به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۱۲۹۱
|
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
بانک‌ها میل چندانی برای فعالیت در حوزه اقتصادی و تولید ندارند و انتظار می‌رود که در پرداخت تسهیلات انعطاف پذیری بیشتری از خودشان نشان دهند و منابع و تسهیلات تکمیلی برای استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشند

 خبردنا :  نشست فعالان اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد با معاون مدیر عامل و عضو هیئت مدیره بانک ملی ایران برگزار شد .

به گزارش " خبردنا " ، در این نشست منوچهر یاری تل‌زالی نائب رئیس اتاق بازرگانی یاسوج با اشاره به ظرفیت‌های بسیار بالای استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه تولید و اشتغال، اظهار داشت: بانک ملی یکی از برندهای صنعت نظام بانکی کشور است و از برندها در حمایت از تولید و اشتغال انتظار و توقع بیشتری می‌رود.

مدیر امور شعب بانک ملی استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن خیر مقدم، دست روی دردی در حوزه بانک‌ها گذاشت و اظهار داشت: 50 درصد تهسیلات اشتغالزایی کمیته امداد را بانک ملی پرداخت کرده است. در پرداخت تسهیلات زلزله محدودیت‌های وجود داشت که این محدودیت‌ها برداشته و همه تسهیلات زلزله زدگان هم پرداخت شد.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه افزود: بعضی از بانک‌ها بیش از 110 درصد و برخی بانک‌ها هم 140 درصد از منابع خودشان را پرداخت کرده‌اند.

منصور دانش آموز مدیر بانک ملی استان کهگیلویه وبویراحمد در ادامه گفت: بعضی از بانک‌ها مکلف هستند که بعد از اتمام وقت اداری، منابعشان را به مرکز انتقال بدهند و وظایفی در پرداخت تسهیلات تکلیفی ندارند. انتظار می‌رود، به گونه‌ای عمل شود که بانک‌ها منابع آنها به مرکز انتقال داده نشود و در استان‌های محروم هزینه شوند.

امین منوچهری مشاور اتاق بازرگانی یاسوج در این جلسه نیز با اشاره به ظرفیت بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: سهم سرانه پرداخت تسهیلات استان کهگیلویه و بویراحمد 138 میلیون تومان است. یعنی 35 درصد میانگین کشوری تسهیلات پرداخت می‌کنند. و با یک بررسی متوجه می‌شوید که بیشتر تسهیلات در استان کهگیلویه و بویراحمد به سمت تسهیلات خرد بوده که آن هم در بخش‌های حمایتی پرداخت شده و کمتر در حوزه تولید بوده است.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد و احداث 10 مگا پروژه در این استان، اظهار داشت: بانک ملی در استان کهگیلویه و بویراحمد بر خلاف سایر استان‌ها که هلدینگ های مربوط به آن سرمایه گذاری کردند، در این استان هیچ نقش آفرینی نداشتند و این امید می‌رود مگا پروژه‌ای را با مطالعه قبلی با همکاری اتاق بازرگانی و مجموعه استان کهگیلویه و بویراحمد در استان انجام دهند و در پروژه‌ای سرمایه گذاری کنند.

وی گفت: بانک‌ها میل چندانی برای فعالیت در حوزه اقتصادی و تولید ندارند و انتظار می‌رود که در پرداخت تسهیلات انعطاف پذیری بیشتری از خودشان نشان دهند و منابع و تسهیلات تکمیلی برای استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشند.

مشاور اتاق بازرگانی یاسوج در ادامه گفت: اختیارات مدیران بانک‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد کم است. سقف اختیار بانک‌ها را در استان کهگیلویه و بویراحمد بالا ببرید و به جای اینکه پرونده‌های تسهیلات بالا به تهران فرستاده شود و در یک بازه 6 ماه گیر بیفتد، سقف اختیارات بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد زیاد شود تا بیش از گذشته به تولید و کسب کار کمک شود.

قربانی یکی از مدیران کارخانه سینره یاسوج گفت: بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ اختیاری از خودشان ندارند. بانک‌ها برای یک وام یک میلیارد تومانی ماها سرمایه گذار و تولید کننده را می‌دوانند و بعدش هم هیچ. چرا که در تهران برای آنها تصمیم گیری خواهد شد.

نماینده سیمان مارگون با بیان اینکه ما بزرگترین کارخانه استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم، اظهار داشت: استان کهگیلویه و بویراحمد مشکل بزرگی در حوزه حمل و نقل دارد و هیچ کاری برای توسعه این صنعت نشده است. حمل و نقل پایه اساسی برای صادرات است. امیدوارم نگاه ویژه‌ای در این خصوص شود. روزانه به 180 دستگاه تریلر برای صادرات محصولاتمان داریم و ما مجبور شدیم در نبود این صنعت در استان، بخش عمده‌ای از سرمایه در گردش خودمان را برای توسعه حمل و نقل بگذاریم.

وی افزود: 32 دستگاه کامیون و تریلر خریداری کردیم برای اینکه صادرات محصولاتمان را خودمان پشتیبانی بکنیم. شرکت حمل و نقل توانمند برای واحدهای تولیدی و صنعتی بسیار مهم است.

یکی دیگر از فعالان اقتصادی گفت: نبود وثقیه یکی دیگر از مشکلات جلوی پای سرمایه گذاران و تولید کنندگان است. انتظار می‌رود سفته را جایگزین وثیقه کنید.

نام:
ایمیل:
* نظر: