به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۱۳۷۷
|
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳
در آیینی با حضور مسئولان کشوری و استانی بازرسی کل استان معارفه شد.
به گزارش خبردنا، این آیین با حضور معاون نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور، رئیس منطقه سه بازرسی کل کشور، رئیس کل دادگستری، معاونان و دادستان مرکز استان در سالن اجتماعات شهید بهشتی دادگستری استان برگزار گردید.
در این آیین حجت‌الاسلام عرب انصاری معاون نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور در این آیین گفت: شرافت و قداستی که برای اسلام عزیز قائل هستیم برای انقلاب اسلامی نیز قائل هستیم، چرا که انقلاب ذات و جنس نورانی و الهی دارد.

حجت‌الاسلام عرب انصاری اظهار کرد: در اسلام، هیچ پیامبری به اندازه پیامبر اسلام، مشقت و رنج را تحمل نکرد، و پس از آن نیز حضرت امیرالمومنین علیه السلام و حضرت زهرا سلام اله علیها و پس از آن نیز امامان ما، حماسه آفریدند و رنج و مشقت هایی را تحمل کردند. این همه جان برای اسلام فدا شد.
وی بیان کرد: انقلاب اسلامی نیز بسیار مهم و ارزشمند است و بسیار قیمت دارد، چه سردارانی فدای این انقلاب شدند. با چنین شرایطی و چنین جان نثاری ها، برخی افراد لباس خدمت پوشیده اند ولی کم کاری می کنند، غفلت می کنند، عده ای لباس خدمت پوشیده بودند ولی به این انقلاب و اسلام خیانت کردند. وای به مسلمانی عده ای که خود را مسلمان می دانند و برای چند صباح دنیا دست به بیت المال دراز می کنند، مردم را مأیوس می کنند و مردم را نسبت به انقلاب بدبین می کنند. این افراد چطور می خواهند با شهدای ما در روز محشر مواجه شوند.

وی افزود: اگر ما به نظارت درونی توجه نکنیم، سر از ناکجا آباد درمی آوریم. موفق کسی است که نفس خود را محاسبه کند و مراقب احوال خود باشد و نفسانیات خود را کنترل کند.
وی گفت: کسانی که در سازمان بازرسی پرونده دارند همین افرادی هستند که برخی هایشان سابقه خوبی داشتند، آدم های خوبی بودند، ولی، نفس شان یاری نداد.
حجت‌الاسلام عرب انصاری اظهار کرد: ما دوندگانی هستیم که باید سبق الخیرات باشیم. باید سبقت ما در استفاده درست، در ساده زیستی، در حفظ بیت المال باید باشد.
معاون نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: خداوند می فرماید: همه سنت ما این است که همه عملکرد شما را نسخه برداری می کنیم، مستندسازی می کنیم و بعد به شما ارائه می کنیم، در اینجا حکم مشخص است. حتما مجموعه های فرهنگی و تبلیغی مسئولیت بسیار سنگینی دارند.

وی گفت: درخواست دارم که از مبلغان دینی و کسانی که تذکر می دهند استفاده شود، ما گاهی غفلت می کنیم و نیاز است که به ما تذکر داده شود. ولی بحث این است که برخی افراد ذاتاً نظارت پذیر نیستند، اینجا وظیفه ما است که نظارت دقیق و مداوم بر نهادها و تشکل ها داشته باشیم.
وی بیان کرد: رسالت سازمان بازرسی کل کشور رسالت مشخص و روشنی دارد. شما یک پرونده را فقط مطالعه نمی کنید، بلکه شما در این پرونده حافظ انقلاب و اسلام هستید. کسی که می خواهد حافظ انقلاب باشد باید عدالت دقیقی داشته باشد.
معاون سازمان بازرسی کل کشور گفت: خیلی عجیب است که یک مقام مسئول در نامه رسمی می نویسد خزانه خالی است. در آخرین روزهای عمر مسئولیت شما چرا باید خزانه خالی باشد؟ چرا مراقبت نمی کنید از این میراثی که میراث ائمه و میراث شهداء و امام است. جدیت در امر بازرسی و نظارت باید جزء زندگی ما باشد و با نفس های خود، نبض نظارت و بازرسی بتپد، ما نمی توانیم ساعت کار داشته باشیم، بر ما جایز نیست به ساعت خود برای کار و میزان کار نگاه کنیم، کار شبانه روزی می طلبد. مسئولین ارشد ما در سران قوا که یک وحدت و همگرایی و انسجام میان آنها ایجاد شده، به ساعت هایشان نگاه نمی کنند، من مطلع هستم، برخی از این افراد نماز صبح را در دفتر کار خود می خوانند و گاها آنقدر جلسات طولانی می شود که در دفتر کار خود استراحت می کنند. و باید برای دیگر مسئولان الگو باشند.

حجت‌الاسلام عرب انصاری گفت: خدمت به مردم سزاوار است، مردمی که در مناطق محروم با حداقل ها و با کمترین توقع زندگی می کنند. چرا بعضی ممکن است صدایشان را بلند کنند؟ آیا حق ندارند؟ اینها ولی نعمت ما هستند. کاش شنوای نهیب مردم متدین باشیم. این آهنگ ما را به خود می آورد و حال خوبی به ما می دهد.
وی گفت: متأسفانه دوره سختی را به مردم ما تحمیل کردند که می شد اینگونه نباشد. ما باید سنگ صبور مردم باشیم.
حجت‌الاسلام عرب انصاری بیان کرد: مسئولان استان باید وحدت و یکپارچگی داشته باشند که در این استان شکل گرفته است. در این استان، از وجود روحانی فاضل و معلم اخلاق حضرت آیت الله حسینی بهره مند هستید، باید قدر دانست، مسئولین انقلابی با روحیه کاری و انقلابی در مجموعه قضایی در استان حضور دارند.
معاون سازمان بازرسی کل کشور گفت: گاهی در برخی حوزه ها ضرورتی ایجاد می کند که مدیران ارشد مسئولیت هایشان جابجا شود. بر اساس مراودات و تفاهم هایی که میان نهاد ریاست جمهوری و دستگاه قضا ایجاد شد، حجت الاسلام درویشیان که خوش درخشیدند و در امر مبارزه با فساد جدی بودند، در نهاد ریاست جمهوری مستقر خواهند شد. چون هنوز ابلاغ اعلام نشده از عنوان مسئولیت عذرخواهی می کنم. همچنین معارفه آقای خداییان به عنوان ریاست جدید سازمان بازرسی کل کشور در روز چهارشنبه انجام می شود.

حجت الاسلام عرب انصاری در ادامه اظهار داشت: سزاوار است به مردی که با حداقل ها زندگی و کمترین توقع زندگی می کنند خدمت کنیم و ای کاش نهیب این ها را بشنویم.
وی خطاب به مسئولین استان توصیه هایی داشت و افزود: از وحدتی که با درایت مسئولین استان ارشد استان بوجود آمده، تشکر می کنم و این مسئولان وحدت، انسجام و یکپارچگی داشته باشند و مسئولان انقلابی با روحیه کاری و جهاد خدمت کنند.
وی گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از جناب آقای ابوالهادی، همکار با اخلاق تشکر می کنم، که همه همکاران بالاتفاق به نیکی از ایشان یاد می کنند، ایشان به شیراز منتقل می شوند.
وی افزود: از دکتر نگین تاجی تشکر می کنم که یکی از نیروهای مؤثرشان را با از خودگذشتگی و محبت به سازمان بازرسی معرفی کردند.

دکتر نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد:

هدف از نظارت برجسته کردن ضعف های یک مجموعه نیست

اقدام به موقع بازرسی، اهمیت دارد

در ادامه این آیین رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در سخنرانی خود به «نامه 53 حضرت امیرالمومنین به مالک اشتر» اشاره کرده و گفت: این نامه در خصوص قضاوت است، نقشه راه است، آداب القضا، گزینش قاضی، توجه به ادله اثبات قضا در آن اشاره شده است.

دکتر نگین تاجی اظهار کرد: مهمترین توصیه به قضات مردم داری است چرا که آثار فردی و اجتماعی دارد.
نگین تاجی در ادامه گفت: در نامه حضرت امیر آمده است که باید بر رفتار قضات بازرسی صورت بگیرد، و به بازرسی پنهان اشاره کرده است، که برکات زیادی دارد.
وی افزود: در امر مدیریت، نظارت امری ضروری است، هدف از نظارت برجسته کردن ضعف های یک مجموعه نیست، بلکه اصلاح فرایندها و ایجاد فرهنگ نظارت پذیری، جلوگیری از انحرافات احتمالی، مالی،  اداری و برای ارتقای عملکردی یک سازمان است.

رئیس شورای قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه در توصیه هایی خطاب به بازرسی کل جدید استان گفت: بازرسی ارتباط موثر و فعال با نهادهای نظارتی و اطلاعاتی، ائمه جمعه و نماینده ولی فقیه، استانداری داشته باشند. اگر ارتباطات های موثر وجود نداشته باشد کاری انجام نمی گیرد و ارتقایی که مد نظر هست صورت نمی گیرد.
نگین تاجی اظهار کرد: در استان 2 قرارگاه مرکزی حفظ و صیانت از حقوق عامه، مبارزه با مفاسد اقتصادی را داریم و سازمان بازرسی وارد مسائل جزئی نشود، بلکه در امری ورود کنید که برکات عمل برای مردم محسوس باشد، نه آنکه منجر به آسیب دیگری شود.
قاضی القضات دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با اظهار اینکه فرایند بازرسی ها باید به گونه ای باشد که تسهیل امور شود تصریح کرد: اقدام به موقع بازرسی اهمیت دارد، چالش هایی در این استان داریم که مربوط به سالهای گذشته است، به لحاظ اینکه سازمان های اطلاعاتی و بازرسی باید ورود به موقع داشته باشند، بازرسی ها باید به گونه ای باشد که موجب تسهیل سرمایه گذاری باشد و مانع زدایی ملاک عمل قرار بگیرد.

وی گفت: از جناب آقای ابوالهادی که منشأ خیر و برکات در استان بودند تشکر می کنم و آرزوی خیر برای ایشان در مسئولیت های دیگر می کنم.
رئیس کل دادگستری استان اظهار کرد: آقای دکتر صالحی که معاونت منابع انسانی در دستگاه قضا بود، از نخبگان بودند، رشد 344 درصدی برنامه های آموزشی دستگاه قضا را داشتیم و پایلوت کشوری شد، ایشان قاضی نمونه کشوری و قاضی مطالبه گر معرفی شد، نوید این است که سازمان بازرسی با یک نگاه تحول خواه و جدیدی موفق خواهد بود.
در ادامه این آیین دکتر محمد مهدی صالحی بازرس کل جدید استان کهگیلویه و بویراحمد در سخنانی با اشاره به فصل یازدهم از اصل 174 قانون اساسی به بخشی از وظایف سازمان بازرسی کل کشور پرداخت و اظهار کرد: حق نظارت قوه قضاییه نسبت به حسن جریان امور، اجرای صحیح قوانین در دستگاه های اداری که همه این موارد زیر نظر رئیس قوه قضاییه با شرایط خاص انجام می شود .

 دکتر صالحی در ادامه گفت: حسن جریان امور، بر اجرای صحیح قوانین مقدم شده است و این یعنی مقدم بودن نظارت بر بازرسی؟ در بازرسی ما به دنبال موضوع محوری و محیط محوری هستیم مثلاً به دنبال تخلف و جرم هستیم آیا در اثر عدم رعایت قوانین ها اتفاق افتاده اند یا خیر؟ در رویکرد مسئله محوری مسائل شناسایی و اولویت بندی می شود و تمرکز بر علل و ریشه های ایجاد آن شده و منابع بصورت کاملاً هدفمند برای برطرف کردن آسیب هاتخصیص پیدا خواهد کرد، بنابراین علاوه بر استفاده از مزیت محیط محوری و موضوع محوری، رویکرد نظارت درستی هم ایجاد می شود.
 بازرسی کل استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه اظهار کرد: یکی از اولویت‌های مهم سازمان بازرسی کل کشور با توجه به مسئله محوری است و بهره‌گیری از توان تشکل های غیردولتی و مردم نهاد است با توجه به اینکه امکانات سازمان بازرسی محدود است و باید در استفاده از امکانات و نیرو به موضوعات مهم اولویت دهد.
وی با اشاره به این که در مدیریت خود به بررسی 4 مسئله اصلی در استان پرداخته و روی هم آنها متمرکز می‌شویم، افزود: کمک از جامعه نخبگان و دانشگاهی، روحانیت معزز و ائمه جمعه و جماعات، مسئولین استان و جامعه حقوقی در استان است و یکی از واجب ترین امور کشور مبارزه با فساد و از بین بردن بسترهای فساد و ساختارهایی است که موجبات فساد و مانع کندی کار خدمت رسانی به مردم می‌شود.
وی افزود: اولویت دیگر ما اقدامات پیشگیرانه است چون پیشگیری از فساد کم هزینه تر و مقدم بر مبارزه با فساد است که باید به آن توجه شود.

بازرس کل استان به موضوع صیانت از مدیران استانی اشاره کرد و گفت: مدیران ما سرمایه‌های ملی استان در کشورمان هستند و وظیفه ی همه ی ما به ویژه دستگاه نظارتی، صیانت از بزرگترین سرمایه کشور یعنی نیروی انسانی است چرا که اگر سرمایه انسانی مناسبی نداشته باشیم و امکان توسعه و پیشرفت نخواهیم داشت.
 دکتر صالحی به بخش مدیران استانی نیز هشدار داد و افزود: اگر مدیری علیرغم هشدار و تذکر باز هم مسیر خلاف قانون را می رود و موجبات تضییع حقوق مردم را فراهم  و یا خسارت وارد می کند یا فساد را دامن می زند، قاعدتاً باید برخورد لازم صورت بگیرد و این را در راستای اصلاح امور دستگاه و بخشی از اقدامات پیشگیرانه می دانیم.
وی گفت: در این راستا لازم است با توجه به ماده ۱۲ سازمان بازرسی کل کشور، بازرسان قانونی و مسئولان حراست، سوء جریانات مالی و اداری را به سازمان بازرسی گزارش نمایند.

 دکتر صالحی در ادامه به حمایت از مدیران شجاع و خلاق پرداخت و اظهار کرد: خلاقیت نه به معنای دور زدن قانون نه به معنای تجزیه اموال دولتی، بلکه خلاقیتی که مبتنی بر قانون باشد، تشویق مدیران جز برنامه های سازمان بازرسی کل کشور و مشاور و امین مدیران است.

دکتر محمد مهدی صالحی بازرس کل استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان به برخی ملاک ها و معیارهای سنجش مدیران پرداخت و بیان داشت: فرامین مقام معظم رهبری به ویژه فرمان 8 ماده ای به سران قوا درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی، سند چشم انداز و سیاست‌های کلی نظام، قانون برنامه توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور و سایر قوانین و مقررات و دستور العمل مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و کارمندان به ویژه فصول سوم و پنجم قانون مدیریت خدمات کشوری و سند تحول قوه قضاییه و برنامه های راهبردی سازمان، مصوب رئیس قوه قضاییه مشکلات و انتظارات مردم و نیازهای عمومی در چارچوب قوانین و مقررات می باشد.
در این آیین از خدمات بازرس قبلی استان ابوالفتح ابوالهادی تقدیر و دکتر محمد مهدی صالحی به عنوان بازرس کل استان و بازرس ویژه قوه قضائیه معرفی گردید.

 
نام:
ایمیل:
* نظر: