به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۱۳۳۷
|
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
رئیسی تاکید کرد: اعتبار سد تنگ سرخ بویراحمد و سد گچساران باید به سرعت تامین شود تا سال ۱۴۰۱ سدها فعال و آبگیری شود.

خبردنا: پروژه سد تنگ سرخ بویراحمد در تاریخ 23 آذرماه سال 1390 با هدف تأمین بلند مدت آب شرب و صنعت بویراحمد توسط پرویز فتاح وزیر وقت نیرو کلنگ‌زنی شد اما این پروژه پس از 10 سال تنها 35 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و هنوز تملک اراضی انجام نشده است.

به گزارش خبردنا از یاسوج، حجم مخزن سد تنگ سرخ 125 میلیون مترمکعب و مصرف تنظیمی بر اساس برنامه ریزی انجام گرفته  192 میلیون متر مکعب بوده یعنی علاوه بر 35 میلیون متر مکعب زیست محیطی  که براساس جدول مصوب و نیاز ماه‌های سال رها سازی می‌شود، حدود 200 میلیون متر مکعب نیز از محل سد به پایین دست عبور خواهد کرد و همواره آب در بستر رودخانه جریان دارد.

تأمین آب شرب شهر یاسوج و روستاهای مسیر به‌میزان 25.5 میلیون متر مکعب در سال، تامین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان 42.4 میلیون متر مکعب، تامین آب زیست محیطی رودخانه به میزان 33 میلیون مترمکعب، فراهم کردن امکانات تفریحی و سیاحتی با توجه به جذابیت توریستی منطقه، کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت به سازه‌های موجود در حاشیه رودخانه از جمله اهداف احداث سد تنگ سرخ است.

تامین آب شرب شهر شیراز مرکز استان فارس به میزان 72 میلیون مترمکعب نیز از دیگر اهداف سد تنگ سرخ بویراحمد بوده که برای تامین آب شرب مورد نیاز این شهر مصرف می‌شود.

رئیس جمهور دولت سیزدهم در روز نهم مهرماه امسال در سفر به استان  به محل سد در دست ساخت تنگ سرخ بویراحمد رفت تا از نزدیک از آخرین وضعیت این پروژه ملی آبی آگاه شود.

به گزارش خبردنا از یاسوج، سید ابراهیم رئیسی در بازدید از سد تنگ سرخ بویراحمد با تاکید بر ضرورت تکمیل عملیات اجرایی و ساخت این سد تا پایان سال ۱۴۰۱، گفت: به مسئولان هم تذکر می دهم که اجازه ندهند هیچ حقی از کارگران ضایع شود.

وی پس از بازدید از روند ساخت سد تنگ سرخ در سخنان کوتاهی در جمع کارگران و مهندسان فعال در این پروژه، اظهارداشت: متأسفانه اجرای این پروژه حدود ۱۰ سال از زمان پیش‌بینی شده عقب است  اما روحیه‌ای که امروز در شما دیدم این امیدواری را ایجاد می‌کند که این عقب‌افتادگی در فاصله زمانی کوتاهی جبران شود.

وی افزود: اگر از سال ۹۰ تاکنون این پروژه سالانه پیشرفت ۱۰ درصدی داشت باید تاکنون تمام می شد.

رئیسی گفت: یکشنبه هفته آینده تیمی کارشناسی برای بررسی مشکلات حقوقی، اجرایی و موانع و معارضات اجتماعی به استان اعزام می شوند و باید عملیات اجرایی سد بلافاصله از سر گرفته شود.

رئیس جمهور دولت سیزدهم در شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد هم با بیان اینکه اجرای پروژه سد تنگ سرخ، ۱۰ سال از زمان پیش‌بینی شده عقب است، گفت: بهره‌برداری سریع‌تر از این سد می‌توانست منافع زیادی را نصیب مردم استان  و حتی بخش‌های شمالی استان فارس کند. 

رئیسی تاکید کرد: اعتبار سد تنگ سرخ بویراحمد و سد گچساران باید به سرعت تامین شود تا سال ۱۴۰۱ سدها فعال و آبگیری شود.

وزیر نیرو هم در بازدید از سد تنگ سرخ بویراحمد گفت: با تخصیص اعتبار لازم برای ساخت این سد در بودجه سال ۱۴۰۱ و از محل هایی مانند ماده ۵۶ ، پیش بینی می کنیم سد تا پایان سال ۱۴۰۱ آبگیری می شود.

علی اکبر محرابیان  که رئیس جمهور را در پنجمین  سفر استانی و در شهر یاسوج همراهی می کرد درباره این طرح گفت: پیمانکار سد تنگ سرخ با سرعت هرچه تمامتر در حال فعالیت برای ساخت سد است و عملیات ساخت آن تا پایان سال ۱۴۰۱ پایان می یابد.

اما روز پنجشنبه 22 مهر ماه 1400، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به استان فارس سفر کرد که به گفته محمد هادی ایمانیه، استاندار فارس، 100 مصوبه با اعتبار شش هزار و 40 میلیارد تومان برای این استان به تصویب رسید.

آبرسانی به شیراز یکی از این مصوبات بود. بر اساس این مصوبه 100 میلیون مترمکعب آب از سد تنگ سرخ و بشار و شش پیر برای آبرسانی به شهر شیراز برداشته می‌شود که این موضوع رفته رفته به خشک شدن و نابودی رود بشار یاسوج شتاب بیشتری می‌بخشد.

به گزارش خبردنا از یاسوج، در حالی که فعالان زیست محیطی همواره بر نابودی و خشک شدن رود بشار یاسوج تاکید می‌کنند و سد تنگ سرخ یاسوج را غیرضروری می‌دانند این بار در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به استان فارس، طرح آبرسانی به شیراز تصویب  شد که بر اساس این مصوبه آب شیراز از سد تنگ سرخ و رود بشار تأمین خواهد شد و این قوز بالای قوزی شده که به طور حتم باعث می شود منابع آبی استان کهگیلویه و بویراحمد روز به روز کاهش پیدا کند.

این فعالان زیست محیطی معتقدند: مصوبه موافقت با تخصیص 100 میلیون مترمکعب آب از سد تنگ سرخ و رود بشار و شش پیر، تأثیر مستقیم بر سرنوشت مردم استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد گذاشت و همچنین نابودی منابع طبیعی و از بین رفتن کامل آبزیان و گیاهان  را به دنبال خواهد داشت.

سد تنگ سرخ و مسائل پیرامون آن چند سالی است که به دغدغه جدی مردم و فعالان محیط زیستی استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده و نظرات گوناگونی در خصوص آن عنوان شده است. مسائل به وجود آمده در خوزستان و انتقال آب این استان به دیگر استان‌ها مشکلات زیادی را به وجود آورده بود، به طوری که باعث شد، مدتی بحث احداث سد تنگ سرخ مسکوت بماند اما پیگیری و اصرار به احداث آن در دوره استانداری حسین کلانتری و به ویژه از سوی معاون سیاسی استانداری کهگیلویه و بویراحمد که خود از اهالی فارس بود با جدیت و شدت بیشتری پیگیری شد.

ابتدا اعلام شده بود که این سد جهت آب آشامیدنی یاسوج احداث می‌شود اما پس از چندی، تأمین آب آشامیدنی شهر شیراز نیز به آن اضافه شد.

هرچند مدتی نیز احداث سد تنگ سرخ یاسوج به دلایل متعدد متوقف شده بود اما در سفر استانی رئیس جمهور به استان فارس صراحتاً آمده (جدول زیر)  تأمین آبرسانی شهر شیراز از سد تنگ سرخ و رود بشار انجام بگیرد.

 فعالان محیط زیستی اعتقاد دارند که احداث سد تنگ سرخ و استفاده از آب رود بشار یاسوج، سرنوشت زاینده رود اصفهان برای رودخانه بشار که از شهر یاسوج می‌گذرد و زندگی و معیشت بسیاری از مردم نیز به آن وابسته است را به دنبال خواهد داشت.

سید یوسف مرادی از فعالان محیط زیست در توئیتی نوشت: ما هزاران سال تنها بودیم، جدا مانده از دنیا، فقط دنا همراهمان بود و بشار، جاده‌ها آمدند، بعد از طیاره‌ها، از میمند و ماه پرویز، بدون اینکه از ما اجازه بگیرند. ما از تنهایی خارج شدیم، اما بدون دنا، بدون بشار. کاش جاده‌ها از همان راهی که آمدند، بر می‌گشتند.

وی همچنین اینگونه نوشت: بعد از ده سال، هیئت دولت با مصوبه‌ای در استان فارس رسماً انتقال سالانه 100 میلیون متر مکعب آب رودخانه بشار از سد تنگ سرخ به شهر شیراز را تصویب کرد. کل ظرفیت این سد 100 میلیون متر مکعب است که 120 اعلام می‌شود.

از سویی علیرضا پاک فطرت نماینده استان فارس در مجلس شورای اسلامی هم در توئیتی نوشت: با توجه به اینکه کلانشهر - شیراز در آینده نزدیک نیاز به آب بیشتری دارد، باید منابع آبی جدیدی وارد شیراز کنیم. یکی از این منابع آوردن آب از سد تنگ سرخ و رود بشار است که مطالعات آن در حال انجام است و تا به حال چندین جلسه در سازمان آب برگزار شده که امیدوارم هر چه سریعتر عملیاتی شود.

به گزارش خبردنا، تاکنون نمایندگان استان کهگیلویه وبویراحمد در مجلس شورای اسلامی و سایر مدیران مربوطه در این رابطه سکوت کرده‌اند اما این موضوع نگرانی های فراوانی را در بین مردم این استان بوجود آورده است.

به نظر می رسد در  روزهای آینده " تنش اجتماعی در دوران تنش آبی " را بر سر موضوع احداث سد تنگ سرخ یاسوج بین استان های کهگیلویه و بویراحمد و فارس شاهد باشیم.

سد خاکی تنگ سرخ که با هسته رسی در استان کهگیلویه و بویراحمد درحال ساخت است، ۶۶,۵ متر ارتفاع و ۹۱۷ متر در ناحیه تاج، طول خواهد شد و ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۲۵ میلیون متر مکعب آب را دارد.

برای احداث این سد ۴۴۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده و با بهره‌برداری از آن برای ۳۰۰ هزار نفر اهالی استان کهگیلویه و بویراحمد آب شرب پایدار تأمین می شود و بخشی از نیازهای آب کشاورزی، صنعتی و محیط زیستی استان نیز از محل ذخایر این سد تأمین خواهد شد.

سد مخزنی تنگ سرخ در 35 کیلومتری یاسوج مرکز این استان با هدف تامین آب بلند مدت شرب و صنعت این شهر به میزان 42.5 و 25.5 شرب و 17 صنعت میلیون متر مکعب در سال و همچنین تامین نیاز زیست محیطی و حق آبه‌های کشاورزی بر روی رودخانه بشار در حال ساخت است.

گزارش : ضرغام علی بازی

نام:
ایمیل:
* نظر: