به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۱۱۹۸
|
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹
نماینده گچساران و باشت در مجلس:
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس به همراه فرماندار گچساران و برخی دیگر از مسئولین شهرستانی از پروژه تونل دیل در گچساران بازدید و از نزدیک در جریان مشکلات این پروژه قرار گرفت.

به گزارش خبردنا، سید ناصر حسینی پور در جلسه روند پروژه تونل دیل اظهار کرد: خواهشمندم که راهکار عملیاتی بدهید که مشکل از کجاست که هر چه زوتر این پروژه مجددا آغاز به کارکند ،هرچند برخی وجود گاز در تونل و برخی هم نبود اعتبارات را بهانه می کنند.

وی بیان کرد: این پروژه نقش به سزایی در پیشرفت گچساران دارد.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس تصریح کرد: باید مشکلات این پروژه مرتفع و این کار با شتاب بسیاری انجام شود.

حسینی پور عنوان کرد: متاسفانه اعتبارات پروژه تونل دیل بین ملی بودن و استانی بودن هم مانده است و نهایتا بودجه های استانی نمی تواند حتی درصدی از کار را جلو ببرد چرا که اعتبارات محدود است.

وی افزود: نهایتا در این جلسه به نتیجه ای رسیدیم که باید بعد از تعطیلات نمایندگان مجلس کار را از طریق استاندار جدید، وزیر راه و شهرسازی ، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) و نیز مجموعه مرتبط با سازمان مدیریت و برنامه ریزی دنبال کنیم که با یک جلسه بحث ملی شدن و قرارداد جدیدی را دنبال کنیم که نهایتا این پروژه تعیین تکلیف شود.

کاظمی،سرپرست کارگاه تونل دیل بیان کرد: امیدواریم گره های اساسی این پروژه بدست شما باز شود، در حال حاضرکار به دلایل متعدی متوقف شده هرچند نمی توان به صراحت نیز برخی مطالب را عنوان کرد اما به هرحال اقدامات و تلاش های خوبی هم دراین پروژه هم انجام شد.

وی افزود: این پروژه در 20 تیرماه 98 با گاز ناشناخته ای روبرو شد و دستور توقف پروژه را کارفرما صادر کرد و ما طبق قرارداد نیز تابع کارفرما هستیم ،هرچند یکماه بعد هم در خروجی تونل با چنین گازی هم مواجه شدیم و آنجا هم دستور توقف دادند؛اگرچه قانون این است که کارفرما باید بیاید و حل معارض انجام دهد و این موضوع با پیمانکار هم نیست.

کاظمی ادامه داد:متاسفانه عمده کار به این سمت و سو رفته ، اینکه ورود کارفرما در پروژه برایش اولویت نبوده و از لحظه ای که این مشکل وجود آمده ردپای هیچ کارفرمایی در این پروژه هم پیدا نشد و پروژه ای که بهره بردارش کارفرما است و برایش این کار هم مهم نباشد .

وی عنوان کرد: بالاخره گره خاصی هم نیست و گره کار همان بحث مدیریتی است که باید نشستی در این خصوص داشته باشند.

مسئول کارگاه تونل دیل خاطر نشان کرد:اینکه یک پروژه ای به این عظمت به خواب طولانی فرو برود حتما دست های دیگری در کار است،بحث گازی که الان بولد شده اگر شما نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس با همین وضعیتی که شیمیایی جنگ هم هستید بدون هیچ تجهیزات خاصی می توانید به درون تونل بروید مشکلی هم نیست.

وی تصریح کرد:متاسفانه تجهیزات سنگینی در این مدت هم از پروژه خارج شد،به هرحال تلاش های زیادی هم انجام دادیم که این کار برای منطقه بماند و قرارگاه خاتم(ص)تنها سازمانی بوده که بیش از دوسال مانده است و اما در این دوسال نه مشاوری ،نه کارفرمایی و نه مسئولی در کنار ما نمانده است.

کاظمی گفت:اصل موضوع تغییر مبانی قراردادی است که از پروژه ملی به پروژه استانی تغییر داده اند و گره کور این پروژه این موضوع است و اینکه استان نمی تواند چنین پروژه ای را متقبل شود که متاسفانه راه و شهرسازی تاکنون هیچ حرکتی در قبال این پروژه انجام نداده است .

وی ادامه داد:معتقدم که کارفرما تمایلی برای کار با راه و شهرسازی ندارد،و الان دو سال اینجا هستیم و وقتی منابع مالی نباشد به هرحال حرکتی هم نخواهیم داشت بنابراین قرارگاه خاتم هیچ سهل انگاری برای ماندن پای کار نداشته است حتی ما همچنان با دست خالی هم مانده ایم.

مسئول کارگاه تونل دیل اظهارکرد:یک دهنه تونل مسدود شده و تجهیزات خاص و سنگین تونل تخلیه و رفته است،هیچ کارفرمایی ام نیامد و هیچ مسئولی هم قدم خاصی برنداشته است و متاسفانه با سرعت خیلی بالایی تجهیزات درحال خارج شدن هستند.

کاظمی در ادامه گفت:اصل کار قرارداد است و دیگری بحث ماندگاری تجهیزات است که دست شما (حسینی پور)را می بوسد که مشکلات را پیگیری و مرتفع کنید.

علیرضا اتابک فرماندار گچساران گفت: بحث تغییرات اعتبارات از ملی به استانی، این است که کل اعتبارات راه استان ما قادر نخواهد بود چنین پروژه ای را به سرانجام برساند واگر تمام اعتبارات استان را به همین تونل بدهیم به جایی نمی رسیم.

وی افزود:اصل قضیه این است که بحث گاز به لحاظ سندیت، خود موسسه حرا زیر بار این قضیه نرفته است مگر اینکه مشاور متعبر بیاید و مستند به لحاظ علمی راهکار بهد که ادامه کار با وجود گاز چگونه خواهد بود،موسسه حرا به هرحال برای ادامه پروژه حتما مطالبه قرارداد بالاتری را خواهد کرد،به هرحال جلساتی مختلف برگزار شد که این پروژه را بایدحتما اعتبارات ملی تخصیص دهند.

فرماندار گچساران گفت:ماحصل اینکه این گاز هیچ ارتباطی با مخازن نفت و گاز عظیم گچساران ندارد،مشکل پول و اعتبارات است و باید این تونل از اعتبارات ملی استفاده کندچرا که اعتبارات استانی به هیچ وجه جوابگو نخواهد بود.

 سعید گندمکار رئیس شهرسازی گچساران ادامه داد: شبیه همین تونل در ابهر،در شهر تهران،در اردبیل و...با چنین گازی هم وجود دارد و آنجا هم کار شده است پس مشکل از اعتبارات است و نه از نشت گاز و آقای "کدخدا زاده" می تواند این مشکل را به سرعت حل کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: