به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۱۳۰۸
|
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
پیشنهاداتی به شورای شهر یاسوج :
همچنین شورای شهر مصوب کند که تمامی اطلاعات مربوط به پروژه های شهرداری و مناقصات و خریدها و منافذ فساد زا بصورت عمومی منتشر و مردم از روند کوچکترین هزینه های شهر آگاهی داشته باشند .

خبردنا - عادل علیبازی *: پس از کش و قوس های فراوان بالاخره شورای شهر یاسوج شروع بکار کرد . 

شهر " یاسوج " بعنوان مرکز استان " کهگیلویه و بویراحمد " پیشانی  و ویترین استان است . اهمیت آن به علت گردشگر پذیربودن  و در مسیر تردد میان استانهای اصفهان ، فارس ، خوزستان و چهارمحال و بختیاری  دوچندان می شود . 

زیبایی شهری و داشتن مبلمان شهری آراسته از الزامات اولیه شهری است که بعنوان پایتخت طبیعت معروف شده است . " یاسوج " با داشتن طبیعتی زیبا و بکر می تواند با بهره گیری از یک شهردار توانمند و با برنامه و با تجربه درخشان تحول را تجربه و  با رفع مشکلات شهری در حوزه های مختلف شهری ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی بهتر از گذشته بدرخشد . 

نقش شورای شهر جدید یاسوج در این مسیر بسیار ممتاز و البته تاریخی خواهد بود . انتخاب شهردار بعنوان مهم ترین وظیفه  شورای شهر یاسوج می تواند گامی بلند در تحقق این اهداف باشد . 

شهردار با برنامه ، خوش فکر ، خلاق ، پویا ، با تجربه  و پاکدست می تواند پتانسیل های طبیعی پایتخت طبیعت را با خلاقیت های امروزی تلفیق و شهری بانشاط را بازآفرینی نماید . 

برای انتخاب چنین فردی که بتواند شهر یاسوج را از مخمصه بی برنامگی ها و حسادت های  طایفه ای جهش دهد شورای شهر باید شجاعت داشته باشد و نسبت به انتخاب شهرداری غیربومی با داشتن همان ویژگی های پیشین گفته شده اقدام نماید . 

باید بپذیریم نیروهای بومی فعلی که بتوانند تغییرات اساسی و تحولی شگرفت در مدیریت شهری یاسوج ایجاد نکنند به دلایل مختلف علمی ، فرهنگی ، خلاقیتی ، طایفه ای و قومی و قبیله ای نداریم که ذکر جزئیات در این مقال نمی گنجد . 

شهردار غیر بومی خلاق ، توانمند ، باتجربه و پاکدست  حتما نگاه تازه ای به شهر یاسوج و بافت آن خواهد داشت تا افراد بومی که سالها با همین شهر خو گرفته و از هرگونه تغییر در آن گریزان هستند . شهردار جدید  غیر بومی حتما ابتکارات بهتری برای تحول در شهر یاسوج خواهد داشت و از نگاه تحول ساختاری مدیریتی نو را در این شهر شروع خواهد کرد که مدیران بومی هم استانی قطعا نمی توانند چرا که سالها در همین بافت زیسته اند و اصولا با آن خو گرفته اند . 

شورای شهر برای یکباره هم که شده به شهردار جدید غیر بومی اجازه دهند که وی مدیران زیرمجموعه اش را خودش انتخاب کند . البته که اولویت با مدیران بومی باشد اما اگر وی بر استفاده ازنیروهای غیربومی  تاکید داشت اجازه دهند دست وی باز باشد و شهر را با تیم مدیریتی خودش اداره کند . مهم برای شورای شهر باید عملکرد باشد تا افراد .

شورای شهر یاسوج باید با شجاعت از بدهی های اخلاقی و عاریتی به افراد و طوایف بگذرد و اجازه دهند شهر درست اداره شود . برای شورای شهر باید عملکرد مدیریتی شهردار جدید و تیم اش مهم باشد نه استفاده از فلان نیرو در بهمان جایگاه . می دانم که سخت است اما باید بپذیریم مدیر قوی و توانمند که برای شخصیت مدیریتی اش احترام قائل است و به عملکردش ایمان دارد هرگز زیر بار نیروهای تحمیلی نمی رود  و یاسوج تشنه چنین مدیری است . اگر مدیری تمام شرایط شما را برای شهردار شدن پذیرفت بدانید او خود را شایسته چنین منصبی نمی داند  و  دنبال پر کردن رزومه اش است تا آبادی شهر . 

یکی از آسیب های جدی که همواره درگیر نهادهای مدنی و مردمی مانند شورای شهر است موضوع فساد است . موضوع فساد جز با شفافیت حل نمی شود  مسیری که تمامی جوامع توسعه یافته از طریق آن توانسته اند فساد را به حداقل برسانند .

آگاهی مردم از مصوبات شورای شهر یاسوج و درجریان قرار گرفتن از تمامی مذاکرات صحن شورا می تواند گامی مهم برای مبارزه با فساد باشد . اطلاع مردم بصورت زنده از تصمیمات شورای شهر و کمیسیون های آن از رانت اطلاعات اعضای شورای شهر ، شهرداری و وابستگان  آنها بشدت جلوگیری کرده و آن را از بین می برد . 

مردم حق دارند از مباحث شورای شهر و کمیسیون های آن اطلاع دقیق داشته باشند . خوشبختانه با رشد تکنولوژی و  شبکه های مجازی می توان تمامی جلسات را بصورت آنلاین و زنده از طریق شبکه های مجازی پخش و تصمیمات و مطالعات مربوطه در سایت شورای شهر برای اطلاع همگان منتشر شود . 

یقین داشته باشیم که هرگاه نظارت عامه بر مسئولان افزایش یابد فساد  کاهش خواهد یافت . 

همچنین شورای شهر مصوب کند که تمامی اطلاعات مربوط به پروژه های شهرداری و مناقصات و خریدها و منافذ فساد زا بصورت عمومی منتشر و مردم از روند کوچکترین هزینه های شهر آگاهی داشته باشند .

شواری شهر یاسوج تلفیقی از افراد باتجربه و جدید به دور از وجود برخی چهره های بیخود جنجالی دور گذشته است که می  تواند نوید خوبی برای آینده پیش روی مرکز استان باشد . با تجربه های شورای بخصوص ریاست محترم آن می دانند که نقش مدیران ملی در پیشبرد برنامه های آنها چقدر می تواند موثر باشد  بنابراین پیشنهاد می شود تا این شورا برای اولین دست دوستی و نیاز به سوی برخی افراد موثر در تهران دراز کرده و از آنها برای کمک به مدیریت شهری استمداد بطلبد . 

حضور اعضای شورای شهر و پیگیری روزانه در وزارتخانه ها و سازمانهای تابعه می تواند تحولی شگرفت در پیشرفت کارها داشته باشد . می طلبد اعضای شورای شهر جدید با تقسیم کار این مهم را از یاد نبرده و از چهره های هم استانی در وزارتخانه ها در مسیر  کار نهایت بهره را ببرند . 

استفاده از ظرفیت های نیروهای بومی در تهران و برخی مدیران غیربومی سابق یا اسبق استان بویژه در اتاق های فکر و گروههای همدلی می تواند به تزریق افکار نو و متفاوت به اعضای شورای شهر کمک نماید . 

تشکیل بانک اطلاعات چنین افرادی ضروری است که در مسیر کار می توان به برگزاری همایش ها و نمایشگاههای مختلف با استفاده از ظرفیت های همین افراد در حوزه های مختلف سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و ..... اشاره کرد .

امید است شورای شهر جدید شجاعانه  و با گذشت از زندان های فکری سنتی دیروز و امروز به فردایی متفاوت برای مرکز استان بیندیشد و پس از گذشت چهار سال با نگاهی به عملکردشان  ، تحول ، جهش ، توسعه ، شادابی ، پویایی و رضایت مردم را نظاره گر باشند .

 

* صاحب امتیاز و مدیرمسئول " خبردنا " 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
قادر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
0
0
آقای رهنما شهردارقبلی سیسخت را بیاورند
نام:
ایمیل:
* نظر: