به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۱۶۱۴
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
رئیس اتاق اصناف مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به موضوعات مختلفی از جمله گران فروشی‌ها و جمعه بازار یاسوج اشاره کرد.

به گزارش خبردنا"  این روزها مردم استان کهگیلویه و بویراحمد همانند سایر نقاط کشور از برخی مشکلات در بازار گلایه‌مند هستند.

آنها از گرانی‌ها گلایه دارند و از مسئولان می‌خواهند که در مبارزه با گرانفروشی برخورد جدی تری داشته باشند.

در همین خصوص با علی ارشدی رئیس اتاق اصناف استان کهگیلویه و بویراحمد گفت‌وگویی انجام دادیم وی با بیان اینکه گلایه‌ها و انتقادات و اعتراضات مردم را به دیده منت روی چشم می‌گذاریم و باید همگی به دنبال رفع مشکلات مردم باشیم، اظهار کرد: ما نیز خود از جنس مردم بوده و از هرگونه گرانی و گرانفروشی در جامعه قطعاً رنج می‌بریم اما گرانی‌ها و گرانفروشی‌ها علت و معلول هایی دارد که باید به سمع و نظر مردم برسد.

وی گفت: ما هم معتقدیم وضعیت بازار نگران کننده است که لحظه به لحظه به شدت آن افزوده می‌شود از جمله مشکل اصناف ما برچسب گران‌فروشی است که برخی نادانسته روی آنها می‌گذارند اما شرایط به گونه‌ای دیگر است به عقیده ما مشکل از سازمان حمایت است مشکلی که بیشترین آسیب را به جامعه زده است.

این مسئول می‌گوید به نظر من سازمان حمایت از مصرف کننده متاسفانه در سراسر کشور بیشترین آسیب را وارد کرده است این حیث که برچسب قیمت کالا با فاکتور خرید همخوانی ندارد و بازرس و ناظر را دچار سردرگمی می‌کند.

وی گفت: مردم باید بدانند که در کشور همه چشم‌ها روی کالاهای اساسی رفته اما کالاهای اساسی بیشتر رصد می شوند اما گرانفروشی‌ در کالاهای غیر اساسی است به عنوان نماینده اتاق اصناف در استان و نماینده پارلمان بخش خصوصی در تهران به مردم عزیز می گویم اگر مسئولان در سازمان حمایت اگر به دنبال خدمت در این دولت مردمی و عدالت محور با شعار فسادستیزی هستند اول از همه قیمت مصرف کننده را بر روی کالا حذف کنند و قیمت تولید درب کارخانه را بر روی کالا درج کنند.

این مسئول تصریح کرد: اصولا قانون‌گذار مشخص کرده که هر رسته صنفی می‌تواند چند درصد سود روی کالا بکشد و عرضه کند بعضی می‌گویند چون تنوع کالاها زیاد شده پس بقیه چه کار باید کنند هر استانی را سازمان حمایت موظف است از آن آنالیز بگیرد و قیمت درب کارخانه را روی محصول بزند تا بازرسان از سردرگمی خارج شوند.

وی گفت: وقتی قیمت ۲۰۰ هزار تومانی روی کالا را می‌بینیم همان قیمت را می‌پردازیم در حالی که سود روی کالا الی ماشاء‌الله است و به طور مثال برخی از اجناس و کالاها از هر سه میلیون تومان قیمت بالای ۴۰ تا ۵۰ درصد آن سود است.

ارشدی در ادامه افزود: همین است که در فروشگاه‌های بزرگ می‌نویسند تا ۴۰ و ۵۰% تخفیف، اما کسی نیست از آنها بپرسد شما که ۱۰ درصد سود دارید چگونه از ۴۰ تا ۵۰ درصد تخفیف می‌دهید؟ روی بعضی از کالاها نوشته شده تا ۳۰ درصد تخفیف که می‌بینیم تا ۲۰ درصد آن سود است این مشکلات باید انعکاس داده شود تا مردم بدانند که اوضاع بر چه مبنایی است.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان تصریح کرد: بعضی ها می‌گویند برای رصد کالا فاکتور را در نظر بگیرید ولی سازمان حمایت و صمت می‌گویند باید لیبل قیمت برچسب کالاها را لحاظ کنیم که می‌بینیم اصلاً با فروش آن جور در نمی‌آید آب معدنی را ببینید درب کارخانه چه قیمتی دارد و در شهر چقدر به مردم فروخته می‌شود که ۶۰ تا ۷۰ درصد کالاها بر همین اساس به دست مردم می‌رسد.

ارشدی در بخش دیگری از اظهارات و گلایه‌های خود به ارائه پروانه کسب به بازنشسته‌ها اشاره کرد و گفت: از مسئولان کشوری به خصوص رئیس جمهور محترم درخواست می کنیم که صدای ما را به عنوان اصناف بشنوند با توجه به اینکه اشتغالزایی اهمیت فراوانی دارد و مشکلات جوانان ما روز به روز بیشتر می شود چرا هر فردی که در نهادی خدمت می‌کند بعد از بازنشسته شدن دوباره به بازار بر می‌گردد و به آنها پروانه کسب داده می‌شود؟.

وی گفت: چه دلیلی دارد که به چنین افرادی پروانه کسب داده شود باید قانونی وجود داشته باشد چرا که این کار معضل بزرگی در کشور ایجاد کرده و از ۴ میلیون واحد صنفی بالای یک میلیون آنها از بازنشستگان هستند که باید پروانه چنین افرادی ابطال و دیگران جایگزین آنها شوند.

ارشدی در ادامه به مشکل دیگری در همین خصوص اشاره کرد و گفت: چرا وقتی کسی می‌خواهد کارمند دولت شده و در نهادی استخدام گردد هنوز باید پروانه کسب او در بازار برقرار باشد باید پروانه‌کسب این افراد باطل شود.

وی در ادامه به مشکل دیگری در استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: در استان ما باب شده قیمت را به گونه ای دیگر به سمع و نظر مردم می‌رسانیم در جایی نوشته شده هندوانه کیلویی ۵ هزار تومان اما وقتی از خودرو پیاده می‌شویم و از نزدیک می‌بینیم به صورت ریز روی آن نوشته شده نیم کیلویی ۵ هزار تومان که تخلف بوده و بحث حقوقی دارد در کشوری که واحد عرضه آن مشخص است چرا باید از واحد نیم‌کیلویی استفاده شود در این خصوص باید صمت و تعزیرات و بازرسان حضور پیدا کنند چرا که با شعور و درک مردم بازی می‌شود.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان به بیان مشکلات دیگری پرداخت و گفت: مشکل دیگری که در استان ما نتیجه بخش نبوده و باید شورای شهر و شهرداری تصمیم بگیرند میدان میوه و تره بار است خیلی برای استان و مرکز آن زشت است که همه جا و هر شهرستان کوچکی در ایران میدان میوه و تره بار داشته باشند اما مرکز یک استان چنین باشد.

ارشدی اظهار کرد: چرا باید میوه از استان ما به شیراز برود و عاملین و مغازه داران همان میوه را از شیراز خریده و به این استان بازگردانند بعضی‌ها می‌گویند چرا مغازه دار خودش مستقیماً از تولید کننده خرید نمی‌کند؟ مگر می توان ۲۰۰ کیلوگرم میوه یکجا از درب باغ خریداری شود و اصولاً یک مغازه میوه فروش باید چندین و چند کالا را با هم خریداری کند که بر همین اساس باید میدان‌ میوه داشته باشیم و برای یک مرکز استان نبود آن بسیار زشت است.

این مسئول در ادامه به وضعیت جمعه بازار شهر یاسوج اشاره کرد و گفت: تعداد هزار واحد صنفی در آن فعالیت می‌کند که نمی‌توانند پروانه کسب بگیرند کسانی که به دنبال پروانه کسب هستند باید سند مالکیت و یا بنگاهی داشته باشند و به همین دلیل چنین کاری در جامعه بازار غیر ممکن است.

وی افزود: باید برای این مشکل در شهر یاسوج پیش‌بینی شود ممکن است در آینده اتفاق ناخوشایندی رخ دهد و همه را درگیر آن کند.

ارشدی به مشکل دیگری در استان اشاره کرد و گفت: نگرانی دیگر اصناف ما از وضعیت زیباسازی شهری است که متاسفانه در سطح شهر برخی ها برای خود از درخت تابلویی آویزان کرده‌اند و به دنبال کسب و کار هستند که این مشکلات را برای اصناف و برای مردم و رهگذران بسیار زیاد کرده و چهره شهر را نیز زشت کرده است.

وی در ادامه سلسله انتقادات و نگرانی‌های خود اظهار کرد: درخواست از شهردار و شورای شهر این است که به وضعیت کافی شاپ‌ها سر و سامانی بدهند چرا شهرداری در شهر یاسوج در مکان‌های مسکونی به کافی‌شاپ‌ها اجازه فعالیت داده است باید پروانه کسب آنها تجاری باشد اما در شهر ما به غیر از همه جا در مکان‌های مسکونی هم اقدام به ایجاد کافی شاپ کرده‌اند.

ارشدی یادآور شد: ۷۵ اتحادیه در کل استان و ۲۵ اتحادیه در یاسوج و یازده و نیم هزار واحد صنفی فعال داریم که امید است مسئولان به فکر رفع مشکلات اصناف باشند اما جا دارد از استاندار گذشته استاندار کنونی و دادستانی محترم استان معاون دادستان و مسئولانی که با اصناف نهایت همکاری را دارند قدردانی و تشکر کنیم.

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: