به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۱۳۰۱
|
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
رئیس دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد:
در سفر رئیس محترم قوه قضاییه ۱۵ هزار نامه را داشتیم که بیشترین تعداد نامه در کشور بود و استان ما، از باب مراجعات مردمی و پاسخگویی به مراجعات، شاخص و نمونه بود.

خبردنا: رئیس دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی از اعضای شورای شهر گچساران و افراد مرتبط با تفهیم اتهام روانه زندان شدند.

به گزارش"خبردنا"، دکتر نگین تاجی با بیان اینکه در قضیه آرد، تعدادی مدیران و کارمندان دستگیر شدند و میزان ریالی جرائم حدود ۳۰ میلیارد تومان می باشد، اظهار داشت: پرونده شهرداری‌ها در حال رسیدگی است، همچنین در روزهای اخیر تعدادی از اعضای پارلمان شهری و افراد مربوط گچساران با تفهیم اتهام روانه زندان شدند و پرونده آنها در مراحل مقدماتی و رسیدگی می باشد.

نگین تاجی گفت: یکی از اولویت‌های ما در استان حمایت از تولید و سرمایه گذاری و مانع زدایی ها است، در ستاد اقتصاد مقاومتی که ماهانه تشکیل می‌شود، مواردی تصویب و اجرایی می‌شود. دیدگاهی وجود دارد که می‌گوید «اصلاً نباید از منابع طبیعی استفاده شود، به بهانه اینکه منابع ما حفظ شوند».

وی با بیان اینکه «استان ما نیاز به توسعه دارد» افزود: می‌توان سرمایه گذاران را جذب کرد و سرمایه گذاران به موضوعاتی از جمله گردشگری ورود کنند. برای حل معضل میان استفاده از محیط زیست و کاهش آسیب به آن، می‌توان با سلیقه خوب و روش‌های مناسب از منابع طبیعی استفاده شود، سیاست اصلی ما حمایت از سرمایه گذاری است. بسیاری از واحدهای تولیدی که درگیر معضلات اداری بودند در همین ستاد مشکلاتشان حل شد، دیگر واحدها نیز با مراجعه به دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی می‌توانند مشکل خود را در ستاد مطرح کنند. ۵۰ واحد تولیدی در استان کهگیلویه و بویراحمد با حمایت‌های دستگاه قضایی از خطر تعطیلی و رکود رهایی یافتند. دستگاه قضایی با توجه به شرایط موجود اقتصادی و تحریم‌ها برنامه‌های ویژه‌ای برای حمایت از واحدهای تولیدی و مانع زدایی در تولید دارد.

نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه صحبت‌هایش به اقدامات منحصر به فرد دستگاه قضا در این دوره اشاره کرد و اظهار داشت: از فروردین ۱۴۰۰ کاهش آمار زندانی داشتیم، برای اینکه مردم شرایط راحت‌تری داشته باشند، قاضی ناظر زندان را در بیرون از زندان مستقر کردیم، برای اینکه نیازی نباشد زندانی‌ها به دادسرا بیایند.

وی گفت: با تشکیل صندوقی که از طرف کارکنان قضایی و دستگاه قضا حمایت می‌شود، حمایت از خانواده‌های زندانی صورت گرفته، برپایی این صندوق اقدامی بود که در استان کهگیلویه و بویراحمد شروع شد و پس از آن استان‌های دیگر نیز این رویه را بکار گرفتند.

رتبه چهارم اشتغال زایی زندانیان

وی با بیان اینکه ۷۴ درصد افزایش اشتغال زندانیان را در استان کهگیلویه و بویراحمد داریم، گفت: رتبه چهارم اشتغال زایی کشور را در این زمینه داریم. در بحث ورود زندانیان سابقه دار کاهش چشمگیری داشتیم که رتبه دوم کشوری را در این خصوص کسب کردیم.

رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سئوالی پیرامون ملاقات عمومی، با بیان اینکه اگر بگویم که «هر روز ملاقات‌های عمومی را در دستگاه قضایی داریم»، حرف اشتباهی نزده‌ایم، گفت: در روزهای دوشنبه و چهارشنبه ملاقات‌های مردمی را داریم، همچنین سامانه‌ای وجود دارد که مراجعان می‌توانند از این طریق نوبت گیری الکترونیکی را انجام دهند، و رتبه برتر کشوری را در این زمینه داریم.

در سفر رئیس محترم قوه قضاییه ۱۵ هزار نامه را داشتیم که بیشترین تعداد نامه در کشور بود و استان ما، از باب مراجعات مردمی و پاسخگویی به مراجعات، شاخص و نمونه بود.

رئیس کل دستگاه قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد به یکی دیگر از اقدامات دستگاه قضا اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه جوانگرایی تبعاتی برای بنده داشت، ولی این رویه را در دستگاه قضا اجرایی و اکنون جوان‌ترین و شایسته‌ترین قضات و مدیران را انتخاب کردیم. در حال حاضر فضای آرام و صمیمی را در دستگاه قضا شاهد هستیم.

نگین تاجی با بیان اینکه «دستگاه قضای استان کهگیلویه و بویراحمد پایلوت آموزش مباحث علمی و آموزشی در کشور است» گفت: تحول در نظام قضایی شکل نمی‌گیرد مگر اینکه مباحث بصورت علمی و آموزشی پیش رود، ممکن است قاضی و وکیل ما نسبت به مباحث علمی و آموزشی تسلط کامل نداشته باشد، به همین دلیل این روند آموزشی اجرا شد و ۶ استان دیگر نیز بصورت همزمان و آنلاین از مباحث استفاده می‌کنند. معضلاتی که همکاران قضایی در مباحث حقوقی دارند مطرح می‌شود و بوسیله اساتید مجرب کشوری مورد بررسی و تشریح قرار می‌گیرد.

وی با اظهار اینکه از روز اول این رویکرد را داشتم که مباحث بصورت کاملاً تخصصی و علمی بررسی و حل شوند» گفت: مبحث «رأی نقد» هیچگاه در استان کهگیلویه و بویرحمد وجود نداشت، که این موضوع را مطرح می‌کند که وقتی قاضی نسبت به موضوعی، رأیی صادر می‌کند، مورد نقد قرار بگیرد و ما حتی خواستیم این موضوع به اطلاع عموم برسد.

دکتر نگین تاجی با بیان اینکه «۳۴۴ درصد رشد آموزشی دستگاه قضایی در استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سالیان گذشته داریم»، گفت: اولین کتاب نشست‌های قضایی را منتشر کردیم، دومین کتاب نیز منتشر خواهد شد، کتابی نیز در بحث نقدهای رأی منتشر خواهد شد، در بحث ماده ۴۷۷ نیز اشتباهات قضات بصورت کتاب درخواهد آمد و مورد استفاده قضات قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به وجود پرونده‌های مسن در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: پرونده‌های مسن ما خیلی کم هستند و بسیاری از این پرونده‌ها مختومه شده‌اند. بطوریکه ۸۲۹۵ پرونده مسن مختومه گردید و تنها ۴۸۶ پرونده معوق باقی مانده است.

این مقام قضایی در خصوص احتمال قضاوت اشتباه در دادگستری استان کهگیلویه وبویراحمد، گفت: در خصوص ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، که به موضوع رأی اشتباه و خلاف شرع اشاره دارد، در استان سامانه‌ای تشکیل شد، ۱۰ نفر از قوی‌ترین قضات انتخاب شدند، که موضوع را بررسی می‌کنند، فایل آموزشی در این زمینه طراحی شده، که اگر مشخص شود که رأی اشتباه بوده، فایل آموزشی در اختیار قاضی مورد نظر قرار می‌گیرد، تا چنین اشتباهاتی پیش نیاید.

رتبه چهارم کشور در پرونده‌های الکترونیکی

وی به الکترونیکی شدن پرونده‌ها اشاره کرده و گفت: ابلاغ‌های دستی و سنتی تبدیل به الکترونیک شده، ۹۶ درصد پرونده‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد بصورت الکترونیک ابلاغ می‌شوند و در کشور رتبه چهارم در زمینه پرونده‌های الکترونیک را داریم.

وی با اشاره به اینکه «در دادرسی الکترونیک نیازی به حضور فیزیکی اصحاب دعوا در دادگاه نیست»، گفت: افراد می‌توانند در منزل بصورت الکترونیک پرونده‌شان مورد بررسی قرار بگیرد. حتی هیچ زندانی مگر در صورت ضرورت به دادسرا مراجعه نمی‌کند. مقام سوم را از نظر دادرسی الکترونیک در کشور کسب کرده‌ایم. ۹۲ درصد جلسات رسیدگی با زندانیان به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و رتبه ۲ کشوری در این زمینه کسب شد.

او همچنین گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد در اولین جشنواره فناوری اطلاعات در هفته قوه قضائیه سال جاری در بحث نوبت دهی الکترونیکی و دادرسی الکترونیک حائز رتبه اول شد.

دکتر نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه رضایت مردم برای مجموعه دادگستری به معنای واقعی مهم بوده و هست، افزود: درصد رضایت مندی مردم از قضات در مجموع در مرداد ماه ۷۱ درصد بوده و رتبه سوم کشور را کسب کردیم و همچنین میزان رضایت از کارکنان ۷۴ درصد ازریابی شد که رتبه ۴ کشوری به دست آمد. در بحث «آگاهی بخشی حقوقی به مردم» نیز اقدامات منحصراً به فردی داریم. یکی از کارهای خوبی که در دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد انجام می‌گیرد، این است که روزهای یکشنبه نخبگان قضایی با حضور در صداوسیما، با بیانی ساده، در مسائل حقوقی آگاهی رسانی به مردم را انجام می‌دهند.

وی در ادامه به دیگر اقدامات دستگاه قضا در استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخت و اظهار داشت: در پنج ماهه اول سال ۱۴۰۰، تعداد خروجی پرونده‌ها ۱۰۴۷۰۸ فقره بوده که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته تعداد ۵۴۶۵ فقره افزایش داسته است.

قاضی القضات دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: افتتاح اولین کتابخانه با ظرفیت ۱۰ هزار جلد کتاب در استان کهگیلویه و بویراحمد در حال ایجاد است. تشکیل طرح ابتکاری سفیران صلح که با استفاده از ظرفیت ریش سفیدان ۱۸ قتل عمدی و حجم قابل توجهی از پرونده‌های کیفری و حقوقی منتهی به سازش شدند. استان کهگیلویه و بویراحمد از لحاظ اصلاح ذات البین رتبه ۴ کشوری را به دست آورد.

نام:
ایمیل:
* نظر: