به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۱۱۱۸
|
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۲

خبردنا: برخی گزارش های از حمله پهپادی و هوایی پاکستان به مواضع نیروهای مقاومت در پنجشیر حکایت دارد. 

گزارش‌های رسیده حاکی از این است که نیروی هوایی پاکستان با استفاده از پهپاد برخی از مناطق را در پنجشیر افغانستان بمباران کرده است. ضیا آریا نژاد نماینده سمنگان در پارلمان افغانستان با تایید این خبر گفت نیروی هوایی پاکستان از بمب‌های هوشمند برای حمله به پنجشیر استفاده کرده است.

کلام‌الدین نظامی، فرماندار پنجشیر، نیز گفت که روز یکشنبه مواضع نیروهای مقاومت چند بار هدف حملات پهپادها قرار گرفت.

با توجه به انتشار گزارش‌ها از حمله هوایی پاکستان به پنجشیر درخواست‌ها برای ورود جامعه جهانی به درگیری ها در پنجشیر افزایش یافته است. 

پاکستان از حامیان اصلی طالبان محسوب می‌شود و گفته می‌شود در تصرف افغانستان نیز به این گروه کمک‌های نظامی؛ لجستیکی و اطلاعاتی کرده است. اما این اولین بار است که گفته می‌شود به طور مستقیم وارد جنگ شده است. 

در درگیری‌های شدید پنجشیر ژنرال عبدالودود ذره، از فرماندهان ارشد ارتش افغانستان و پسرعمه احمد مسعود یکشنبه شب در نبرد با طالبان در مرکز ولسوالی رخه کشته شد.

ژنرال عبدالودود خواهر زاده احمدشاه مسعود رهبر درگذشته ائتلاف شمال در مقابله با طالبان بود.

همچنین به همراه ژنرال عبدالودود فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت افغانستان، نیز جان باخت. دشتی خواهرزاده دکترعبدالله عبدالله بود. دشتی بیست و یک سال پیش هنگام حمله انتحاری دو تروریست علیه احمد شاه مسعود در تخار نیز زخمی شده بود. 

برخی منابع می‌گویند خودرو حامل عبدالودود و دشتی توسط پهپادهای پاکستانی هدف قرار گرفته است. 

همچنین گفته می‌شود یکی از فرماندهان ارشد طالبان نیز در درگیری‌ها کشته شده است. به گزارش سی‌بی‌اس مولوی فصیح‌الدین، از فرماندهان ارشد طالبان و مسئول عملیاتی این گروه در شمال شرق افغانستان در جنگ با جبهه مقاومت مردمی در پنجشیر کشته شده است.

منابع نزدیک به نیروهای مقاومت در پنجشیر می‌گویند حملات هوایی و پهپادی پاکستان میدان جنگ را به سود طالبان تغییر داده است.

هرات آنلاین در این باره نوشت: "بمباران شدید مجاهدین موضع گرفته در ارتفاعات را از تحرک باز داشته و زمینه را برای پیش روی قوای طالبان فراهم کرده است." 

ادعا شده است که امرالله صالح پنجشیر را ترک کرده و به تاجیکستان رفته اما احمد مسعود هنوز در پنجشیر در حال نبرد است.

 مرکز ولایت هنوز در کنترل جبهه مقاومت ملی است ولی آتش سنگین طالبان و پهپادها ادامه دارد.

در همین حال با ادامه حملات نیروهای طالبان برای تصرف پنجشیر در شمال کابل، "جبهه مقاومت ملی" گفت درخواست شورای علما/روحانیان افغانستان برای "قطع فوری جنگ" را می‌پذیرد، در صورتی که طالبان هم به حملات و تحرکات نظامی خود پایان دهند.

شورای علمای دینی افغانستان امروز در نشستی جنگ در پنجشیر را نادرست خوانده و گفته‌اند این جنگ بنیاد "شرعی" ندارد. آن‌ها خواستار توقف جنگ از دو طرف شدند.

در بیانیه‌ای که احمد مسعود، رهبر "جبهه مقاومت ملی" در صفحه رسمی فیسبوک خود منتشر کرده آمده که از "اکثر موارد قطعنامه شورای علما" استقبال می‌کند و از فراخوان علمای دینی "کاملا حمایت می‌کند و امیدوار است که گروه طالبان این مطالبه اسلامی و بشردوستانه را جدی گرفته و عملی نماید".

اما طالبان گفت و گوی با مقاومت پنجشیر را رد کرده است. 

احتمال وقوع جنگ داخلی 

امروز مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا پیش‌بینی کرده است افغانستان با قدرت گرفتن داعش و القاعده با احتمال جنگ داخلی روبرو است.

میلی گفته است که ممکن است شرایط جدید افغانستان فضایی را برای تجدید حیات گروههای تروریستی ایجاد کند.

به گفته وی "برآورد نظامی من این است که شرایط فعالی احتمالا به یک جنگ داخلی برسد".

او در گفتگو با شبکه فاکس نیوز، گفت: "تخمین من بعنوان یک نظامی این را می‌گوید که شرایط می‌تواند تغییر کند و به جنگ داخلی بینجامد. من نمی‌دانم آیا طالبان قادر خواهد بود که قدرتش را تحکیم کند و دولت تشکیل بده یا نه. فکر می‌کنم دست‌کم احتمال زیادی هست که یک جنگ داخلی گسترده‌تری رخ بدهد و این می‌تواند شرایط را به گونه‌ای بکند که منجر به بازسازی القاعده یا رشد داعش یا دیگر گروه‌های تروریستی بشود."

نام:
ایمیل:
* نظر: