به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۱۳۷۴
|
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
خبرنگار بویراحمدی از شناسایی قله جدید در دنای شرقی واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با ایلنا از یاسوج روایت کرد.

" سید سعید مهریان " از خبرنگاران پیشکسوت و کوهنوردان باسابقه استان کهگیلویه و بویراحمد است با تشریح سفر خود و همراهانش به ارتفاعات دنا از شناسایی قله جدید چهارهزار متری در این ارتفاعات خبرداد.

وی اینگونه به خبردنا گفت که در یک صعود اکتشافی به روش آلپی(Alpinestie) که یک سبک ایده آل و سبک بار در صعودهای سرعتی است برای شناسایی و ارتفاع سنجی یکی از قلل ناشناخته در بخش شرقی رشته کوه دنا با یکی از همنوردان (میر حسین نوروزی )از جبهه مارپیچ اقدام به صعود به این قله جدید کردیم.

با این که صعود سنگین بود و برای اجرای آن به یک روز و نیم زمان نیاز بود و باید به روش کلاسیک و با برپایی کمپ برای استراحت شبانه انجام می گرفت ولی من طبق معمول این صعود اکتشافی را مثل برنامه های شناسایی قبلی ام به شیوه سرعتی اجرا کردم.

از کنار راهدارخانه گردنه باباحسن (کاکان) تقریبا در کیلومتر 17 جاده اقلید - یاسوج برنامه صعود را شروع کردم. بی گمان صعود به قلل دنا مخصوصا قلل باشکوه دنای شرقی که ستیغ  بعضی از آن ها مثل قله دیِمه و قله گایونه(که قبلا آن را شناسایی کرده بودم) بعضا قمه مانند و تیز است و مثل یک بند باز باید با احتیاط برآن راه رفت، بسیار هیجان انگیراست و صعود در فصل پاییز که خرس ها رژیم غذایی خود را از نیمه گیاه خواری و نیمه گوشت خواری کاملا به گوشت خواری تغییر می دهند تا برای خواب زمستانی خود را مهیا کنند و سرو کله آن ها شبانه در مسیرهای صعود پیدا می شود، دارای خطر و هیجان بسیار بیشتری است.

نیم ساعت به دیوار سه هزار متری " اسد چاتی" در ابتدای مسیر صعود و بر اولین چالش مسیر صعود غلبه کردیم. به دشت بلند " اسد چاتی" که رسیدم در کمال تعجب دیدم چشمه اسدچاتی که خشکیده بود می جوشد و پونه های کوهی و چمن اسد چاتی را آبیاری می کند و این در حالیست که در فصل پاییز تاکنون یک قطره باران نباریده و این از لطف و کرم آن صاحب کرم و یک معجزه آشکار است.

با این که قله هدف گذاری شده برای ارتفاع سنجی ناشناس بود ولی مسیر صعود و دسترسی به این قله معروف است. این مسیر از اسد چاتی به دشت رفیع و بسیار زیبا و خیال انگیز مارپیج به ارتفاع 3300 متر و بخش شرقی دنا به ارتفاع بیش از چهار هزار متر ختم می شود.

این مسیر طولانی و پرپیچ و خم را از اسد چاتی به مارپیچ ادامه دادیم و ظرف حدودا یک ساعت آن جا را فتح کردیم. با دیدن آن چشمه که به چشم گریان معشوق زیبارویی که در عطش بیکران دیدار عشقش می جوشد، چشمه سار بلاغت من شروع به جوشیدن کرد و قاب نگاهم پر از زیبایی و شعر شد ولی وقت زیادی برای چشم در چشم ماندن آن زیبا روی گریان(چشمه مارپیچ ) نداشتم.

دشت رفیع و وسیع مارپیچ را طی کرده و از مارپیچ مثل دو عقاب به پای چشمه " خطیر سوخته" در ارتفاع 3010 متری فرود آمدیم. دهنه چشمه خطیر سوخته به کاسه کوزه ای بی شباهت نیست و آبش طعم چشمه تسنیم می دهد. لبانم را به آن کاسه نزدیک کردم و از آن کلک خیال انگیز نوشیدم و چند لحظه ای در آن جا به استراحت پرداختیم.

سپس به راه افتادیم و مسیر اورست کوچک( پازن پیر) را از گردنه خطیر سوخته در پیش گرفتیم. یک ساعت و نیم به قله " کَرو خدا " به ارتفاع 3770 متر صعود کردیم. دورنمای قله گیسو (4121 متر) قله پازن پیر (4288 متر) قله گایونه (4140 متر) و سایر قلل محیط بر دره خرسی که می توان آن را دره چهارهزارمتری ها نامید از فراز " کروخدا " به خوبی پیدا بود.

از کرو خدا به دره گرگی به ارتفاع 3550 متر فرود آمدیم واز طریق پاکوب دره گرگی و دره خرسی ساعت 13 خود را به پای قله جدید رساندیم و ساعت 15 برفراز این قله بودیم. ارتفاع قله را اندازه گرفتم 4005 متر ارتفاع داشت.

نام آن را از منطقه "بره روز" پادنا در ضلع شمالی دنا واقع شده الگو گرفتم و نام آن را نیز "بره روز " این بار در "دنای شرقی" گذاشتم. دمای هوا در بالای قله "بره روز" منفی پنج درجه بود اما " دنا " با وجود تمامی سختی هایی که برای صعود دارد محکم و استوار ایستاده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: