به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۱۸۲۹
|
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰

خبردنا/ نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و رییس کل پیشین بانک مرکزی با بیان اینکه من شخصا مستقل وارد انتخابات شدم، خیلی ها گله کردند چرا هماهنگ نکردید و من ایده های خود را داشتم و مستقل وارد شدم، گفت: ۶ ماه سکوت کردم و همه مشکلات را گردن ما انداختند و بانی وضع موجود شدیم؛ یک چیزهای دیگری هم به ما اضافه کردند؛ ما که سه سال در سخت ترین شرایط و جلو فشار حداکثری مقاومت کردیم و برای اینکه فروپاشی اقتصاد و ابرتورم اتفاق نیفتد، تلاش هایمان را انجام دادیم.

به گزارش خبردنا/ عبدالناصر همتی شامگاه سه شنبه در نشست بررسی و تحلیل وضعیت اقتصادی ایران که در شهر کرمان برگزار شد با اشاره به شرایط سخت اقتصادی و معیشت مردم اظهارداشت: دلیل حضور من در انتخابات نیز همین شرایط بود؛ البته من نمی خواهم وارد بحث های انتخابات شوم زیرا تمام شده و رییس جمهور محترم هم مستقر هستند.

وی تاکید کرد: شنیده ام جراحی های اقتصادی قرار است انجام شود و بنده خودم اگر این کار را انجام دهند اولین کسی هستم که حمایت می کنم اما اگر در حد حرف باشد اتفاقی در اقتصاد کشور رخ نمی‌دهد.

رییس کل پیشین بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح علل وضعیت اقتصادی گفت: بیشتر مشکلات کشور ناشی از حکمرانی اقتصادی است و تا این مسائل بدرستی و کاملا حل نشود، باقی مشکلات دیگر حل نمی‌شود.

وی با طرح این پرسش که دلیل اینکه در اقتصاد نمی‌توانیم از مدار توسعه نیافتگی بیرون بیایم چیست؟ گفت: کشورمان وسیع است، جمعیت، منابع طبیعی خوب و به آب های آزاد نیز دسترسی داریم پس چرا هنوز نتوانسیم رشد کنیم؟

همتی اظهارداشت: رشد اقتصادی در اقتصاد تعریف دارد و به چند عامل مهم از جمله بهره‌وری و سرمایه‌گذاری وابسته است؛ مثلا وقتی حجم سرمایه‌گذاری وسیع نداشته باشیم رشد اتفاق نمی افتد.

وی بیان کرد: در دوره هایی که دولت درآمد خوب نفتی داشته سرمایه گذاری خوب کرده و نتیجه خوب گرفته است، پس علت رشد ما سرمایه گذاری دولتی بوده و نه بخش خصوصی.

همتی افزود: از آنجا که بخش خصوصی نسبت به آینده نامطمئن است، سرمایه گذار پنج سال سرمایه اش را معطل نمی گذارد تا که در این مدت دیگر نداند با چه قیمتی باید مواد تهیه کند یا صادرات را چگونه دولت برایش تعریف می کند.

وی با بیان اینکه در همه مولفه های توسعه، پایین هستیم گفت: همه دولت ها ابتدای کار آمدند که اصلاح کنند و آخرش بدتر کردند.

رییس کل پیشین بانک مرکزی با اشاره به وضعیت ۲ سال اخیر در کشور یادآور شد: برخی چیزها را هنوز هم نمی توانیم توضیح دهیم اما سال های ۹۸ و ۹۹ سال های بسیار سختی در کشورمان بود؛ درآمدهای کشور با سال های قبل قابل مقایسه نبود و فشا زیادی وجود داشت؛ در هیچ کشوری نیز این اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه درآمدهای ناشی از نفت بانک مرکزی در ۶ ماه اول ۹۹ بسیار ناچیز بود در حالی که در گذشته این درآمد غیر از صندوق توسعه بسیار بیشتر بود.

همتی ادامه داد: سال ۹۹ را اداره کردیم درحالی که تمامی مبادی صادرات تعطیل بود و ارز به کشور وارد نشد؛ ترامپ در آخر حکومتش تمامی فشارها را گذاشت و با توجه به لیست سیاه اف.ای.تی.اف این دوره سخت ترین دوره اداره کشور بود.

وی با اشاره به نقش تحریم ها در مشکلات تاکید کرد: باز هم می گویم، اگر تحریم ها حل نشود نمی توانیم به توسعه برسیم؛ ما هم دنبال نتیجه عزتمندانه هستیم و باید حل شود، هیچ کشوری را پیدا نمی کنید که ارتباط خارجی بانک هایش قطع شده و توسعه پیدا کرده باشد.

همتی تاکید کرد: باید نقش دولت را در اقتصاد یکبار برای همیشه تعریف کنیم؛ قوانین اقتصادی در آینده هم شیوه درست داشته باشند، یعنی مجلس تصمیمی نگیرد که کسانی سه سال روی پروژه ای کار کرده اند، حس کنند تمام زحماتشان به باد رفته است.

رییس کل پیشین بانک مرکزی گفت: بحث نهادی و حقوق مالکیت در کشور باید حل شود و بعد اصلاحات ساختاری در کنار اینها صورت بگیرد؛ مثلا اول باید پایه های مالیاتی اصلاح و جلو فرارهای مالیاتی گرفته شود.

رابطه زیگزاکی باب شده است

وی در ادامه با بیان اینکه اول ضوابط را مشخص کنیم بعد اهداف بگذاریم، خاطرنشان کرد: درباره مسایل اقتصادی اگر حکمرانی اصلاح نشود باید همینطور زیگزاکی جلو برویم؛ اینگونه یک روز بورس مشکل دارد، یک روز خودروسازی و یک روز تورم؛ گاهی نیز نقدینگی بالا می‌رود و همیشه این روند ادامه دارد.

همتی افزود: باید این حکمرانی را درست کنیم، رابطه مالی دولت و سیاست های دولت باید اصلاح شود، سلطه مالی دولت بر بانک مرکزی نیز باید از بین رود.

وی با تاکید بر اینکه برای اصلاح بانک ها به منابع مالی بسیار زیادی نیاز داریم گفت: این مهم کار یک روز دو روز نیست و برنامه حداقل پنج ساله می خواهد؛ صندوق های بازنشستگی هم مشکل دارند، کمک به صندوق های بازنشستگی اگر اصلاح نشود، سال دیگر چکار کنیم و این چرخه همینطور ادامه دارد.

همه در شعار می گوییم اقتصاد مقاومتی

رییس کل پیشین بانک مرکزی گفت: تعریف اقتصاد مقاومتی اینگونه است که در مقابل فشارهای خارجی اقتصاد ثبات خود را از دست ندهد و تکیه به نیروهای داخلی باشد؛ ما در این زمینه کار نکردیم، کدام یک از اقدامات ما در این جهت است، همه بنگاه های اقتصادی ما با یک شوک دچار مشکل می‌شوند؛ امید که در عمل به این نتیجه برسیم و باید منتظر باشیم دولت چکار می کند.

همتی بیان کرد: اینکه رشد اقتصادی ما پایین است همه از تصمیم های ساختاری و اداری، مصوبه های مجلس و سیاست های دولت است که باعث توسعه نیافتگی می شود.

وی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی سنگ زیربنای توسعه است، عنوان کرد: اعتماد افراد به یکدیگر و دولت به حداقل رسیده و اگر نتوانیم اصلاح کنیم و سرمایه اجتماعی را بهبود دهیم نمی‌توانیم پیشرفت کنیم.

همتی با بیان اینکه باید جناح بازی را تمام کنیم افزود: اینگونه نمی شود و نتیجه نمی دهد؛ همه دوستان باید سعه صدر بیشتر و قدرت تحمل هم را بیشتر داشته باشند و با برنامه در امور شرکت کنند تا نتیجه بهتر در اداره کشور بگیریم.

وی تاکید کرد: ما هم برنامه داشتیم و داریم و هم در برابر اقدامات دولت نظرات خود را بیان می کنیم؛ خیلی هم زود نمی شود قضاوت کرد، باید فعلا صبر کنیم؛ گرچه در شروع کار چیز قابل توجهی ندیدم اما امیدواریم واقعا برای مردم کار کنند؛ اگر هم دیدیم در برخی مسائل کم کاری می شود باید دخالت کنیم و حضور فعال داشته باشیم.

رییس کل پیشین بانک مرکزی افزود: بالاخره شرایط بدتر از ۹۹ نمی شود و فشارهای حداکثری آمریکا برداشته شد و امیدواریم وضعیت کشور بهتر شود.

همتی خاطرنشان کرد: اصلاح طلبی و شرکت در مسایل سیاسی کوتاه مدت نیست، این همفکری و هم گرایی ها باید ادامه پیدا کند و در موقعی مثل انتخابات دوباره دنبال نگردیم، البته من شخصا مستقل وارد انتخابات شدم، خیلی ها گله کردند چرا هماهنگ نکردید و من ایده های خود را داشتم و مستقل وارد شدم.

۶ ماه سکوت کردم و همه مشکلات را گردن ما انداختند و بانی وضع موجود شدیم

همتی گفت: ۶ ماه سکوت کردم و همه مشکلات را گردن ما انداختند و بانی وضع موجود شدیم؛ یک چیزهای دیگری هم به ما اضافه کردند؛ ما که سه سال در سخت ترین شرایط و جلو فشار حداکثری مقاومت کردیم و برای اینکه فروپاشی اقتصاد و ابرتورم اتفاق نیفتد، تلاش هایمان را انجام دادیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه کرمان را بعد از ۶ ماه سکوت انتخاب کردم، ادامه داد: بعد از شهادت سردار سلیمانی توفیق نداشتم به مرقد ایشان حضور پیدا کنم و گفتم دو کار نیک را با هم انجام داده باشم؛ در فضای مجازی پرسیده بودند آیا در عمل هم در خط حاج قاسم بودید که باید بگویم ایشان در تمام دوران بانک مرکزی یاور من و عزیز من بودند.

همتی تصریح کرد: مشکلات کشور در این ۴۰ سال خیلی زیاد بود و همه ما در اینها نقش داریم، چه اصولگرا و چه اصلاح طلب، کسی نمی تواند خود را مبرا کند، همه ما تقصیر و اشتباهات زیادی داشتیم.

رییس کل پیشین بانک مرکزی افزود: یک نفر مطلبی نوشته بود و تیتر زده بود «همتی، قربانی وضعیت» که من اعتراض کردم و گفتم بنویسید «مظلوم وضعیت موجود»، من نفهمیدم چرا می گفتند همتی بخشی از مهندسی انتخابات است؛ البته موفق هم شدند که به نظرم نیروهای معاند خارجی بودند.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی می پرسیدند چرا همتی تایید شد؟ افزود: چه دلیلی داشت من تایید نشوم، مگر من سابقه تیره ای دارم؟ در کشور همه عملکرد من را دیدند، احساس کردم بر مسائل اقتصادی کشور مسلط هستم، اطلاعات اقتصادی کشور را در دست دارم و در شرایط حساس و فشار آن سمت را داشتم.

رییس کل پیشین بانک مرکزی گفت: تجربه من در دولت قبلی این بود که حرف من پیش نمی‌رفت و بانک مرکزی بتنهایی نمی‌تواند سیاست ها را نقد، اصلاح یا عوض کند.

وی با اشاره به مناظره های انتخاباتی گفت: من در مناظره ها خطاب به کاندید های دیگر گفتم، شما رقیب های من نیستید، اگر کسانی که می خواهند رای ندهند، رای بدهند شما هیچکدام برنده نمی شوید، متاسفانه این اتفاق نیفتاد، که یک چیزی نزدیک ۱۵ میلیون رای نداند و اگر آنها رای می دادند معلوم بود به کی رای خواهند داد، حداقل امکانش بیشتر بود.

همتی افزود: اگر به صحنه آمدم بخاطر این بود که نکاتی را دیدم و شنیدم که احساس تکلیف کردم که باید وارد شوم، الان هم هرقدر جلوتر می رویم می بینم کارم درست بوده است.

وی با بیان اینکه بیماری و معضل کشور را درست تشخیص دادم، خاطرنشان کرد: صحبت های مرا پیگیری کنید و ببینید آیا همه صحبت های من محقق نشد؟ ما هنوز حکمرانی را اصلاح نکردیم و داریم روی همان ریل جلو می رویم.

همتی اذعان کرد: دوستان می گویند برای اولین بار امسال بودجه متوازن دادیم، مگر می شود بودجه نامتوازن داد؟، کدام دولت بودجه نامتوازن داده است؟ بودجه متوازن است اما در عمل نامتوازن می‌شود و مشخص می‌شود حساب سازی بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: