به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۱۶۵۶
|
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹

خبردنا/ در دهه‌های اخیر، تعریف جاذبه‌های گردشگری تغییرات زیادی داشته است و این حوزه ابعاد گسترده‌تری را دربرمی‌گیرد که ژئوپارک یکی از آن‌هاست. ژئوپارک به زبان ساده مناطق گردشگری هستند که دارای یک یا چند جاذبه زمین شناختی منحصر به فرد می‌شوند. به طور کلی در 169 کشور جهان 44 ژئوپارک در یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

1. ژئوپارک کائو بانگ، ویتنام

در شمال شرقی ویتنام منطقه‌ای کوهستانی وجود دارد که در آن ژئوپارک کائو بانگ (Cao Bang) دیده می‌شود. این ژئوپارک که روی گسل‌های فعال واقع شده به دو ناحیه تقسیم می‌شود. ناحیه شرقی ژئو پارک کائو بانگ متشکل از سنگ آهک‌های پالئوزوییک است و بخش غربی آن دارای سنگ‌های رسوبی، بازالت‌های بالشی، توده‌های اولترا مافیک و گرانیت‌های غنی از مواد معدنی است. شاید کلماتی که اکنون خوانده‌اید برایتان نامفهوم باشد؛ اما باید بدانید که حاصل این تغییرات و عناصر طبیعی با یکدیگر یک پدیده زمین‌‌شناسی بی‌مانند را خلق کرده‌ است که تصویر آن را می‌توانید مشاهده کنید.

Cao-Bang lastsecond.ir.jpg
کائو بانگ از توریستی ترین ژئوپارک های جهان 

2. ژئوپارک شبه جزیره ایزو، ژاپن

در ژاپن 9 ژئوپارک ثبت شده وجود دارد که معروف‌ترین آن در شبیه جزیره ایزو دیده می‌شود؛ زیرا تنها جایی که در جهان می‌توانید شاهد برخورد دو آتشفشان فعال به یکدیگر باشید، جزیره ایزوی ژاپن است. این ژئوپارک در جنوب شرقی جزیره اصلی ژاپن، هونشو واقع شده است. جالب است بدانید که باتوجه به موقعیت جغرافیایی ایزو، این شبه جزیره در صدد وقوع پدیده‌های طبیعی خطرناکی چون فوران آتشفشان، زلزله و سونامی قرار دارد، اما با این حال حدود 30 هزار نفر در این مکان زندگی می‌کنند.

izu japon geopark lastsecond.ir.jpg
جزیره ایزو از بهترین ژئوپارک های دنیا

3. ژئوپارک ریو کوکو، نیکاراگوئه

چشم اندازهای ژئوپارک نیکاراگوئه شامل تلفیقی از جنگل‌‌های ابری، دره، تپه و زمین‌های باتلاقی می‌شود. علاوه بر زیبایی و اهمیت زمین شناسی که در ریو کوکو می‌توان مشاهده کرد، در این منطقه درختان کهن 500 ساله و غارنگاره‌های باستانی متعددی وجود دارد. به طور کلی در ژئوپارک ریو کوکو 13 ژئوسایت به ثبت رسیده است و این مکان از زیباترین ژئوپارک های دنیا محسوب می‌شود.

rio coco lastsecond.ir.jpg
ریو کوکو از زیباترین ژئوپارک های جهان

4. ژئوپارک مودانگسان، کره جنوبی

ژئوپارک مودانگسان (mudeungsan) در مرکز کوه مودانگ و بر فراز شهر گوانجو واقع شده است. این کوه سال‌های درازی است که به عنوان یک مکان روحانی میزبان عبادت کنندگان بود و معابد باستانی دارد. علاوه بر ارزش فرهنگی که این کوه دارد، بد نیست بدانید که این ژئوپارک یک مساحت تقریبی 1050 کیلومتری را دربرمی‌گیرد که نیمی از آن پوشیده از جنگل است. این منطقه 87 میلیون سال پیش بر اثر فعالیت‌های آتشفشانی شکل گرفته است.

موداسانگ lastsecond.ir.jpg
مودانگسان از  معروف ترین ژئوپارک های جهان

5. ژئوپارک فمن آردن، بلژیک

در ناحیه والونیای بلژیک غارهای بزرگی به وسعت 911 کیلومتر مربع در ژئوپارک فمن آردن (Famenne-Ardenne) وجود دارند. غارهایی که داخل یک شبکه آبی بزرگ قرار گرفته‌اند و از چشم‌‌اندازهای فوق‌العاده‌ای برخوردارند، تا حدی که می‌توان آن را به عنوان یکی از زیباترین ترین ژئوپارک های جهان نامید. برای بازدید از فمن آردن گردشگران می‌توانند طی ماه‌های ژوئن تا سپتامبر که هوا گرم است، قایقی کرایه کنند و تا اعماق غار پیش‌ بروند. در فمن آردن علاوه بر اینکه تجهیزات توریستی لازم ایجاد شده است، یک ویژگی خاص اقتصادی برای بلژیکی‌ها دارد و آن این است که از آب‌های آن برای تهیه نوشیدنی استفاده می‌کنند. طبق تعاریف یونسکو  از ژئوپارک، یک ژئوپارک باید جنبه‌های اقتصادی داشته باشد که فمن آردن یک مثال کامل در اینجا محسوب می‌شود.

geopark Famenne-Ardenne lastsecond.ir.jpg
فمن آردن از  معروف ترین ژئوپارک های جهان

6.  ژئوپارک ژیانگژی، چین

امکان ندارد صحبت از بهترین ژئوپارک ‌های دنیا باشد و نامی از چین به چشم نخورد، چین با داشتن 39 ژئوپارک در جهان در این زمینه رکورددار است. زیرا ثبت ژئوپارک ملزم به داشتن یک سری استاندارهای مشخص است که به نظر می‌رسد چین در آن کاملا موفقیت آمیز عمل کرده‌ است. اما اگر قرار باشد میان این 39 ژئوپارک تنها یکی را انتخاب کنیم، آن ژئوپارک ژیانگژی (Xiangxi) است. زیرا ژیانگژی نه تنها میزبان برخی از زیباترین آبشارها و جنگل‌ها سنگ قرمز است، بلکه از لحاظ تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی جایگاه ویژه‌ای دارد و قدمت آن به عصر پارینه سنگی بازمی‌گردد.

ژئوپارک ژیانگژی.jpg
ژیانگژی از بهترین ژئوپارک های دنیا

7. ژئوپارک گرانادا، اسپانیا

یکی دیگر از  توریستی ترین ژئوپارک های جهان، ژئوپارک گرانادا در اسپانیا است که قدمتش به 5 میلیون سال پیش بازمی‌گردد. یکی از ویژگی‌های مهم ژئوپارک گرانادا بقایای فسیل‌هایی است که از پستانداران منقرض شده عصر کواترنری در آن وجود دارد. اکثر این منطقه در سالیان دور توسط رودخانه‌ای به وجود آمده است که هیج راه خروجی به دریا نداشته است و آب‌های آن به یک دریاچه ریخته می‌شده.

ژئوپارک گرانادا lastsecond.ir.jpg
ژئوپارک گرانادا از معروف ترین ژئوپارک‌ های جهان 

سخن نهایی

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به معرفی 7 تا از معروف ترین ژئوپارک های جهان پرداختیم. توجه داشته باشید که ژئوپارک‌ها صرفا یک میراث زمین شناسی نیستند و از جنبه‌های فرهنگی، اقتصادی و... نیز باید غنی باشند. به همین جهت بسیاری از مناطق تاریخی و کهن در جهان تاکنون در فهرست یونسکو به عنوان ژئوپارک به ثبت نرسیده‌اند. تا به حال از ژئوپارک هایی که در این مطلب نام بردیم، بازدید کرده‌اید؟

منبع: wanderlust

نام:
ایمیل:
* نظر: