به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۱۷۴۹
|
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
بهرامی در دانشگاه یاسوج؛
بهرامی خاطر نشان کرد، یکی از مشکلات اساسی این است که می‌گویند یک کارخانه جهت اشتغال ایجاد کنیم، اما این کارخانه باید افراد متخصص داشته باشد تا بتوانیم با دنیا رقابت کنیم.

خبردنا؛ محمد بهرامی به مناسبت روز دانشجو درجمع دانشجویان دانشگاه یاسوج گفت؛به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو در بسیاری از دانشگاه‌های کشور سخنرانان به ارائه دیدگاه ها‌ی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی می‌پردازند، این روز ؛ روز یک صدای خاص بوده واز تاثیرگذاری بسیار بالایی برخوردار است واین صدا باید دردفاع از حق طبیعی ملت باشد واین صدا‌ها نباید تکراری و کلیشه‌ای باشد ومطالبات دانشجویان بایدباتوجه به ظرف زمان ومکان نیز متفاوت باشد

به گزارش"خبردنا"، وی افزود: امروز مطالبه دانشجو چیست؟ مشکلات اصلی دانشجویان ناامیدی از آینده و ناکارآمدی در جامعه وعدم رعایت شایسته سالاری در انتصاب هاست.

این فعال سیاسی گفت؛ دانشجویان و نخبگان علمی بسیار زیادی داریم، باید سوال کرد چقدر به این نخبگان در انتصاب‌ها توجه شده است؟ ماموریت دانشجو و دانشگاه چیست؟ امروز وظیفه ما است در رابطه با مشکلات مختلفی که در جامعه ایجاد شده است صحبت کنیم.

بهرامی افزود کشور چین دارای یک میلیارد و ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیون جمعیت است و همین یا که نقش به ۲۰۰یا ۳۰۰میلیون جمعیت اشاره می‌کند بیشتر از جمعیت ایران هست، چطور کشور چین توانسته است در سطح دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد؟ جواب مشخص هست، آنجا دانشگاه برای حوزه‌های مختلف تعیین وتکلیف می‌کند، اینجا سیاسیت برای دانشگاه هم تعیین تکلیف می‌کنند، دانشگاهی که خود باید برای سیاست، اقتصادو فرهنگ ما تعیین تکلیف کند

این فعال سیاسی افزود؛ اولین مشکل در جامعه ما ثبات ساختاری است در جامعه‌ای که بین دانشمندان و سیاستمداران فاصله هست این جامعه از ثبات ساختاری برخوردار نیست، اینجا بین اندیشه و اجرا فاصله هست، بین دانشگاه و اجرا فاصله هست.

بهرامی افزود؛ در دانشگاه‌ها دانشمندان و افراد فرهیخته بسیاری داریم که با اجرا فاصله دارند همانگونه که مدیرانی داریم که اجزایی هستند، اما با اجرای مدل‌ها فاصله دارند.

این استاد دانشگاه افزود؛ من هم دانشگاهیم و هم اجرایی و هر دوی این را به خوبی یاد گرفتم و می‌دانم چگونه می‌توان مدیریت کرد و و ما نباید بگذاریم تریبون دانشگاه‌ها به دست همه کس بیفتد.

وی نقش مدیریت علمی در جامعه پرداخت و گفت: اختیارات دولت تا کجاست؟ در اوایل دو محیط داشتیم، محیط خصوصی و عمومی و محیط عمومی تا پشت درب مردم آمده‌اند، اما در حال حاضر محیط‌های سوم تعریف شده ومحیط سوم باید بین مردم ودولت ارتباط برقرار کنند وخیلی از مشکلاتی که بر دوش مردم هستند، باید توسط محیط سوم برداشته شود

بهرامی اشاره به ساخت سد‌ها و بحران آب در کشور گفت: هر منطقه‌ای که از قدرت چانه زنی بیشتری برخوردار بوده، مصلحت ایجاد کرده اند که برای آن‌ها کار کنند واین ظلمی مضاعف به استان‌هایی است که قدرت چانه زنی کمتری دارند، باید مطالعات دقیق ایجاد یک سد انجام شود، کجا باید باشد؟ کجا نباشد؟ آب شهر‌های کویری کشور باید از دریا تامین شود، ولی می‌بینیم از مابقی استان‌ها تامین می‌شود

این فعال سیاسی افزود؛ در اینجا نقش حلقه‌های مختلف است، برنامه‌ریزان مانتوانستند بین حلقه‌های اصلی یک هماهنگی وانسجام درست کنند، حلقه‌های سیاسی سیاستمداران برجسته هستند، دانشمندان حلقه‌های علمی و مخترعین حلقه‌ای فنی است، و کارآفرین فن را وارد بازار می‌کند و بازی این حلقه‌ها بازی اقتصادی است که خدمات ایجاد میشود و به اتکای خدمات، شغل ایجاد می‌شود واین حلقه‌ها باید کنار هم باشند تا بتوانیم جایی سرمایه گذاری اجتماعی کنیم.

بهرامی خاطر نشان کرد، یکی از مشکلات اساسی این است که می‌گویند یک کارخانه جهت اشتغال ایجاد کنیم، اما این کارخانه باید افراد متخصص داشته باشد تا بتوانیم با دنیا رقابت کنیم.

این فعال سیاسی افزود؛ شایستگی اجرایی موضوع مهم دیگری است، آیا اعتبار اجتماعی کار فرهنگیان را درک کرده ایم؟ قطعاً در هر کشوری این موضوع به درستی رعایت نشود شایستگی اجرای ایجاد نمی‌شود و می‌بینیم ما امروز با این مشکل مواجه هستیم.

بهرامی گفت؛ آیا اعتبارات اجتماعی فرهنگی آن را درک کردیم؟ اکنون فرهنگیان ما از نظر اقتصادی ضعیف‌ترین قشر جامعه هستند، فرهنگیان فنداسیون اصلی جامعه ما هستند و باید برای ساخت یک جامعه خوب، فرهنگیان را حمایت کرد، ولی متاسفانه می‌بینیم که فرهنگیان عزیز ما مطالبات به حق خود خیابان‌ها می‌آیند این شایسته این قشر جامعه نیست وچند درصد از مسئولان ما جوابگوی مسئولیت خود هستند.

این استاد دانشگاه افزود؛ ۹۶ درصد پتانسیل جامعه ما در حال هدر روی است و فقط ۴ درصد کارآمدی داریم، قطر دارای درآمد ماهیانه ۱۱۰ میلیون تومان است و ایران ۵ میلیون، چنانچه ۴ درصد به ۸ درصد تبدیل شود خیلی از مشکلات جامعه ما حل می‌شود، ولی باز ۹۰% پتانسیل کشور هدر می‌رود.

وی افزود:انقلابی وانقلابی گری چیست وبه چه معناست؟ واین روز‌ها برخی از این واژه سوء استفاده می‌کنند، انقلاب به معنای تحول و دگرگونی است امروز ما به انقلاب و دگرگونی نیاز داریم، ما سال ۵۷ انقلاب کردیم وامروز هر کس بتواند این ۴ درصد را به ۵ درصد و بالاتر برساند و تغییر ایجاد کند قطعاً آن فرد انقلابی است و امروز اشتغال و معیشت دغدغه مردم است و هر کسی که در این زمینه تغییر کند آن فرد انقلابی است

بهرامی در پاسخ به یکی از سوالات دانشجویان در خصوص سد تنگ سرخ گفت تاکنون در هیچ جا در خصوص سد تنگ سرخ مصاحبه‌ای نکردم، ولی با توجه به ضرورت هم اکنون در حال مطالعات این سد هستم، لازم هست استاندار و مدیر عامل آب منطقه‌ای استان استان طی نشست با نخبگان در خصوص میزان حق آبه شهرستان بویراحمدشفاف‌سازی کنند، قطعاً با توجه به تنش‌های آبی کشور و خشکسالی‌هایی که در آینده هم گریبانگیر استان خواهد شد نیاز مبرم به ایجاد سدهست ومجوز سد هم در آینده به مراتب سخت‌تر خواهد شدومردم نباید از ایجاد این سد متضرر شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر: