به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۱۳۹۸
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱

به گزارش خبردنا، با رسیدن به نیمه فصل پاییز و عدم بارش باران نگرانی هایی از وقوع یک سال زراعی کم بارش ذهن مردم را به خود مشغول کرده است ضمن اینکه برخی پیش بینی های بلند مدت احتمال سالی خشک را هم گوشزد کرده بود اما گویا برخی پیش بینی های جدید هواشناسی چراغ امیدی را برای تغییر پیش بینی های قبلی روشن کرده است.

سازمان هواشناسی استان هشدار سطح زرد داد

جدیدترین گزارش رسمی هواشناسی استان حکایت از ورود اولین سامانه بارشی سال زراعی جدید به استان دارد که در این زمینه طی اطلاعیه ای رسمی هشدار داده شده است.

مدیر کل هواشناسی استان با صدور اطلاعیه ای ، هشدار زرد برای بارش باران در روزهای جمعه تا یک شنبه پیش رو را داد.

رضا کاکاوند گفت: با ورود سامانه بارشی به جو استان از روز پنج شنبه 13/8/1400 ناپایداری ها شروع می شود و روز یکشنبه 16/8/1400 پایان فعالیت آن در استان خواهد بود.

کاکاوند همچنین شدت فعالیت این سامانه را در دو روز جمعه و یک شنبه در استان اعرام کرد و افزود : نوع مخاطره از این سامانه ، بارش متناوب باران ، گاهی همراه با رگبار و رعد و برق ، وزش باد شدید لحظه ای ، در مناطق سردسیری بارش برق ، کاهش دما از جمعه پیش بینی می شود.

وی ادامه داد: احتمال آبگرفتگی معابر عمومی ، لغزندگی جاده ها همراه با کاهش دید بویژه در گذرگاه های کوهستانی از جمله آثار ورود این سامانه به استان پیش بینی می شود.

کاکاوند از مردم خواست به توصیه های احتیاط در تردد ، عدم توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها ، عدم صعود به ارتفاعات ، احتیاط در عبور از جاده های کوهستانی توجه ویژه داشته باشند.

امیدواری برای بارش های خوب

هر چند در گزارشات قبلی که ناشی از نقشه های پیش یابی و پیش بینی بلند مدت بوده ، خبر از احتمال وقوع سالی خشک و کم باران داده شده است اما اخیرا یکی از کانال های هواشناسی استانی با انتشار تصویری ماهواره ای توضیحات جدیدی داده است و امیدواری برای بارش های بهتر را نوید داده است.

بر اساس گزارش سه شنبه 11 آبان 1400 این کانال هواشناسی در تحلیلی کوتاه از نقشه های پیش یابی آمده است : شایعه ی خشکسالی قطعی برای امسال به هیچ عنوان قطعیت ندارد و با توجه به اقلیم متفاوت در کشور امکان رخداد خشکی سراسری وجود ندارد حتی اگر به گذشته هم نگاه کنیم در سال های خشک ، سالی که تمام نقاط کشور دچار خشکسالی باشند وجود ندارد ، در ضمن برای سال بارشی جاری هر چه به جلوتر میرویم مدل ها امیدوار کننده تر میشوند و شانس وجود یک سال بارشی خوب برای امسال دور از تصور نیست.

در ادامه این تحلیل هواشناسی آمده است : مطابق پیش بینی های قبلی نیز همچنان بر این باوریم با ورود کامل به جو پاییزی در نیمه دوم آبان و ماه آذر پاییز مطلوبی نسبت به نیمه اول آن تجربه شود و در مجموع مدل ها معتقدند زمستان بهتر از پاییز و حتی در مناطقی مانند جنوب غرب و زاگرس شانس رخداد بارش بیشتر از نرمال نیز وجود دارد.

در پایان تحلیل اولیه آمده است: در هر صورت با توجه به تغییرات مکرر مدل ها باید آهسته آهسته در خصوص پیش بینی ها با توجه به تغییرات جلو رفت ، لذا لازم است حتما اخبار جدید را پیگیر باشید.

جزئیات ورود اولین سامانه بارشی سال جدید آبی به استان / پیش بینی های بلند مدت چه می گوید؟

کانال هواشناسی در بخش دیگری از اطلاع رسانی خو با انتشار تصویر فوق آورده است :در حد یک پیش آگاهی با احتمال تغییر مدل 45 روزه تا 25 آذر امیدوار به دوره خوش بارش در این بازه ، البته به شرط تثبیت یا تغییر تقویتی ، هستیم.

بنابر این گزارشات احتمال بارش های خوب در ادامه روزهای فصل پاییز و زمستان جدی است و باید امیدوار به دیدن روی خوش تغییرات جوی برای استان و کشور بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: