به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۱۶۴۳
|
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲

خبردنا/ احمد بخشایش اردستانی گفت: آقای رئیسی یک آماری می‌دهد و می‌گوید که اوضاع اقتصادی بهتر شده است در حالی که چنین چیزی در جامعه دیده نمی‌شود.

سید ابراهیم رئیسی اخیرا از بهبود شرایط اقتصادی سخن گفته است. موضوعی که با واکنش‌هایی همراه بود؛ اینکه آیا این سخن رئیس‌جمهور با واقعیت موجود اقتصادی در جامعه هم‌خوان هست یا خیر؟

احمد بخشایش اردستانی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «مشکل این است که یک پارادوکس مهمی وجود دارد. مسئولان از یک سو به وضعیت بد اقتصادی اشراف دارند اما از آن‌سو شبیه به طبقات فرودست و حتی متسوط که گرفتار فقر هستند، زندگی نمی‌کنند. آنها احیانا می‌دانند که سیره پیام اسلام(ص) این‌گونه نبود و وقتی در شعب ابی‌طالب به سر می‌بردند، اگر همه در سختی زندگی می‌کردند، پیامبر(ص) هم مانند مردم بود».

او ادامه داد: «آقای رئیسی باید مراقب باشد که شبیه آقای روحانی نشود. یادمان نمی‌رود که آقای روحانی می‌گفت از راه دور مردم را نگاه می‌کردم و رضایت را در چشمانشان احساس می‌کردم. حالا هم آقای رئیسی یک آماری می‌دهد و می‌گوید که اوضاع اقتصادی بهتر شده است در حالی که چنین چیزی در جامعه دیده نمی‌شود. البته کالا وجود دارد و ما با کمبود اقلام مواجه نیستیم اما گران است و مردم قدرت خرید ندارند».

این فعال سیاسی بیان کرد: «هرکسی که رئیس‌جمهور می‌شود و از مردم رأی می‌گیرد، مورد احترام مردم واقع می‌شود و واقعا می‌خواهد کار کند به خصوص در ابتدای دولتش که انگیزه بالایی هم دارد. آقای رئیسی هم ارائه حل مشکلات را دارد اما قادر نیست. در واقع اراده کافی نیست و باید شرایط طوری باشد که بشود کاری کرد».

او در پاسخ به این پرسش که چه محدودیت‌هایی باعث می‌شود رئیسی نتواند کار کند، اظهار کرد: «قیمت دلار مهم‌ترین مسئله‌ای است که مانع هر تحرک مثبت اقتصادی می‌شود؛ شرایطی که ونزوئلا هم دارد. افزایش نرخ دلار باعث می‌شود ارزش پول ملی کاهش یابد و در نهایت قدرت خرید مردم کم شود. حتما اگر تحریم‌ها برداشته شود و دلار وارد کشور شود، می‌توان امید داشت که دولت بتواند کارهایی انجام دهد. از طرفی باید امید و انگیزه برای مردم باشد، امید و انگیزه هم با آرامش اقتصادی فراهم می‌شود. مردم باید آرامش داشته باشند که اگر در کشورشان سرمایه‌گذاری کنند، سرمایه‌شان از دست نمی‌رود. اکنون می‌بینیم که بسیاری از ایرانیان سرمایه‌هایشان را به ترکیه و گرجستان می‌برند که این شرایط اصلا خوب نیست».

بخشایش اردستانی در پایان گفت: «به هر حال باید یک سال به آقای رئیسی وقت داد تا ریل‌گذاری‌های اقتصادی را انجام دهد و فعلا نمی‌شود قضاوت کاملی داشت. شاید آقای رئیسی سخن اخیرش بر مبنای فروش نفتی است که به چین داشته‌ایم و پول این فروش نفت وارد کشور شده است. به هر حال شرایط سخت است و باید به آقای رئیسی فرصت داد».

نام:
ایمیل:
* نظر: