به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۱۸۰۷
|
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان:
علیپور در رادیو گفت و گو ، مهمترین چالش حوزه پژوهش در دانشگاه‌ها را عدم فهم فلسفی از مفهوم علم دانست و گفت: اولین مسئله‌ای که باید در جامعه تبیین شود، اهمیت به علم و عالم است.

به گزارش خبردنا به نقل از رادیو گفت و گو، دکتر فرهاد علیپور عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با برنامه «گفتگوی علمی» در مورد آسیب شناسی همکاری دانشگاه و دولت در فعالیت‌های پژوهشی مصاحبه کرد.

علیپور مهمترین چالش حوزه پژوهش در دانشگاه‌ها را عدم فهم فلسفی از مفهوم علم دانست و بیان کرد: باید مشخص شود که چه میزان از مشکلات جامعه از طریق علم امکان پذیر است.

وی همچنین ادامه داد: اولین مسئله‌ای که باید در جامعه تبیین شود، اهمیت به علم و عالم است؛ بسیاری از تصمیم گیری‌ها در نظام حکمرانی مبنای علمی و پژوهشی ندارد. اگر علم در جامعه‌ای ارزش داشته باشد، صاحب آن نیز که معلم است دارای ارزش خواهد شد و لذا باید فکری به حال علم کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان به بیان آسیب‌های دیگر پرداخت و تشریح کرد: در حوزه تعلیم و تربیت که بانی اصلی آن دولت است، در تمام زوایای آن مسئله محور نیست که رهبری نیز به آن اشاره فرمودند و تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد فهم پژوهشی ایجاد نمی‌شود؛ همچنین در حوزه حکمرانی نیز به شکل مدیریت علمی اداره نمی‌شود و رقابتی نیست و لذا دولتمردان باید حکمرانی را رقابت پذیر کرده و معیار اصلی آنها تصمیم گیری براساس علم و پژوهش باشد.

علیپور در رادیو گفت و گو با اشاره به نقش تسهیل گری دولت در پژوهش اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته، دولت از تحقیقات بنیادی حمایت می‌کند در حالی که در حوزه‌های کاربردی عدم حمایت مالی، معضل نیست بلکه عدم رقابت در صنعت یک آسیب است چرا که با رقابتی شدن صنعت، خودشان به دنبال پژوهش خواهند رفت.

وی یکی از مهمترین فسادهای درون کشور را فساد پژوهشی دانست و یادآور شد: فساد پژوهشی ناشی از آن است که مدرک گرایی یکی از عوامل اساسی ارتقای مدیران در کشور بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان همچنین اظهار داشت: تمام جاهایی که در این حوزه مشکل وجود دارد، رد پایی از دولت وجود دارد.

به گزارش خبردنا، دکتر فرهاد علیپور از فرزندان شایسته شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که چندسالی مسوولیت دانشگاه فرهنگیان این استان را نیز برعهده داشت.

دکتر علی پور به مدت ۳ سال نیز رییس مرکز مطالعات نظام ها و فناوری های مدیریتی سازمان اداری و استخدامی کشور بوده اند.

نام:
ایمیل:
* نظر: