به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۱۸۲۵
|
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱

خبردنا/ منطقه عشایری و سردسیری «دلی‌بجک» بویراحمد، این روزها به واسطه واگذاری غیر اصولی اراضی ملی به بخش خصوصی دچار بحران زیست محیطی شده‌ است.

استان کهگیلویه و بویراحمد از مناطق شاخص کشور در برخورداری از منابع طبیعی و ظرفیت‌های بسیار این حوزه در سطح کشور و حتیٰ خاورمیانه به شمار می‌رود.

445 گونه گیاه دارویی از مجموع 2 هزار گونه در کشور ایران معادل 28 درصد در سطح 724 هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد رویش دارد و در واقع در زمینه گیاهان دارویی این استان رتبه نخست کشور را دارد..

متأسفانه سیاست‌های غلط و سوءمدیریت در سال‌های اخیر سبب شده تا بسیاری از ظرفیت‌های منابع طبیعی با واگذاری اراضی ملی به بخش خصوصی برای بهره‌برداری‌های صنعتی یا موارد مشابه دچار آسیب فراوان شود.

منطقه عشایری و سردسیری «دلی‌بجک» واقع در بخش سپیدار شهرستان بویراحمد، که از دیرباز محل سکونت و عبور و مرور عشایر بوده‌، این روزها به واسطه همین واگذاری غیر اصولی به بخش خصوصی دچار بحران زیست محیطی شده‌ است که سلامت و روان مردم و محیط زیست منطقه را به شدت تهدید می‌کند.

این درحالی است که 10 سال پیش پس از انتقاد گسترده فعالان زیست محیطی، برخی از واحد‌های سنگ‌شکن تولید شن و ماسه حاشیه رودخانه بشار به منطقه دلی‌بجک بخش سپیدار انتقال داده شد.

از همان ابتدا این موضوع با اعتراض گسترده مردم منطقه مواجه شد و در ادامه کار مقرر شد پنج واحد صنعتی شن و ماسه در شهرک صنعتی سپیدار به دور از مناطق مسکونی روستایی اسکان داده شوند.

یکی از اهالی روستای دلی‌بجک در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: از پنج سنگ‌شکن موجود در این منطقه سه واحد به شهرک صنعتی سپیدار منتقل شدند و دو واحد دیگر همچنان در منطقه حضور دارند.

وی افزود: با اعتراض گسترده و مراجعه به مراجع قضایی از فعالیت یکی از سنگ‌شکن‌ها که در فاصله اندک از روستا واقع شده و در مواقع کار سلامت مردم را تهدید می‌کرد جلوگیری شد.

یکی دیگر از اهالی گفت: طی صورت‌جلسه‌ای مقرر شد دو واحد مانده در منطقه نیز به شهرک صنعتی سپیدار منتقل شوند، اما این واحدها با چراغ سبز سازمان صنعت، معدن و تجارت دنبال فرار از انتقال هستند.

به گفته اهالی روستای دلی‌بجک سپیدار مراتع ملی که در گذشته تحت عنوان محل چرای دام به عشایر واگذار شده بود بدون رضایت عشایر جهت تأمین خوراک واحد‌های صنعتی شن و ماسه به سرمایه‌گذار واگذار شده‌است.

اهالی این روستا نسبت به واگذاری اراضی و منابع ملی به سرمایه‌گذاران واحد‌های صنعتی شن و ماسه معترض هستند و خواستار پیگیری و انتقال هر چه سریع‌تر این واحدها به شهرک صنعتی سپیدار هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر: