به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۱۲۴۱
|
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
وزیر کار:
شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، وزرای دولت و مدیران کل استان در سالن اجتماعات دانشگاه یاسوج برگزار شد.

به گزارش خبردنا، حجت عبدالملکی وزیر کار در شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک نکته خیلی مهم در مورد این استان وجود دارد این است که استان از نظر شاخص های تعالی انسانی و نعمت های الهی از میانگین کشوری به مراتب بالاتر و از نظر شاخص های برخورداری و رفاه از میانگین کشوری به مراتب پایین تر است، ایثارگری از میانگین کشوری بالاتر و نرخ مشارکت که نشاندهنده تمایل مردم به کار است، 6 درصد از میانگین کشوری بالاتر است، از نظر نرخ بیکاری وضعیت بدی، از نظر فقر اصلا وضعیت قابل قبولی ندارد، در حوزه درآمد هم ضعیف است که این نشان می دهد توجه ویژه تری به این استان ایجاد شود.

عبدالملکی اظهار کرد: سه نگرانی در این استان را مشاهده کردم، اولین مورد میزان افزایش مهاجرت روستا به شهر است، در سال 65 حدود 65 درصد مردم استان روستایی بودند که کاملا طبیعی است، در سال 95 این تعداد 44 درصد شده است که در طول این 25 سال حدود 26 درصد افزایش مهاجرت را داشتیم. این نگران کننده است چون این جمعیت در حوای شهر ساکن می شوند، و فعلا وضعیت حاد نیست ولی اگر فکر اساسی برای این موضوع نکنیم، وضعیت نگران کننده ای برای حاشیه های یاسوج را خواهیم داشت.

عبدالملکی افزود: نگرانی دوم، نبود آب شرب در استانی که یکی از آبخیزترین استان های کشور است.

وزیر کار اظهار کرد: نگرانی سوم، با وجود مواهب زیاد استان، معضل بیکاری است.

عبدالملکی بیان کرد: دو محور اساسی در ارتباط با مهاجرت وجود دارد، روی اقتصاد روستا باید تمرکز جدی تری داشته باشیم، اولین محور، مسئله تولید و اشتغال است و محور دوم خدمات رفاهی روستاها است. راه های روستایی اهمیت زیادی دارند چرا که مناطق کوهستانی هستند و رفت و آمد را بسیار سخت می کند.

وی گفت: مارگون 54 مدرسه کانکسی و کپری وجود دارد که با حدود 20 میلیارد تومان می توان این موضوع را حل کرد، مسئله مسکن که بسیار نگران کننده بود، بخصوص در روستاهای محروم، که سقف ها مخروب بود، قبل از شروع فصل بارندگی، در کوتاه مدت، همه سقف های منازل چک شود و موارد وخیم تعمیز شود.

وی افزود: در ارتباط با مسئله آب، نیازمند طرح های بهره وری آب هستیم، بهبود الگوی کشت، ایستگاه های پمپاژ آب، باید فکر و بررسی شود.

عبدالملکی گفت: در حوزه اشتغال، با همکاری جهاد کشاورزی گلخانه مدرن آموزشی ملی در رسته گیاهان داوریی ایجاد خواهیم کرد که در قطبیت جهت دهی اقتصاد گیاهان داوریی تثبیت شود.

وی اظهار کرد: هر تعدادی از کارفرمایان و کارفرمایان که آماده باشند واحدهای کوچکتر را بر اساس الگوی تامین مالی مبتنی بر قرار داد را پشتیبانی کنند، از آنها بدون سقف در پشتیبانی تسهیلاتی و تأمین مالی خواهیم کرد و کهگیلویه و بویراحمد پایلوت این موضوع خواهد بود.

وی در خصوص مشکلات حوزه شیلات افزود: برای واحدهای پرورش ماهی می توان تسهیلات ایجاد کرد. همچنین در خصوص واگذاری برق و سخت گیری هایی که محیط زیست دارد، گلایه های زیادی داشتند که می توان به آنها رسیدگی کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: