به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۱۷۲۲
|
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱

خبردنا نوشت: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: طرح افزایش ۴۰ کرسی نمایندگی در مجلس یازدهم،در کمیسیون در دست بررسی است و سپس به صحن خواهد آمد.

به گزارش خبردنا/ غلامحسین رضوانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ، با اشاره به طرح افزایش ۴۰ کرسی نمایندگی در مجلس یازدهم، گفت: این امر بر اساس قانون اساسی امکان دارد. درحال حاضر کمیسیون درحال کار بر روی این طرح است و سپس این طرح به صحن خواهد آمد. در نهایت هم درباره آن رای گیری خواهد شد و با تصویب مجلس درباره آن اقدام خواهد شد.

چندی پیش بود که محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور گفت که طرح افزایش تعداد نمایندگان در دست بررسی نهایی است. بر اساس این طرح افزایش ۴۰ کرسی نمایندگی پیش بینی شده است.

رضوانی گفت: اما اکنون مجلس در حال تعیین معیارها برای انجام این اقدام است.

این نماینده مجلس در تعریف معیارها گفت: تعیین معیارها یعنی اینکه ملاک‌ها برای افزایش تعداد نمایندگان چه باشد یعنی افزایش معیت، افزایش قلمرو، تعداد شهرستان‌ها و این گونه موارد یعنی گستردگی حوزه و جمعیت و عواملی از این قبیل مد نظر قرار خواهد گرفت تا در زمانی که قرار است مصادیق را تعیین کنند با توجه به این موارد باشد

وی در پایان گفت: احتمالا نهایی شدن این طرح دو یا سه هفته زمان خواهد برد.

بر اساس اصل ۶۴ قانون اساسی به ازای هر ۱۰ سال باید ۲۰ نماینده به تعداد نمایندگان فعلی مجلس اضافه شود، اما با گذشت دو دهه، این اصل قانون اساسی تحقق پیدا نکرده است. این طرح در مجالس هشتم، نهم و دهم نیز مطرح شده و، اما نتوانست در صحن مجلس رأی لازم را کسب کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: