به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۱۴۶۲
|
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰

خبردنا/ دومین روز رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش جمهوری اسلامی ایران دوشنبه ۱۷ آبان ماه برگزار شد.

رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰

  به گزارش خبردنا، دومین رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش جمهوری اسلامی ایران از بامداد دوشنبه ۱۷ آبان ماه امسال در منطقه عمومی جنوب کشور آغاز و طی آن تمرین‌های مهمی اجرا شد. 

در پایان روز اول این رزمایش نیز امیر دریادار سید محمود موسوی، سخنگوی این رزمایش گفته بود که در برنامه‌های دومین روز رزمایش قرار است تا شلیک انواع موشک‌های ساحل به دریا و موشک‌های پرتاب شونده از یگان‌های شناور را علیه اهداف سطحی در فواصل دور شاهد باشیم.

در نخستین روز از این رزمایش، یگان‌های مختلف نیروهای چهارگانه ارتش تمرین‌هایی از جمله اجرای تاخت آب‌خاکی مشترک نیروهای دریایی و زمینی ارتش در سواحل مکران، شلیک موشک هوا به سطح و تیراندازی به اهداف متحرک دریایی توسط جنگنده‌های فانتوم، انهدام هدف متخاصم توسط سامانه ۱۵ خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش، اجرای عملیات رهگیری هوایی توسط پهپاد کرار و همچنین عملیات برد بلند پهپاد سیمرغ و انهدام اهداف با بمب سدید را به خوبی اجرا کردند.

تصاویر | توانمندی‌های جدید دفاعی ارتش |  از  پهپاد ضد تشعشع تا اولین استفاده از گلوله‌های هوشمند

انهدام اهداف تعیین شده توسط پهپاد انتحاری آرش نزاجا 

در نخستین گام از روز دوم این رزمایش،  یگان‌های نیروی زمینی ارتش با اجرای آتش موشکی-توپخانه‌ای هوشمند و نقطه‌زن، بالگردهای شکاری هوانیروز و پهپادهای رزمی، با راکت‌ها و موشک‌های ایرانی، موفق به تصرف مواضع یگان حمله‌ور در نقش دشمن شدند. در ادامه نیز، نیروی زمینی ارتش با به‌کارگیری پهپادهای شناسایی بومی ابتدا کلیه فعالیت یگان‌های حمله ور در نقش دشمن را مورد رصد قرار داده سپس با اعزام پهپادهای رزمی ایرانی، شناورهای آن‌ها را مورد حمله قرار داد و یگان‌های رزمی و مکانیزه نیروی زمینی نیز به اجرای پدافند قاطع در ساحل اقدام کردند.

همزمان با پشتیبانی آتش بالگردهای شکاری هوانیروز و عملیات جنگ الکترونیک، تاکتیک‌های زمین مسلح و سد موانع نیز اجرا شد و یگان‌های نیروی زمینی ارتش با اجرای آتش موشکی-توپخانه‌ای نقطه‌زن رزمی و بالگردهای شکاری هجومی هوانیروز و پهپادهای رزمی، از نفوذ نیروهای حمله‌ور در نقش دشمن ممانعت و با یورش برق آسا آن‌ها را ناچار به عقب نشینی کردند. همچنین در این رزمایش از انواع پهپادهای رزمی و شناسایی در این رزمایش به صورت گسترده استفاده شد. همچنین، از رویکرد جنگ شبکه‌محور استفاده بعمل آمده و کلیه سامانه‌ها مجهز به تجهیزات خودحفاظتی در مقابل جنگ الکترونیکی بودند. در طول مدت اجرای عملیات تهاجم زمینی توسط یگان‌های تکاور نیروی زمینی، منطقه عملیات تحت پوشش پهپادهای شناسایی، مراقبتی و رزمی بومی قرار داشت.

تصاویر | توانمندی‌های جدید دفاعی ارتش |  از  پهپاد ضد تشعشع تا اولین استفاده از گلوله‌های هوشمند

شلیک اژدر پیشرفته و بومی والفجر از زیردریایی‌های طارق و غدیر 

مرحله بعدی رزمایش با حضور توان زیرسطحی ارتش همراه بود. در جریان رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش، زیردریایی طارق با شلیک اژدر، هدف سطحی خود را مورد اصابت قرار داد و زیردریایی بومی غدیر نیز با شلیک اژدر پیشرفته و تماما ایرانی والفجر توانست هدف خود را در دریا منهدم کند. البته در این مرحله یک فروند مین DM۱ از زیر دریایی طارق نیز پرتاب شد.

در بخش دیگری از رزمایش، یگان‌های نیروی دریایی ارتش با استفاده از پهپاد جنگ الکترونیک و ضد تشعشع راداری «امید»، از مبدأ یگان‌های سطحی در دریا موفق به مختل‌سازی رادارهای دشمن در ساحل شدند.

تصاویر | توانمندی‌های جدید دفاعی ارتش |  از  پهپاد ضد تشعشع تا اولین استفاده از گلوله‌های هوشمند

قدرت نمایی موشک‌های کروز ایرانی

گام سوم این رزمایش متعلق به موشک‌های کروز بومی دریایی ارتش بود. در این مرحله از رزمایش موشک کروز ایرانی قادر با شلیک از سایت‌های موشکی تاکتیکی ساحل به دریای نیروی دریایی ارتش در سواحل مکران، شناور هدف در فاصله ۲۰۰ کیلومتری را با موفقیت مورد اصابت قرار داد. انهدام هدف سطحی با استفاده از موشک کروز بومی «نصر» توسط ناو موشک‌انداز نیروی دریایی ارتش، از دیگر تمرین‌های انجام شده در این مرحله از رزمایش بود.

تصاویر | توانمندی‌های جدید دفاعی ارتش |  از  پهپاد ضد تشعشع تا اولین استفاده از گلوله‌های هوشمند

غرش موشک ایرانی قدیر در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ 

آخرین مرحله از رزمایش نیز به قدرت‌نمایی موشک‌های کروز ایرانی اختصاص داشت. ناوشکن موشک انداز نیروی دریایی ارتش با شلیک موشک کروز بردبلند ایرانی «قدیر» هدف سطحی خود را در فاصله ۳۰۰ کیلومتری مورد اصابت قرار داد. این موشک برد بلند می‌تواند اهداف ثابت و متحرک را در عمق آب‌های دوردست هدف قرار دهد.

قدرت کشورمان در عرصه موشکی امروزه به نحوی است که امروز یگان‌های موشکی نیروی دریایی ارتش در سرتاسر سواحل کشورمان مستقر هستند و آماده‌اند تا هر متجاوزی را که قصد تعدی به آب‌های جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد، با آتش موشکی سنگین خود در قعر دریا مدفون کند.

تصاویر | توانمندی‌های جدید دفاعی ارتش |  از  پهپاد ضد تشعشع تا اولین استفاده از گلوله‌های هوشمند

استفاده از گلوله‌های هوشمند توپخانه ارتش برای اولین بار

اما این رزمایش اولین‌هایی هم در خود داشت. امیر سرتیپ نوذر نعمتی جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه برگزاری رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ در جمع خبرنگاران گفت که بنابر سناریویی که از پیش تعیین کرده بودیم، ادوات مکانیزه و زرهی را وارد عملیات کردیم و به دلیل نیاز به پشتیبانی آتش، یگان‌های توپخانه با کالیبرهای مختلف در این رزمایش شرکت کردند. البته در رزمایش امسال نفربرهای نوسازی شده و ارتقاء یافته مورد استفاده قرار گرفت. همچنین برای نخستین بار در سطح عملیاتی در جریان برگزاری رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش از گلوله‌های هوشمند توپخانه استفاده کردیم. 

تصاویر | توانمندی‌های جدید دفاعی ارتش |  از  پهپاد ضد تشعشع تا اولین استفاده از گلوله‌های هوشمند

عملیات موفق بالگردهای هوانیروز ارتش با استفاده از موشک‌های دور ایستا و نقطه‌زن

هوانیروز ارتش که در سال‌های اخیر با همکاری صنایع دفاعی کشورمان، محققان و شرکت‌های دانش بنیان توانسته به دستاوردهای خوبی دست پیدا کرده است. حال وقت آن رسیده که دو نوع از این دستاوردها که موشک‌های دور ایستا و نقطه‌زن هستند را در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ آزمایش کند. 

امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه برگزاری رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش اظهار کرد: تجهیزات نقطه‌زن نیروی زمینی امروز به معنای واقعی کلمه توانست اهداف مورد نظر را مورد هدف قرار دهد؛ همچنین پهپادهای برد بلند و راهبردی که داریم نیز توانستند اهدافی که به‌صورت نقطه‌ای برای آن‌ها تعیین کرده بودیم را مورد اصابت قرار دهند و مأموریت خودشان را به بهترین شکل انجام دهند.

وی ادامه داد: در مراحل مختلف این رزمایش، هوانیروز قهرمان توانست با موشک‌های دور ایستا و نقطه‌زن اهداف تعیین شده را مورد هدف و اصابت قرار دهد، که این نیز به نوبه خود یک جهش و دستاورد در حوزه توانمندی‌هاست از سوی دیگر توپخانه‌های ما نیز با استفاده از قابلیت نقطه‌زنی و دقت بالایی که به آن دست یافته‌اند، توانستند اهداف را منهدم کنند و این نیز از جمله موفقیت‌های نیروی زمینی در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ است.

تصاویر | توانمندی‌های جدید دفاعی ارتش |  از  پهپاد ضد تشعشع تا اولین استفاده از گلوله‌های هوشمند

اجرای عملیات مردم‌یاری و کمک مومنانه در سواحل مکران

 بخش دیگری از رزمایش به انجام عملیات مردم‌یاری توسط نیروهای ارتش اختصاص داشت. این مرحله از رزمایش با اعزام نیروهای بهداشت و درمان ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناطق کم‌برخوردار در منطقه عمومی رزمایش آغاز شد که در این طرح متخصصان چشم، گوش و حلق و بینی، ارتوپدی، جراح عمومی، دندانپزشکی، طب اورژانس، زنان و زایمان، اطفال، پوست، داخلی، پزشک عمومی، به ارایه خدمات درمانی رایگان از جمله (ویزیت، تحویل دارو و اهدای بسته سلامت) و همچنین خدمات دامپزشکی پرداختند. 

برپایی ۳ بیمارستان سیار در منطقه، ارائه خدمات با تخصص‌های پزشکی مختلف و تجهیزات پزشکی، اهدای کمک‌های مومنانه و اعزام گروه‌های پزشکی و دامپزشکی به برخی روستاهای کم برخوردار و همچنین تجهیز بیمارستان‌های منطقه عمومی رزمایش توسط اداره بهداشت و درمان نیروهای چهارگانه ارتش از دیگر اقدامات انجام شده در خلال رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: