به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۱۶۸۷
|
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
نماینده خوزستان در مجلس:
قرار است سدچم شیر گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد آذر ماه امسال آبگیری شود. این در حالی است که انتشار این خبر مخالفان و موافقان بسیاری را در پی داشت. موافقان تاکید دارند این سد بر روی گنبدهای نمکی ساخته نشده ،در مقابل مخالفان هم معتقدند باساخت این سد شاهد فاجعه زیست محیطی همچون سد گتوند در خوزستان خواهیم بود.

به گزارش خبردنا، بسیاری از مخالفان  معتقدند سد چم‌شیر که در 25 کیلومتری گچساران واقع شده در واقع روی سازند نمکی گچساران قرار گرفته که  با بهره‌برداری از آن فاجعه گتوند 2 به زودی  تکرار می‌شود. زیرا هر سدی در هر نقطه‌ای در آن منطقه ساخته شود، عاقبتش مانند سد گتوند است.

این کارشناسان منابع  آبی و زیست محیطی بر این باورند که توده نمکی گچساران 2 و نیم کیلومتر در مخزن 60 کیلومترمربعی گتوند بوده و این درحالی است که در سد چم شیر 70 درصد دریاچه این سد در گنبد نمکی سازند واقع شده است.

به گفته این افراد که بیشتر آنها در فضای مجازی سخن گفته‌اند اذعان می‌کنند که  10 سال است  با مسئولان مختلف سازمان آب و برق استان کهگیلویه و بویراحمد در حال مکاتبه برای جلوگیری از آبگیری سد چم شیر هستند اما تا کنون نتیجه‌ای نگرفته‌اند.

از سویی موافقان احداث و بهره برداری از سد چم شیر گچساران به خبردنا می گویند که تامین آب کشاورزی پایین دست به میزان حدود ۱۱۰ هزار هکتار توسعه و بهبود، تولید انرژی برقابی به میزان ۵۲۰ گیگاوات ساعت ، کنترل سیلاب های مخرب و توسعه گردشگری و تخصیص حدود 125/6 میلیون متر مکعب آب برای صنعت و کشاورزی شهرستان گچساران باعث توسعه و اشتغال قابل توجهی در منطقه خواهد بود.

موافقان معتقدند: اصولا در حوزه زاگرس و استان کهگیلویه و بویراحمد و حتی خوزستان واقعیتی به نام گنبد نمکی ندارد و اینکه در برخی موارد اشاره به گنبد نمکی در سدها می شود از نظر زمین شناسی کاملا اشتباه است.

آنها تاکید دارند که در حوزه زاگرس، سازندی تحت عنوان سازند گچساران وجود دارد و این سازند دارای خصوصیات سنگ‌شناسی و ویژگی‌های خاص خود است و البته همین سازند در میادین نفتی باعث به دام افتادن نفت و گاز و تشکیل پوشش برای ذخایر عظیم نفت شده است.

اکنون پای نماینده حوزه انتخابیه بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان، بندر امام‌خمینی(ره) و بخش جولکی استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی به موضوع آبگیری " سد چم شیر گچساران " باز شده است.

به گزارش خبردنا، " حبیب آقاجری " در نامه ای سرگشاده از " علی اکبر محرابیان " وزیر نیرو خواسته است قبل از آبگیری سد چم شیر گچساران، کارشناسی دقیق وزارت نیرو صورت گیرد تا تاریخ آبگیری " سد گتوند " تکرار نشود.

در متن این نامه آمده است: 

سد چم‌شیر بر روی رودخانه زهره طبق نظر کارشناسان روی کوهی از نمک احداث شده است که با آبگیری سد، فاجعه‌ای زیست محیطی مثل سد گتوند و شاید بدتر از آن را سبب می‌شود.

آقاجری از محرابیان وزیر نیرو در پایان خواسته است: کارشناسی دقیق وزارت نیرو قبل از آبگیری سد حتما صورت گیرد تا از اتفاق ناگوار زیست محیطی جلوگیری شود.

به گزارش خبردنا، طرح سد و نیروگاه ۱۷۶ مگاواتی چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد قبل از پیوستن رودخانه خیرآباد به رودخانه زهره در مجاورت محلی به نام تنگه چم شیر نزدیک به مرز استان بوشهر احداث خواهد شد.

سد چم شیر پنجمین سد بزرگ کشور ایران خواهد بود که کارشناسان معتقدند این سد بر روی سازند نمکی گچساران احداث شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: