به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۱۸۵۱
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵
عملیات تله کابین یاسوج در مسیری به طول یکهزار و ۵۰۰متر حدفاصل ورودی منطقه توریستی آبشار یاسوج تا کوه دوریاب واقع در بالادست پارک جنگلی این شهر پیش بینی و طراحی شده است.

به گزارش خبردنا" یکی از پروژه‌های بسیار مهم در رونق گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد، پروژه تله‌کابین یاسوج است که قرار است بر فراز منطقه گردشگری آبشار به اجرا برسد. بهره‌برداری از این پروژه موجب تحولی عظیم در صنعت گردشگری استان خواهد شد. طول این پروژه هزار و ۷۵۰ متر و دارای ارتفاعات ۷۰ ، ۶۳ ، ۴۸ و ۲۷ متر است که اجرای این پروژه با نظارت مستقیم اداره کل استاندارد استان کهگیلویه و بویراحمد صورت می‌گیرد. اما خبرهای اخیر در مورد این پروژه ناامیدکننده است. عدم تأمین مالی این پروژه از سوی بانک سبب شده پروژه تله‌کابین یاسوج متوقف شود و حتی ممکن است به طور کلی این پروژه از دستور کار خارج شود. در حالی که اجرای چنین پروژه‌ای علاوه بر تحولی که در صنعت گردشگری کل استان دارد، به اندازه‌ی یک واحد پتروشیمی می‌تواند برای استان کهگیلویه و بویراحمد اشتغالزایی در پی داشته باشد. طبق گفته‌های سرمایه‌گذار این پروژه، با راه‌اندازی این تله‌کابین برای ۳۰۰ نفر از افراد این استان به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود. حتی با مطرح شدن نام این پروژه، قیمت‌های زمین اطراف افزایش یافتند که همین مورد به معنای ایجاد رونق اقتصادی برای استان است. استانی که هم از نظر تورم و هم از نظر بیکاری در وضعیت نامناسبی قرار دارد، با اجرای چنین پروژه‌هایی می‌تواند به کاهش بیکاری و در نتیجه کاهش بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کمک کند. اما گویا مسئولین به چنین مواردی توجه نمی‌کنند. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۰ را سال تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی نام‌گذاری کرده است که بر اساس آن یکی از اساسی‌ترین مؤلفه‌های تولید و اشتغال، رفع موانع است. اما متأسفانه بسیاری از عوامل که به راحتی قابل رفع هستند در استان کهگیلیویه و بویراحمد تبدیل به موانعی دست و پاگیر می‌شوند که سرمایه‌گذاران را فراری می‌‌دهد. در خصوص پروژه‌ی تله‌کابین یاسوج با وجود مشکلاتی که به وجود آمده است، سرمایه‌گذار این طرح از ادامه‌ی طرح تا حدودی ناامید شده است و ادامه‌ی آن نیازمند ورود جدی مسئولین استانی و به گفته‌ی سرمایه‌گذار ورود شورای تأمین استان کهگیلویه و بویراحمد است.

در همین خصوص سرمایه‌گذار پروژه‌ی تله‌کابین یاسوج در نشست خبری که ظهر امروز (چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰) با خبرنگاران داشت، به بیان مشکلات پیرامون این پروژه پرداخت. وی اظهار داشت: سال ۹۰ تقاضای احداث تله‌کابین را دادیم اما تا سال ۹۲ تملک زمین به طول انجامید. سال ۹۲ با حضور زارعی نماینده وقت مجلس و فرماندار وقت بویراحمد کلنگ احداث تله‌کابین آبشار یاسوج به زمین زده شد.
امیری بیان کرد: بعد از کلنگ‌زنی این طرح، خط تله‌کابین خریداری و به محل پروژه آوردیم و تقاضای تسهیلات کردیم اما ۶ سال به طول انجامید تا به صندوق توسعه ملی معرفی شدیم
در نشست شورای اقتصاد مقاومتی استان کهگیلویه و بویراحمد بود که علی شهابی نسب رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان از برگشت بیش از پنج میلیارد تومان از اعتبارات در بخش گردشگری خبر داد.

گرچه پیش از این مهدی روشنفکر نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی در سفر به از روستاهای شهرستان مارگون از برگشت خوردن این بودجه پرده برداشت و خطاب به مدیران اظهار داشت: در وضعیت اقتصادی امروز کشور اخذ اعتبارات میلیونی نیز به سختی انجام می‌شود و مدیری که توان جذب اعتبار چند میلیارد تومانی و صرف و هزینه آن را ندارد باید پاسخگوی چنین موضوعی باشد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با انتقاد از عملکرد سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در عدم توانایی نسبت به جذب اعتبارات صندوق توسعه ملی گفت: اگر این موضوع از طرف میراث فرهنگی اطلاع رسانی می‌شد با تخصیص و جابجایی اعتبارات به بخش دیگر مانعه از برگشت خوردن آن می‌شدیم.
مجید صفایی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به اینکه اعتبار مربوط به تله‌کابین شهر یاسوج با توجه به اختلاف بین بانک سپه و سرمایه گذار جذب نشده‌است، گفت: بارها موضوع اختلاف بانک و سرمایه‌گذار را در جلسات متفاوت بیان کردیم و بارها نیز خواستار تعیین تکلیف پروژه و حتی خلع ید مجری طرح شده‌ایم.

جبار کیانی رئیس اتاق بازرگانی و صنایع استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با انتقاد از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: در انتخاب پیمانکار برای اجرای پروژه‌ها دقت لازم صورت نمی‌گیرد و همین امر باعث می‌شود که پروژه‌ها به افراد فاقد صلاحیت واگذار می‌شود و باعث محرومیت مردم از خدمات مطلوب می‌گردد.
امیری سرمایه‌گذار پروژه تله‌کابین یاسوج در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهارداشت: از سال ۱۳۹۰ متقاضی راه‌اندازی تله‌کابین آبشار یاسوج شدیم، تا سال ۹۲ موضوع تأمین زمین و مقدمات کار به طول انجامید.
وی افزود: در سال ۹۲ با حضور مسئولان شهرستانی این طرح کلنگ‌زنی شد و در همان زمان بدون معطلی و منتظر ماندن برای اعطای تسهیلات بانکی، یک خط تله‌کابین خریداری نمودیم.
امیری خاطرنشان کرد: بعد از خرید تجهیزات درخواست تسهیلات دادیم و پس از شش سال به بانک معرفی شدیم و از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای این پروژه با مشارکت بانک سپه مبلغ ۲۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شد و وقتی به بانک معرفی شدیم پنج میلیارد از اعتبار را حذف نمود.

امیری بیان کرد: بعد از انعقاد قرارداد یک قسط پنج میلیارد تومانی در دی ماه ۹۸ از طرف بانک آزاد شد، در حالی که مبلغ فاکتور خرید ما در آن زمان نه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود، که پنج میلیارد تومان اعتبار بانکی یک و نیم هم آورده ما و دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بدهکار شرکت سازنده شدیم که سند یک ملک به ارزش چهار و نیم میلیارد تومان به شرکت بابت بدهی مانده و آورده بعدی تحویل داده شد.

وی گفت: در تاریخ ۲۴ اردیبهشت سال گذشته یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان به عنوان آورده سرمایه‌گذار به بانک معرفی شد و کارشناسان بانک گفتند این مبلغ را هزینه کنید تا قسط بعدی آزاد شود.

امیری افزود: متأسفانه تا ۲۵ مرداد ماه ۱۳۹۹ کارشناسان بانکی به یاسوج نیامدند و پس از حضور فعالیت‌ها مورد تأیید قرار گرفت، اما بانک به بهانه بدهکاری ما به شرکت سازنده تجهیزات و همچنین برگشت خوردن چک از آزاد نمودن قسط دوم تاکنون خودداری کرده‌است، در صورتی که طبق ماده پنج قانون چک زمانی که امنیت اقتصادی استان دچار تهدید شود بانک می‌تواند ترتیب اثر به چک‌های سرمایه‌گذار را به حالت تعلیق درآورد.

سرمایه‌گذار پروژه تله کابین یاسوج خاطرنشان کرد: این پروژه با برآورد اعتباری ۷۷ میلیارد تومانی شروع به کار کرد که از این مبلغ سی و هفت میلیارد تومان آورده سرمایه‌گذار و ۴۰ میلیارد تومان سهم بانک می‌باشد.

وی افزود: با تمام مشقات دستگاه وارد کرده‌ایم و قریب به چهل میلیارد تومان هزینه صورت گرفته‌است، اما هر جا پیگیر کار شده‌ایم به جای همکاری با تهدید به خلع ید و واگذاری پروژه به سرمایه‌گذار دیگر مواجه شده‌ایم.

امیری بیان کرد: مشکل این استان در بحث سرمایه‌گذاری این است که هیچ همکاری با سرمایه‌گذار ندارند و کاری می‌کنند که سرمایه گذار به فقر برسد و بیخیال کار شود.

وی در توضیح برگشت 800 میلیون اعتبار تخصیص داده شده به پروژه گفت: شرکت توزیع نیروی برق استان در صدور مجوز لازم همکاری نداشت و همین باعث کُند شدن روند کار و برگشت خوردن بودجه گردید.

وی در ادامه به ادعای بانک مبنی بر اینکه پیشرفت فیزیکی کار را مطابق با پرداخت قسط اول نیست و آزاد کردن قسط دوم را منوط به میزان پیشرفت فیزیکی کار کرده‌اند، گفت: این پروژه با خرید تجهیزات و کارهای انجام شده هم‌اکنون دارای پیشرفت بالای ۶۰ درصد است و تمام اسناد مربوط به هزینه‌ها موجود است و کارشناسان در این رابطه اظهار نظر کنند.

امیری گفت: قبل از اجرای این پروژه در استان‌های دیگر کار کردیم و در هیچ جایی چنین بی‌مهری نسبت به سرمایه‌گذار را ندیدیم و در صورتی که تا یک ماه آینده این پروژه تعیین تکلیف نشود از ادامه کار منصرف خواهیم شد.

وی افزود: این پروژه علاوه بر افزایش ظرفیت‌ها در جذب گردشگر می‌تواند زمینه اشتغال ۳۰۰ نفر را فراهم کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: