به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۱۶۰۷
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷
کارخانه قند یاسوج بعد از 60 سال راه رفتن لنگ لنگان با تدبیر ستاد اجرایی فرمان امام(ره) روی ریل تولید قرار می‌گیرد تا جانی دوباره به نماد صنعت این استان دهد.
خبردنا/ کارخانه قند یاسوج در سال ۱۳۴۴ در منطقه اکبر آباد یاسوج به عنوان صنعت مادر استان تاسیس شد و از بدو تاسیس تاکنون همواره آبستن اتفاقات عجیب و کمبودهای فراوان بوده است و به جرأت می‌توان گفت که آنچنان که باید باری از روی دوش محرومیت استان برنداشته و همواره با حاشیه‌های عجیب از ورشکستگی‌ها و واگذاری‌ها تا زد وبندهای متفاوت ذهن مردم این منطقه را نسبت به اولین و بزرگترین کارخانه شهر یاسوج مشغول کرده است.

به گزارش خبردنا، نشستی با هدف بررسی مشکلات و تسریع در روند اجرایی کارخانه قند یاسوج با حضور مهدی روشنفکر نماینده مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، امیری قائم مقام مدیرعامل و عضو هیئت مدیره گروه توسعه تدبیر ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، معاون اقصادی گروه توسعه تدبیر، رئیس هیئت مدیره شرکت نواندیشان کشت و صنعت تدبیر و مدیرعامل محترم شرکت نواندیشان کشت و صنعت تدبیر برگزار شد.

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در این نشست گفت: امیدوارم با تعامل و همگرایی بیش از پیش مسئولان و متولیان امر در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و دستگاه‌های اجرایی -اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد در آینده‌ای نزدیک شاهد راه اندازی کارخانه قند یاسوج باشیم.

مهدی روشنفکر خواستار تهیه و تنظیم یک برنامه مدون و زمان بندی مناسب برای تسریع در روند باگشت کارخانه قند یاسوج به چرخه تولید شد و افزود: هیچ گونه کم کاری از مدیران استانی از جمله بانک‌ها، تامین اجتماعی، گاز، برق، مالیات و … پذیرفتنی نیست.

وی تاکید کرد: با توجه به شناختی که از دغدغه مدیر ارشد استان در زمینه توسعه اقتصادی دارم بدون شک تمامی دستگاه‌های اجرایی را برای راه اندازی این کارخانه پای کار می‌آورند

هاشمی رئیس هیئت مدیره شرکت نواندیشان کشت و صنعت تدبیر نیز در این نشست با تقدیر از پیگیری و حساسیت نماینده مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد برای راه اندازی کارخانه قند یاسوج، ادامه داد: این کارخانه عمری نزدیک ۵۰ سال دارد و به نوعی بسیاری از تجهیزات آن مستهلک شده است.

وی با بیان اینکه بزودی تایید خصوصی سازی را می‌گیریم، خاطرنشان کرد: امیدوارم تا ۶ ماه آینده شاهد راه اندازی این کارخانه و اشتغال بکار برخی از جوانان بیکار این دیار باشیم.

در سال ۷۱، براساس مصوبه‌ای در مورد فروش و واگذاری سهام دولتی در شرکت‌ها، تغییراتی در آیین نامه اعمال شد و در آخر تصمیم براین شد که واگذاری سهام به سه روش صورت بگیرد؛ بورس، مزایده و مذاکره مستقیم با متقاضیان. اما این روند اصلاحی، در یاسوج اعمال نشد و سهام کارخانه قند به روش دیگر و به نفع عده‌ای خاص به فروش رسید.

ماجرای زد و بندها در نحوه واگذاری کارخانه قند یاسوج بارها در دادگاه‌های مختلف بررسی و برخی از مدیران ارشد سازمان صنایع بهمراه مدیرعامل وقت کارخانه قند و خریداران زندانی شدند، هر چند بعد از گذشت هفت سال، پرونده مورد حسابرسی واقع و حکم واگذاری ابطال شد.

پس از چندی، کارخانه اعلام ورشکستگی کرد و با انتخاب کارشناس رسمی درصدد تعیین ارزش واقعی دارایی‌های ثابت برآمدف در نهایت دولت به دلیل بدهی بالایی که به بانک ها داشت، سهام و دارایی خود را در کارخانه قند یاسوج به بانک تجارت واگذار کرد.

در سال ۹۳ بانک تجارت هشت میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردش به کارخانه پرداخت نمود اما سوءمدیریت و عدم رسیدگی به معضلات و مشکلات کارگران، ۹ میلیارد تومان ضرر روی دست کارخانه گذاشت و سبب تعطیلی و بیکار شدن ۳۰۰ نفر از کارمندان و کارگران وقت شد.

در ماههای پایانی سال ۹۴ و ابتدای سال ۹۵ ، مدیران بانک تجارت برای بار سوم اقدام به واگذاری کارخانه قند یاسوج به بخش خصوصی کردند اما بدلیل برخی اعتراضات محلی و ورود دستگاه قضایی به آن، سرمایه گذار بومی این کارخانه هم نتوانست آن را فعال کند.

با گذشت حدود پنج سال از تعطیلی مهمترین کارخانه تولیدی استان کهگیلویه و بویراحمد امسال ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نیز اقدام به خرید سهام عمده کارخانه قند یاسوج کرد که امید را به صنعت و تولید برگردانده است.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
0
0
بنده تا این موقع کجا بود مردمو چه فکر کردی
نام:
ایمیل:
* نظر: