به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۱۵۲۴
|
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
مسعود فیاضی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش بدون یک روز سابقه در وزارتخانه برای رای اعتماد به مجلس معرفی شده است. نمایندگان در رای‌گیری قبلی به حسین باغگلی به خاطر نداشتن سابقه اعتماد نکردند و حالا همان شرایط برای فیاضی نیز تکرار شده است؛ با این تفاوت که فیاضی برادر داماد علیرضا زاکانی است.

به گزارش خبردنا/ معرفی برادر داماد علیرضا زاکانی شهردار تهران و نامزد پوششی انتخابات ۱۴۰۰ برای مسئولیت وزارت آموزش و پرورش، مخالفت‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی و همینطور در میان فعالان صنفی و سیاسی معلمان داشته است که مهمترین نمود آن بیانیه سه تشکل معلمان علیه مسعود فیاضی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش بوده است. اما در نهایت، تعیین کننده وزیر آموزش و پرورش، نه افکار عمومی یا معلمان، بلکه نمایندگان مجلس انقلابی هستند که هر کدام بسته به ضوابط دیگری رای خود را به گلدان‌های مجلس می‌اندازند. به هر حال فیاضی در همین مجلس از اعضای موثر مرکز پژوهش‌ها بوده و نمایندگان با رای بالای خود منویات او را به عنوان طرح صیانت پذیرفته بودند.

فاصله مجلس از افکار عمومی به این معنا نیست که فیاضی در مجلس یازدهم وضعیت خوبی دارد و به راحتی می‌تواند از نمایندگان رای اعتماد بگیرد. همان روز اولی که نامه معرفی او به مجلس قرائت شد، تعداد زیادی از نمایندگان با فریاد‌های دو دو، مخالفت خود را با دومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعلام می‌کردند.

تیم آموزش و پرورشی‌ها به رهبری حاج بابایی

همه می‌دانند یکی ازگزینه‌های جدی تصدی وزارت آموزش و پرورش در دولت ابراهیم رئیسی، حمیدرضا حاجی بابایی است که زمانی وزیر آموزش و پرورش بود. حاجی بابایی که روزگاری یک چهره اعتدالگرا و عضو حزب اعتدال و توسعه بود، سال ۸۴ به صف اصولگرایان پیوست و چهره مورد اعتماد این جریان شد. در مجلس دهم هم رهبری جریان رادیکال را در فراکسیون انقلاب بر عهده گرفت اما با حضور انقلابیون جدید، حاجی بابایی به مرور از عرصه رهبری اصولگرایان کنار رفت اما به هر حال عرصه آموزش و پرورش عرصه حمیدرضا حاجی بابایی است و آنطور که از ظواهر امر پیداست، حاجی بابایی و تیم معلمان به وزیر پیشنهادی رای اعتماد نخواهند داد.

طبق آماری که سال ۹۸ منتشر شد، ۳۲ فرهنگی شامل معلم و مدیر آموزش و پرورش به مجلس راه یافتند. اگر حاجی بابایی تمام این چهره‌ها را با خود همراه کرده باشد، از این جمع فقط معادل ۱۱ درصد رای مخالف با فیاضی وجود دارد بنابراین مخالفان برادر داماد زاکانی باید گروه‌های دیگر را نیز با خود همراه کنند. اما گروه‌های دیگر چه کسانی هستند؟

مخالفان دوم؛ تیم قالیباف

گرچه رئیس مجلس سعی دارد همچنان از خود چهره‌ای بیطرف نمایش دهد، اما همه می‌بینند که چقدر زود انقلابیون از رئیس مجلس عبور کردند. اگر یک سال پیش، تمامی شبکه‌های تلویزیون، مکرر تصاویر سفر‌های استانی قالیباف را نمایش می‌دادند، حالا نوبت رئیسی و مخبر و اژه‌ای شده و دیگر جایی برای سردار قالیباف باقی نمانده است.

قالیباف به خوبی می‌داند جریان نزدیک به زاکانی چطور لاریجانی را از ریاست مجلس به خانه فرستاد و حالا نگران است با افزایش نفوذ تیم زاکانی از قدرت او کاسته شود؛ چه آنکه در شهرداری تهران نیز همین اتفاق افتاد و زمانی که حامیان قالیباف روی مدیران سابق شهرداری همچون مازیار حسینی و محسن پیرهادی و هابیل درویش توافق کرده بودند، چگونه رهپویان و ایثارگران بازی را بر هم زدند و حتی قانون را تغییر دادند تا زاکانی را به ساختمان بهشت برسانند.

از صفحات اجتماعی نیرو‌های سیاسی نزدیک به قالیباف این طور بر می‌آید که نزدیکان سردار، فعلا روی خوشی به مسعود فیاضی نشان نداده‌اند. یکی از این کاربران نوشته «زمانی که قالیباف در حال قرائت نامه اعلام وصولِ مسعود فیاضی برای وزارت آموزش و پرورش بود، نماینده‌ها یکدست به نشانه مخالفت (دو دو) می‌گفتند. به‌نظرم هنوز هم فرصت برای رییسی هست؛ با این میزان مخالفت، فقط در صحنِ مجلس، آموزش و پرورش سامان نمی‌گیرد. امیدوارم تصمیم‌سازان متوجه شوند!»

البته نمایندگان دیگری هستند که اتفاقا به زاکانی نزدیکند اما منتقد سرسخت فیاضی به شمار می‌روند؛ این نمایندگان تاثیر زیادی هم روی رای دیگران دارند؛ از جمله مجتبی ذوالنوری نماینده عضو جبهه پایداری که در صحن علنی به خاطر انتخاب فیاضی به ابراهیم رئیسی تذکر داده بود: «گزینه‌ای که برای وزارت آموزش و پرورش انتخاب می‌کنید یا باید شخصیت امتحان پس داده‌ای باشد که بعد از معرفی وی به مجلس، بهجت و خوشحالی در بدنه این وزارتخانه به وجود بیاید و مورد استقبال در مجلس قرار بگیرد و یا اینکه گزینه‌ای از درون خود وزارت باشد، زیرا فرهنگیان معرفی شخصی غیر از بدنه این وزارتخانه را توهین و تحقیر نسبت به خود می‌دانند. ما گزینه‌های قوی فراوانی داریم و توقع نبود چنین شخصیتی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی کنید.»

گروه سوم مخالفان فیاضی؛ تیم مستقل‌ها

اندک نمایندگان مستقل باقی مانده در مجلس هم موافق مسعود فیاضی نیستند. مثلا رحیمی جهان آباد در صفحه توییتر خود نوشته است «‌معرفی ‎فیاضی بعنوان ‎وزیر ‎آموزش و پرورش با این پیشینه و سوابق، توهین آشکار به هزاران فرهنگی فرهیخته و اندیشمند و توانای ایران است قطعا با وزارت ایشان ‎مخالفت می‌کنم.» او البته تنها نماینده‌ای است که مخالفت خود را در شبکه‌های اجتماعی مطرح کرده است.

حامیان فیاضی چه کسانی هستند؟

البته مسعود فیاضی تنها هم نیست. بازوی رسانه‌ای اصولگرایان، تمام قد به حمایت از او پرداخته‌اند. فارس و تسنیم و مهر و جوان آنلاین و... حتی یک نقد درباره فیاضی منتشر نکرده‌اند تا او از نظر حمایت رسانه‌ای جبهه انقلاب، خیالش راحت راحت باشد. زمانی که بحث مدرک تحصیلی او نیز منتشر شد، ایسنا رپرتاژ آگهی مفصلی برای او منتشر کرد و درباره ابهامات مدرک تحصیلی‌ فیاضی و رانت فامیلی‌اش با علیرضا زاکانی نوشت. تکلیف فارس و تسنیم هم از ابتدا مشخص بود و آنها حامی سرسخت دولت رئیسی هستند؛ هر اتفاقی که بیفتد، این روند ادامه دارد و با همین وصف آن‌ها در گزارش‌های خود نوشتند که فیاضی مورد حمایت نیرو‌های جبهه انقلاب است و مخالفان او از سوابق و تجربه و برنامه او اطلاعی ندارند.

تیم نظامی‌ها

مشخصا چهره‌های نظامی مجلس بیشترین حمایت را از فیاضی دارند. حضور پرتعداد چهره‌های نظامی در استانداری‌های کشور، نشان داده که اکثریت قریب به اتفاق انتصابات دولت روحانی، با هماهنگی کامل سرداران و فرماندهانی انجام می‌شود که علاقه زایدالوصفی به اثرگذاری در مناسبات سیاسی دارند و فیاضی این فرصت را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا در وزارت آموزش و پرورش نیز، به معرفی و تبلیغ خود بپردازند.

تیم روحانیون

فیاضی بعد از شهادت محمدجواد باهنر، و بعد از ۴۰ سال، بار دیگر وزارت آموزش و پرورش را به روحانیون برمی‌گرداند. وی گرچه ملبس به لباس روحانیت نشده اما عمده تحصیلات خود را در حجره‌های حوزوی گذرانده است و ارتباط خوبی با روحانیون مجلس دارد، با این حال روحانیونی هم هستند که اعتقادی به او ندارند و همانطور که گفته شد ذوالنوری از همین دسته است.

رفقای زاکانی

رحیمی جهان‌‌آبادی تنها نماینده‌ای است که در مخالفت با فیاضی توییت زده است و در مقابل مالک شریعتی تنها نماینده‌ای است که مرتب در شبکه‌های اجتماعی از فیاضی حمایت می‌کند. مالک شریعتی نزدیک‌ترین چهره به زاکانی در مجلس است و پرچم حمایت از فیاضی را هم به دست گرفته است. او در صفحه توییترش با اشاره به عتاب رهبری به مجلس اصولگرای نهم زمان مخالفت با احمدی نژاد، از دو دو کردن نمایندگان انتقاد کرده است و تلاش می‌کند هر طور شده برادر داماد رفیقش را به وزارت آموزش و پرورش برساند.

بعضی نمایندگان می‌خواهند به خاطر ناکارآمدی وزیران جوان معرفی شده، به فیاضی رای عدم اعتماد دهند تا هشداری برای ابراهیم رئیسی باشد. اما بسیاری دیگر از نمایندگان می‌گویند فرصت کم است و با توجه به زمان اندک باقی مانده برای معرفی گزینه بعدی و رویه رئیسی در معرفی چهره‌های با سابقه کوتاه مدت، به همین فیاضی رای خواهند داد. سه‌شنبه، آزمونی مهم برای دولت ابراهیم رئیسی است./ رویداد 24 

نام:
ایمیل:
* نظر: