به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۱۳۳۸
|
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
وی اضافه کرد:براساس این پیش بینی ها میزان بارندگی های امسال در زمستان کهگیلویه و  بویراحمد نرمال خواهد بود.

خبردنا: در حالی که کهگیلویه و بویراحمد در سال زراعی گذشته یکی از سال های خشک را سپری کرد پیش بینی های هواشناسی، سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ را نیز دست کم در پاییز همچون سال گذشته نشان می دهند.

به گزارش "خبردنا"، ابتدای سال زراعی جاری اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی های اولیه را از زمان آغاز بارش ها اعلام کرده بود و بسیاری از کشاورزان و مردم از شرایط پیش بینی شده نگران شدند. در همین حال موسسه های بین المللی نیز نظری مشابه پیش بینی هواشناسی ایرانی دارند.

بارش های پاییزی در کهگیلویه و بویراحمد کمتر از حد نرمال خواهد بود


کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد شهریور امسال نخستین پیش بینی هواشناسی استان را اعلام کرده بود که بر اساس آن میزان بارندگی های استان در پاییز امسال کمتر از حد نرمال خواهد بود.

 ولی بهره مند با اشاره به اینکه به بارش هایی که به اندازه بارندگی های بلند مدت باشد بارندگی های نرمال می گویند عنوان کرد:میانگین بلندمدت بارندگی مهرماه در شهر یاسوج ۵.۲،آبان ۱۰۰ و بارندگی آذرماه در این شهر۱۳۸.۴میلی متر است.

وی با تاکید بر اینکه میانگین بلندمدت بارندگی های مهر ماه گچساران ۲.۷،آبان ماه۳۶.۵ و آذرماه ۹۵ میلی متر است ابراز داشت همچنین میانگین بلندمدت بارندگی مهر ماه شهر دهدشت کمتر از یک میلی متر،آبان ماه ۵۲.۵ و آذرماه ۱۲۰.۹ میلی متر است.

وی اضافه کرد:براساس این پیش بینی ها میزان بارندگی های امسال در زمستان کهگیلویه و  بویراحمد نرمال خواهد بود.

بهره مند با اشاره به اینکه میانگین  بارندگی های سال آبی جاری در استان ۵۳۳ میلیمتر بوده اضافه کرد:میانگین بارش بلند مدت سالانه در کهگیلویه و بویراحمد ۵۴۲ را میلیمتر است.

وی گفت: میزان بارش بلند مدت سالانه در ایستگاه یاسوج ۸۰۷.۸،سی سخت ۷۶۹،دوگنبدان ۴۳۱،دهدشت ۵۰۵،لیکک ۳۹۴ و منطقه امامزاده جعفر ۴۳۱ میلیمتر است.

کهگیلویه و بویراحمد پس از یک دهه خشکسالی در ۲ سال زراعی گذشته شاهد بارندگی های مطلوبی بود اما در سال آبی جاری میزان و پراکنش بارندگی در این استان نامناسب بود.

بارش ها از چه زمانی شروع خواهد شد؟

بر اساس گزارش های شرکت اکیوودر که یک موسسه پیش بینی هواشناسی است و در سطح جهان فعالیت می کند برای مهرماه در کهگیلویه و بویراحمد  بارش باران پیش بینی نشده بود.

از اکنون (۲۹ مهر ۱۴۰۰) تا نیمه آبان هوای این استان آفتابی یا ابری و نیمه ابری خواهد بود و در ۱۷ آبان بارش ناچیزی خواهد بارید که حدود سه میلی متر خواهد بود.

بر اساس پیش بینی این موسسه ۲۷ و ۲۸ آبان دومین بارش را خواهیم داشت که در مجموع ۶ میلی متر باران در پی دارد. 

بارش های بعدی از نیمه آذرماه آغاز خواهد شد و در این مدت در روزهای چهاردهم و پانزدهم نیز بیش از ۶ میلی متر باران خواهد بارید.

این موسسه بارش های بهتری در آخر این ماه پیش بینی کرده به طوری که در روزهای ۲۴ و ۲۵ آذر بارش های بالای ۱۰ میلی متر پیش بینی شده است.

در ۲۴ آذرماه حدود ۱۱ میلی متر بارش باران پیش بینی شده و در ۲۵ آذرماه نیز حدود ۱۰ میلی متر باران خواهیم داشت.

اگرچه پیش بینی های فصلی هواشناسی هم از نظر تاریخ وقوع و هم میزان بارندگی به طور معمول تغییراتی خواهند داشت اما چشم اندازهای کلی تغییرات معناداری ندارند.

کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد شرایط بارش های امسال را در نظر بگیرند

مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پیش بینی کاهش بارش های باران در پاییز امسال گفت: کشاورزان شرایط بارش های امسال را در نظر بگیرند و با توجه به آن اقدام به کشت کنند.

رضا کاکاوند افزود: بارش های پاییز امسال دیرهنگام و کمتر از نرمال پیش بینی می شود و از این رو بر کشت پاییزه تاثیر زیادی دارد.

وی اظهار داشت: بیشتر بارش های فصل پاییز در پایان آبان و آذر رخ می دهد و زمستان نیز به صورت نرمال پیش بینی می شود.

کاکاوند بیان کرد: پیش بینی های فصلی احتمال خطا دارد با این وجود نتیجه آخرین پیش بینی ها به این صورت است و کشاورزان باید این شرایط را جدی بگیرند.

وی گفت: بارش ها در کهگیلویه و بویراحمد در سال زراعی گذشته ۱۸ درصد کاهش یافته بود که این مساله بر برداشت کم محصولات دیم تاثیرگذار بود.

کاکاوند بیان کرد: بخش زیادی از مسیر رودخانه بشار یاسوج خشک شده است که دلیل عمده آن کاهش بارش برف در سال زراعی گذشته بود.

وی عنوان کرد: یکی از دلایل کاهش بارش ها در سال زراعی گذشته افزایش ۲/۷ درصدی دمای هوای استان بود.

کاکاوند افزود: کهگیلویه و بویراحمد گرمترین استان در مقیاس منطقه ای بود که این مساله در کاهش بارندگی ها موثر بوده است.

وی بیان کرد: افزایش نوسانات بارش، نوسانات دمایی، کاهش نزولات جامد، وزش باد شدید و سرمازدگی در میزان بارش ها و بازدهی کشاورزی استان تاثیرگذار بوده است.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بزرگوار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
0
1
واقعا جای تاسف و تعجب فراوان داره که هواشناسی ما به استناد گزارشات سایت اکیوودر پیش‌بینی بلند مدت انجام میده و ژست کارشناس و مهندس میگیرن جلوی رسانه ها!!!!
بابا جمع کنید تو را به حضرت عباس!
من قسم میخورم به جرات که پیش‌بینی های این سایت بالای یک هفته معتبر نیست و هر ۲۴ ساعت یکبار کلا این سایت و پیش‌بینی هاش زیر و رو میشن! تا الان فکر می کردم هواشناسی کشور ما قوی و قابل اعتماد هست ولی حالا فهمیدم همش کپی پیست بوده ، به مردم عزیز هم توصیه میکنم به جای منتظر ماندن اخبار هواشناسی به ملاهای محلی مراجعه کنید تا با نگاه کردن به کتابهاشون بارندگی را پیش‌بینی کنند ..
یاحق
نام:
ایمیل:
* نظر: