به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۱۲۰۳
|
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
اعتیاد در میان جوانان کهگیلویه در دو سال اخیر نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته و روزانه جوانان و نوجوانان زیادی را به دامن خود می‌کشاند.

به گزارش خبردنا، اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی در هر شهرستانی بوده و عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای هر جامعه‌ای محسوب شده و سبب رکود اجتماعی در زمینه‌های مختلف می‌شود.

اعتیاد در میان جوانان شهرستان کهگیلویه در دو سال گذشته نسبت به سال‌های قبل به مراتب افزایش یافته و روزانه جوانان و نوجوانان زیادی را به دامن خود می‌کشاند و نسل جوان این شهرستان در حال پَرپَرشدن و در معرض نابودی و فناشدن است.

اعتیاد یک بلای خانمان‌سوز بوده که روزانه جمعیت جوان زیادی را در چنگال مرگ‌آور خود گرفتار کرده و سبب نابودی نسل جوان، ورزشکار، ساعی و نخبه شهرستان کهگیلویه می‌شود و بنیان خانوادگی و اعتقادی نسل جوان شهرستان را نشانه گرفته است.

اعتیاد تهدیدی اجتماعی

محمد رستم‌زاده کارشناس امور اجتماعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: اعتیاد دیگر جرم محسوب نمی‌شود بلکه یک بیماری اجتماعی است که عوارض جسمی و روانی زیادی داشته و تا زمانی که به دلایل گرایش فرد بیمار به اعتیاد توجه نشود درمان جسمی و روانی فقط برای مدتی نتیجه‌بخش بوده و فرد معتاد دوباره گرفتار مواد اعتیادآور می‌شود.

وی گفت: اعتیاد به مواد مخدر هم اکنون یک مشکل اجتماعی بوده و به نوعی تهدیدی برای جامعه محسوب می‌شود که ویرانگری‌های حاصل از آن سبب نابودی بسیاری از ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی و اخلاقی شده و به نوعی سلامت یک شهر و مجموعه را به خطر می‌اندازد.

رستم‌زاده با اشاره به مقوله اعتیاد در شهرستان کهگیلویه، عنوان کرد: وضعیت اعتیاد در شهرستان کهگیلویه اصلأ خوب نبوده و بسیار چالش برانگیز شده است، آنچنان که روزانه افراد معتاد زیادی در سطح خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های شهر به چشم می‌خورد و این پدیده زشت در سطح شهرستان به نوعی عادی شده است.

وی تصریح کرد: در شهرستان کهگیلویه اعتیاد به مواد مخدر به تمامی روستاها و نقاط دور افتاده این شهرستان نیز رخنه کرده و تمامی اقشار مختلف مردم را درگیر کرده است و ضرورت دارد که تمامی اقشار مختلف شهرستان، کمیته‌های تخصصی، ادارات زیربط، فرمانداری شهرستان، نهادهای دولتی و غیردولتی، سازمان‌های مردم نهاد و حتی فعالان مدنی و کنشگران اجتماعی احساس خطر کرده و وارد عرصه پیشگیری و مبارزه با اعتیاد شوند.

این کارشناس مسائل اجتماعی خاطرنشان کرد: اعتیاد به مواد مخدر سرلوحه بسیاری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله فقر، طلاق، سرقت، خودکشی و سایر موارد بوده و متأسفانه کودکان و زنان و دختران در معرض این آسیب‌ها قرار دارند، از سویی دیگر پایین آمدن سن اعتیاد در کنار آسیب‌های جدید بویژه فضای مجازی به شیوه‌ای عجیب و افسارگسیخته کودکان و نسل نوحوان و جوان ما را تهدید می‌کند و لازم است که در این زمینه خانواده‌ها و والدین آموزش دیده و از طریق اطلاع‌رسانی به موقع آگاه و هوشیار شوند.

معتادانی که گدا می‌شوند

اعتیاد به مواد مخدر در شهرستان کهگیلویه که بافت سنتی و عشیره‌ای دارد هنوز هم به عنوان یک آسیب بسیار پر خطر شناخته می‌شود اما به دلایل متعدد و مختلف، متأسفانه این بیماری آنچنان در این شهرستان در میان نسل جوان رخنه کرده که حتی افراد سنین کمتر از 15 سال را تحت‌تأثیر خود قرار داده و آنها را نیز آلوده کرده است.

روزانه جوانان زیادی از جمله دختر و پسر و زن و مرد که دچار اعتیاد به مصرف مواد مخدر هستند در کوچه پس کوچه‌ها و خیابان‌های شهر دهدشت به ناچار و برای تأمین ماده مصرفی خود دست به کارهایی از جمله گدایی می‌زنند و چهره شهر را آلوده می‌کنند از سویی دیگر برخی از آنها بخاطر آنکه میزان مصرف‌شان بیشتر بوده پا را فراتر گذاشته و اقدام به سرقت کرده و صحنه‌های ناخوشایندی را در سطح شهر رقم می‌زنند که در مجموع اینگونه عوامل تا حدود بسیار زیادی سلامت جانی افراد را به خطر انداخته و امنیت شهر دهدشت را پایین آوردند.

حکایت جوانی که دوران طلایی زندگی را به خاطر لذت کاذب لحظه‌ای خراب کرد

جوان 20 ساله دهدشتی بنام یاشار که سال‌های زیادی از عمر خود را در مصرف مواد‌مخدر گذرانده و روزهای پرشور جوانی‌ و دوران طلایی زندگیش را بیهوده و بی‌هدف فقط بخاطر لحظه‌ای لذت کاذب، خراب کرده است الان از اینکه چند وقتی است بدون از مصرف مواد مخدر زندگی می‌کند بسیار خوشحال بوده و شکرگذار نعمت پاکی‌اش است. یاشار پسر بزرگ خانواده است و دو خواهر بزرگتر از خودش و یک برادر کوچک دارد. پدرش معلم بوده و مادرش خانه‌دار است و در محله‌های بالای شهر دهدشت زندگی می‌کند. بخاطر مصرف مواد مخدر دوبار تجربه خودکشی داشته اما الان مدت 2 سال و 127 روز پاکی از مواد مخدر دارد.

یاشار در این باره به خبرنگار تسنیم، گفت: در دوران تحصیل در مدرسه راهنمایی زنگ‌های تفریح برخی از همکلاسی‌هایم سیگار می‌کشیدند اما من از بوی آن متنفر بودم اما دوست داشتم در جمع آنها باشم و اینطوری احساس قدرت می‌کردم.

وی گفت: بدون از آنکه حتی ذره‌ای علاقه داشته باشم سیگار را در دستم دیدم و شاید 3 ماه نشده بود که از نیکوتین به ماده سبز رسیدم و پس از آن مصرف ماده سیاه و خیلی زود نیز مصرف ماده سفید را تجربه کردم، در کمتر چندسال چندین ماده خطرناک مخدر را مصرف کردم اما هیچ‌گاه لذتی که بقیه از آن حرف می‌زدند را تجربه نکردم و بدون از آنکه متوجه میزان تخریبم باشم به یک معتاد ششدانگ تبدیل شده بودم.

این جوان دهدشتی با اشاره به دوران سیاه و سراسر تاریک زندگی دوران مصرف مواد مخدر گفت: اینکه دوران مصرف ماده مخدر را دوران تخریب می‌گویند کاملأ درست است. من نه تنها خودم، جسمم و روح و روانم را بواسطه مصرف مواد مخدر تخریب کرده بودم حتی روح و روان والدین و اعضای خانواده‌ام را نیز تخریب کردم. باوجود آنکه سن و سال کمی دارم اما خیلی زود دچار مصرف مواد مخدر شدم و آنقدر مصرفم زیاد بود که به نوعی به پوچی رسیده بودم و دو بار اقدام به خودکشی کردم اما خداوند مرا دوست داشت و مرا از تاریکی و ظلمت و نابودی نجات داد. الان 857 روز بوده که از نعمت پاکی لذت می‌برم و خداوند را سپاس می‌گویم.

چرا مصرف مواد مخدر عادی می‌شود

یاشار با اشاره به وضعیت موجود مواد مخدر در سطح شهرستان عنوان کرد: مصرف مواد مخدر در شهر دهدشت برای خیلی از مردم عادی شده و دیگر خانواده‌ها نسبت به مصرف مواد سخت‌گیری نمی‌کنند، خیلی از جوان‌ها از روی بیکاری و نداشتن تفریحات سالم و برخی نیز از روی کنجکاوی به مصرف مواد روی می‌آورند، مصرف مواد در بین دختران و زنان در شهر دهدشت نیز زیاد شده و روز به روز هم بیشتر می‌شود، یار بازی من یک دختر بود و بیش از 4 سال باهم مواد مصرف می‌کردیم، شرایط شهر دهدشت اصلأ خوب نیست واقعا همه چی بد است و معلوم نیست وضعیت به همین شرایط باقی بماند یا خیر.

این شهروند دهدشتی خاطرنشان کرد: رابطه بسیار خوب والدین با فرزندان و دوست و رفیق شدن پدر و مادرها با فرزندانشان، اعتماد دوطرفه و متقابل والدین نسبت به فرزندان، رفع نیازهای اصلی فرزندان از سوی والدین، محبت کردن به فرزندان، داشتن کسب و کار و بیکار نبودن، ازدواج و تسهیل ازدواج فرزندان و فراهم آوردن فضایی سرشار از مهر و محبت در درون خانواده‌ها تا حدود بسیار زیادی می‌تواند در پیشگیری و مقابله با مواد مخدر تأثیرگذار باشد.

سرپرست اداره بهزیستی شهرستان کهگیلویه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: در حال حاضر 2 مرکز ترک اعتیاد میان مدت ویژه آقایان در سطح شهرستان کهگیلویه بصورت رسمی در حال فعالیت بوده و هم اکنون تعداد 66 بیمار در این دو مرکز در حال گذراندن دوره بهبودی خود هستند.

نعمت‌الله نیکخوه با اشاره به تسهیلات حمایتی بهزیستی از بیماران بهبودیافته شهرستان، گفت: هر یک از بهبودیافتگان از مواد مخدر چنانچه به مدت یک‌سال قطع مصرف کرده باشند متناسب با هر حرفه‌ای که بلد بوده و مجوز آن کسب و کار را داشته باشند به بانک‌ها معرفی شده و تسهیلات خود اشتغالی دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: اعتیاد به مصرف مواد مخدر برای فرد نوعی دلبستگی کاذب بوجود آورده و چنانچه سبب شود فرد بخاطر مصرف و بدست آوردن ماده مصرفی خود دست به هر کاری بزند آن فرد معتاد است.

نیکخو خاطرنشان کرد: فرد معتاد برای گذراندن اعتیاد خود باید یک دوره 28 روزه با رویکرد پرهیز مدار را در کمپ‌های ترک اعتیاد میان‌مدت زیر نظر اداره بهزیستی شهرستان سپری کند و دوران بهبودی خود را با قطع مصرف آغاز کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: