به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۱۴۶۱
|
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۸

نماینده مردم فلاورجان در مجلس گفت: در بحث fatf بعضی کشورها faft را نپذیرفتند و در لیست سیاه هم نیستند و مراودات بانکی خود را به انجام می رسانند چگونه است که فقط ایران را تحت فشار قرار می‌دهند.

«سید ناصر موسوی لارگانی»، نماینده مردم فلاورجان و عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با "آغاز دور جدید مذاکرات وین" گفت: مقام معظم رهبری صریح و روشن در باب مذاکرات فرمودند "زمانی که آمریکا و اروپائیان به تعهدات قبلی خود عمل کنند آنوقت جمهوری اسلامی وارد مذاکرات جدید خواهد شد"، دلیلی وجود ندارد با آمریکایی که به صورت یک طرفه از برجام خارج شده اند، مذاکره ای صورت بگیرد. مذاکره برای مذاکره بی خاصیت است، چندین سال نمایندگان شش کشور نشستند، مذاکراتی را به انجام رساندند، وقت زیادی از آنها گرفته شد، حتی در خصوص واو به واو مذاکرات نظر دادند، اما نهایتا برجامی را به تصویب رساندند که بیشتر به نفع طرف مقابل بود، با این حال طرفین هیچ کدام به تعهدات خود عمل نکردند.

او ادامه داد: فرمایشات مقام معظم رهبری را نباید زیر پا بگذارند، دولت تغییر کرده ولی سیاست همان است، رهبری فرمودند اگر آمریکا به تعهدات قبلی خود عمل کرد آن وقت مذاکره شود در غیر این صورت مذاکره کردن معنایی ندارد. کشورهای اروپایی نه تنها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند بلکه با زیاده خواهی در مورد مسئله موشکی جمهوری اسلامی اظهاراتی را بیان می‌کنند و در بحث هسته ای هم می گویند که ایران باید به طور کلی انرژی هسته ای را کنار بگذارد در حالی که همه کشورها به این موضوع ورود کرده‌اند، حتی بعضی از کشورهایی که علم کافی برای انرژی هسته ای را ندارند به بحث هسته ای ورود کردند اما دانشمندان ایرانی را که از نظر علمی به جایگاهی رسیدند که اورانیم 60 درصدی را می توانند غنی سازی کنند، می‌خواهند محروم کنند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با بیان این جمله که "رهبر فرزانه انقلاب با صراحت اعلام کردند تولید سلاح اتمی حرام است" گفت: جمهوری اسلامی از انرژی هسته ای در بخش دارویی و تولید برق استفاده می کند. این حق ایران است که از انرژی هسته ای و بحث موشکی برای اقتدار خود بهره مند شود. اقتدار ایران به صنعت دفاعی، موشکی و سلاح های دیگر است، باید این حق ایران را به رسمیت بشناسند. اگر بنا باشد مذاکرات طبق روال قبل باشد به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. آمریکا تاکنون چراغ سبزی به جمهوری اسلامی نشان نداده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم اظهار کرد: چگونه می توان مجدد به اروپا اعتماد کرد و اطمینان داشت که در مذاکرات جدید همه چیز را زیر پا نمی گذارند و خلاف تعهدات خود عمل نمی کنند. توافقنامه دو طرفه است یعنی اگر ایران تعداد سانتریفیوژهای نطنز را از 20 هزار به 5 هزار رساند آنها هم باید یک قدم برمی داشتند و بعد از آن ایران قدم دوم را برمی داشت نه انکه قلب راکتور آب سنگین اراک را تخلیه کردیم و با بتن پر کردیم آنها هم هیچکدام از وعده های خود را عملیاتی نکردند.

موسوی لارگانی در خصوص سرنوشتfaft در صورت موفقیت مذاکرات وین و رفع تحریم ها گفت: در بحث fatf بعضی کشورها faft را نپذیرفتند و در لیست سیاه هم نیستند و مراودات بانکی خود را به انجام می رسانند چگونه است که فقط ایران را تحت فشار قرار می‌دهند. جمهوری اسلامی فقط دو مورد از بندهای fatf را نپذیرفته است، پس دلیلی ندارد که در لیست سیاه باشد، آن دو مورد را هم نپذیرفتیم زیرا نمی خواهیم در همه چیز کشور سرکشی کنند و ایران اجازه کوچکترین تراکنش مالی را نداشته باشد. اگر کارگروه اقدام مالی fatf از خودش حسن نیت نشان دهد، بعد مجمع تشخیص مصلحت نظام قطعا نظر خود را خواهد داد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: