به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۱۳۴۹
|
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴
خبردنا/ روستای تاریخی هزاوه زادگاه امیرکبیر با آب و هوای بکر و سرزمینی سرسبز و باغات زیبا در ۱۸کیلومتری شمال غربی شهرستان اراک واقع شده است. این روستا علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و مذهبی، میزبان منزل تاریخی امیرکبیر سردار سازندگی ایران است.
به گزارش خبردنا، امروز آغاز سالروز صدارت امیر کبیر ستاره بی نظیر تاریخ ایران زمین است. امیرکبیر نه تنها در تاریخ دو هزار و چند صد ساله ایران بلکه در تاریخ جهان، کم نظیر و کمیاب است. اقدامات انقلابی و ملی امیرکبیر، قهرمان مبارزه با استعمار، سبب شد که درباریان فاسد و خودخواه، از او سعایت کردند تا این که فرمان عزل و قتل امیر کبیر را از ناصرالدین شاه خودکامه گرفتند و او را در حمام فین کاشان به شهادت رساندند.

قدمت روستای هزاوه اراک به دوران‌های اشکانی و ایلخانی بر می‌گردد و مردم این روستا به زبان فارسی سخن می‌گویند و مذهب آنان شیعه جعفری است. پرورش انگور و تولید محصولات غذایی حاصل از آن یکی از محور‌های اصلی اقتصاد این روستا را تشکیل می‌دهد و وجود سرو کهنسال در بافت این روستا جاذبه‌ای زیبا در کنار سایر دیدنی‌های این روستای باطراوت است. بافت مسکونی روستا از پیچیدگی جالبی برخوردار است، بیشتر خانه­‌های این روستا سنگی و گلی و به صورت پلکانی بر دامنه شیب کوه­‌ها قرار گرفته­ است.

یکی از مناطق مهم گردشگر خانه امیرکبیر، بنیانگذار دارالفنون و شخصیت نام آور تاریخ ایران است که ۲۰۰ سال پیش در خانه‌ای در روستای هزاوه از توابع شهرستان اراک زاده شد. امامزاده سلطان احمد، جد رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در این روستا واقع شده است که بنای این آرامگاه مربوط به سده هشت و ۹ هجری قمری است و بیانگر پیشینه تاریخی هزاوه است. قدمت منزل تاریخی امیرکبیر که با وسعت ۸۱۵ مترمربع و زیربنای ۶۲۵ مترمربع در ۲ طبقه ساخته شده است، به دوره قاجار می‌رسد. از دیگر جاذبه‌های توریستی روستا آستان سلطان سید احمد، مسجد شبستان دار، درخت سرو کهنسال، حمام قدیمی روستای هزاوه می‌باشد.

 
نام:
ایمیل:
* نظر: