به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۱۶۱۰
|
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰

خبردنا/به نظر می رسد مجلس یازدهم با اینکه مجلسی همسو با دولت بوده و تعامل خود با دولت را هم نشان داده، اما مایل است از ابزارهای قانونی خود در برابر دولت نیز استفاده کند.

به گزارش خبردنا/ پس از روی کار آمدن دولت سید ابراهیم رئیسی، این تصور شکل گرفته بود که دولت از ناحیه مجلس دچار چالش نخواهد شد و بهارستان ملجایی برای پاستور خواهد بود با این حال گذشت زمان نشان داد که این تصور درست نیست و مجلس قرار نیست خانه دولت باشد.

با این حال حرف از تقابل مجلس با دولت هم نادرست است زیرا 220 نماینده همین مجلس از ابراهیم رئیسی برای شرکت درانتخابات دعوت کرده و حضور او در این عرصه را «مجاهدتی عظیم» عنوان کردند.

220 نماینده مجلس یازدهم در نامه ای به رئیسی در تاریخ پنجم اردیبهشت سال جاری نوشتند:« در شرایط کنونی، کشور نیازمند انتخاب رئیس جمهوری انقلابی، کارآمد، تحول آفرین، قانونمدار و وفاق گراست ... سوابق فکری، گفتمانی، اجرایی و مدیریتی جنابعالی در تمام سالهایی که مسئولیت های مختلف بر عهده داشته اید بیانگر آن است که سعی و تلاشتان استواری بر این شاخص ها بر اساس منویات حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله خامنه ای(مد ظله العالی) بوده است و بحمدالله در این مسیر توفیق فراوان داشته اید...از شما برای حضور در این عرصه خطیر دعوت بعمل می آوریم و اذعان داریم که در شرایط کنونی ورود به این عرصه، مجاهدتی عظیم به شمار می آید.»

دومین جلوه از تعامل وهمکاری مجلس و دولت در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت خود را نشان داد. نمایندگان به تمام وزرای پیشنهادی به جز حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای اعتماد دادند و دولت با پشتوانه خوبی کار خود را آغاز کرد.

با این حال در برخی موارد هم مجلس با دولت مخالفت کرده است. رئیس جمهور خواستار مسکوت شدن طرح تشکیل وزارت حمل و نقل و ساختمان و شهرسازی بود، اما مجلس با او موافقت نکرد. در مردادماه یعنی زمانی که هنوز دولت رئیسی تشکیل نشده بود، او در نامه ای از مجلس خواست تا طرح تشکیل وزارت حمل و نقل و ساختمان و شهرسازی مسکوت بماند اما مجلس در روز بیستم مرداد، اولین مخالفت خود با رئیسی را نشان داد و این طرح را مسکوت نگذاشت. نمایندگان با ۱۲۰ رای از مجموع ۲۵۳ نماینده حاضر در جلسه، با مسکوت ماندن این طرح مخالفت کردند.

مورد دیگر مربوط به مخالفت با مجلس با فوریت بررسی لایحه دولت بود. دولت با قید دو فوریت لایحه «تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دائمی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر» را به مجلس ارائه داد اما مجلس در روز 23 آبان در دو مرحله با قید دو فوریت و یک فوریت بررسی این لایحه مخالفت کرد بنابراین این لایحه به صورت عادی در مجلس بررسی خواهد شد.

آخرین مورد مخالفت مجلس با دولت درباره دومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رقم خورد. فیاضی دومین وزیری بود که رئیسی به مجلس پیشنهاد داد اما او فقط 115 رای موافق کسب کرد و نتوانست به هیات دولت راه یابد. البته باز هم نمی توان این موارد را به معنای تقابل دو قوه تفسیر کرد. هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پس از رای عدم اعتماد مجلس به فیاضی در توییتی نوشت که «با عدم رای اعتماد به آقای فیاضی عده ای تقابل مجلس و دولت را تبلیغ نکنند. موضوع عدم اعتماد یک اختلاف نظر کارشناسی است، غوغازیست ها تلاش بیهوده نکنند.»

رئیس جمهور هم در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بر لزوم تعامل بیشتر دولت و مجلس تاکید داشت. او پشت تریبون مجلس اظهار کرد:«نمایندگان باید بیشتر در جریان مسائل قرار گیرند. ما نشست های صبح پنجشنبه را با نمایندگان داریم. در این جلسات نمایندگان مسائل شخصی مطرح نمی کنند بلکه دغدغه های مردم بیان شده است. من به یک سوم استان ها سفر داشته ام. در این سفرها تریبون قبل از اینکه در اختیار وزرا باشد در اختیار نمایندگان قرار می گیرد، اما من این ارتباط را کافی نمی دانم و نشست دولت و مجلس را در اسرع وقت باید داشته باشیم.»

رئیس جمهور با بیان اینکه «در دولت تاکید دارم که ارتباط با نمایندگان برقرار باشدـ، گفت: «اگر نیازی بود مسائل به من منتقل شود حتما آن را به من مننتقل کنید تا من در جریان دیدگاه نمایندگان باشم و زود در جریان قرار بگیرم. یکی از کارهای مهم من توجه به دغدغه نمایندگان است. اگر به کمیسیون یا کارگروه مشترکی بین دولت و مجلس هم نیاز بود حتما دنبال شود.»

نمایندگان همچنین پس از قرمز شدن وضعیت بورس از خاندوزی وزیر اقتصاد خواستند تا با حضور در صحن علنی مجلس، درباره اقداما ت وزارت اقتصاد و دولت برای حفظ سرمایه مردم توضیح دهد. در کنار این برخی نمایندگان نیز در نطق های خود از بعضی انتصاب های دولت انتقاد کردند.

به نظر می رسد مجلس یازدهم با اینکه مجلسی همسو با دولت بوده و تعامل خود با دولت را هم نشان داده، اما مایل است از ابزارهای قانونی خود در برابر دولت نیز استفاده کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: