تشکیل کابینه هستند .

به برکت حسادتها و تخریب های جاهلانه درون استانی از نیروی ملی موثر که فعلا محروم هستیم و همچنین فرد یا افرادی که در تیم رئیس جمهور بتواند از مدیران شایسته ملی هم استانی حمایت کند تا در کابینه یا سطوح میانی هم باشند موجود نداریم بنابراین همه نگاهها به نمایندگان استان است که حداقل از جایگاه حقوقی مجلس و نمایندگی مردم استان بتوانند اندک سهمی از انتصابات دولت سیزدهم را برای فرزندان استان و کمک به توسعه زادگاهمان را طلب نمایند .

سید "ناصر حسینی پور" نماینده تازه نفس گچساران که در زمان معرفی کابینه سکوت را برگزیده بود نفیا و اثباتا در موافقت یا مخالفت هیچ وزیر سخنی به زبان نیاورد . اگر هم تلاشی کرده باشد چون رسانه ای نشده از کم و کیف آن اطلاعی در دست نیست . امید است وی بجای تمرکز بر برخی حواشی حوزه انتخابیه اش به نقش ملی خود بیشتر بپردازد .

او باید بداند تاثیر انتصاب یک یا چند معاون وزیر در سطوح مختلف ملی بسیار بیشتر از پرداختن به حواشی باشت و باوی در داشتن کارنامه موفق و توسعه حوزه انتخابیه و استان به وی کمک خواهد کرد .

موافقت " مهدی روشنفکر " با وزیر جوان کاراقدامی هوشنمدانه بود که البته هوشمندانه تر زمانی است که وی بتواند از این فضای محبت ایجاد شده میان وی و عبدالملکی برای تثبیت مدیران ملی هم استانی در این وزارتخانه و انتصاب مدیران جوان هم استانی در شرکتهای تابعه این وزارت معظم بخوبی و دقیق بهره ببرد .

نماینده بویراحمد و دنا که عضویت کمیسیون آموزش را درکارنامه خودش دارد بخوبی می تواند نقش موثری در معرفی وزیر جدید آموزش و پرورش و رای اعتماد مجلس به وی داشته باشد .

در اهمیت وزارت آموزش و پرورش علاوه بر جایگاه ممتاز آن در انتصاب فرزندان شایسته استان در مناصب ملی این وزارتخانه باید به اهمیت بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت های اقتصادی بسیار آن و نقش این شرکت ها در توسعه استان توجه وافر داشت .

" محمد موحد " کارکشته مجلس که با داشتن ریاست فراکسیون روحانیون مجلس و فراکسیون انقلاب اسلامی جلسات مستمری با وزرای پیشنهادی داشت و البته نطق آتشین وی در دفاع از وزیر لب مرزی فرهنگ و ارشاد اسلامی در رای به اسلامی بسیار موثر بود.

موحد هرچند از 5 دقیقه روشنفکر برای نطق موافقت با وزیر کار با نارضایتی به 2 دقیقه سخن گفت اما در همان وقت اندک دو تیتر مهم روحیه بخش برای دولت رئیسی و وزیر جوانش بکار برد که بازتاب رسانه ای خوبی داشت .
نماینده با تجربه کهگیلویه بزرگ در ابتدای نطق کوتاهش از تجربه اش در معرفی کابینه های دولت های مختلف گفت و تاکید کرد " بنا به تجربه ام دولت رئیسی و این کابینه را موفق ترین دولت پس از انقلاب می دانم " که این تک جمله حمایتی تمام قد جایگاه وی را نزد کابینه رئیسی از موافقت با یک وزیر به موافقت تمام قد با همه کابینه و شخص رئیس جمهور بالابرد که البته در لابی های بعدی وی بسیار موثر است .

تک مضراب " عبدالملکی یک نخبه اقتصادی است " چنان در اوج انتقادات از وزیر پیشنهادی کار موثر بود که هم به وزیر جوان برای دفاع از برنامه هایش روحیه و انرژی داد و هم به نمایندگان مردد در رای مثبت به او بسیار موثر بود چرا که گوینده این عبارت سابقه 26 سال نمایندگی را دارد .

اما موحد با این جایگاه بدست آورده در حمایت از کابینه رئیسی و وزیر کار و وزیر ارشاد چه خواهد کرد؟ باید منتظر روزهای پیش رو ماند .

او باید میان پاسخگویی تلفنی به امور روزمره شخصی موکلینش که هرگز تمامی ندارند و زمان گذاشتن برای لابی با دولت و وزرای پیشنهادی در راستای انتصاب مدیران ملی ملی هم استانی یکی را انتخاب کند !

مجمع نمایندگان استان امروز همگام و همفکر دولت هستند ، هرچند در لابی برای حضور فرزندان استان در کابینه بازنده شدند اما فرصت جبران با انتصاب در سطوح معاونت های وزراتخانه ها و مدیران عامل شرکت های معظم را دارند .

آنها بجای تمرکز و اختلاف در انتصاب مدیران استانی باید بر روی انتصاب مدیران ملی هم استانی در وزارتخانه متمرکز شوند چون که 100 آید 90 هم پیش ماست .

فرزندان استان همفکر دولت رئیسی کم نیستند که می توانند در مناصب ملی بدرخشند اما کیست که نداند "لابی " در این کشور چقدر مهم است.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: