به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۱۹۳۲
|
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱

خبردنا/ کلیسای پیدایش در محلی که گفته می‌شود عیسی (ع) در آن متولد شده بنا شده و به همین مناسبت، شهر بیت لحم در کرانه باخری اشغالی هرساله میزبان گردشگران و زائران مسیحی است اما امسال نیز به دلیل کرونا و شیوع اومیکرون از گردشگران خبری نیست.

كليساي پيدايش nativity bethlehem

به گزارش خبردنا، کلیسای پیدایش را مکان تولد حضرت عیسی می‌دانند و شهر بیت لحم در فلسطین اشغالی هرساله و در ایام کریسمس میزبان زائران زیادی از سراسر جهان است اما کرونا و محدودیت‌های سفر بیت لحم را سوت و کور کرده. امسال نیز اومیکرون مرزها را بست اما به گفته آنتون سلمان، شهردار این شهر، مردم آئین‌های سنتی خود را انجام می‌دهند.

اگرچه از تاریخ دقیق تولد حضرت عیسی، پیامبر مسیحیان، اطلاعی در دست نیست اما روز ۲۵ دسامبر به عنوان یک قرار مشهور، به عنوان کریسمس یا روز تولد عیسی مسیح جشن گرفته می‌شود.

برخی انتخاب این ایام را به علت تقارن این تاریخ با انقلاب زمستانی و غلبه نور بر تاریکی می‌دانند با این حال کریسمس (از کلمه قدیمی انگلیسی Cristes maesse) یا مراسم عشای ربانی از روزها قبل و با نمادهایی مختلف از جمله تزئین درخت با ستاره مسیح همراه جشن گرفته می‌شود.

تصاویری زیبا از کلیسای پیدایش؛ محل تولد حضرت عیسی | نمایش گنجینه‌های طلاکاری شده در کریسمس
آماده سازی کلیسای پیدایش برای مراسم کریسمس

بیت لحم اما رونق دیگری دارد. این شهر کوچک که در کرانه باختری قرار گرفته میزبان کلیسای پیدایش است. گفته می‌شود که این کلیسا بر روی مکانی که به تولد حضرت عیسی منتسب است ساخته شده و به همین دلیل زائران زیادی دارد. 

کلیسای پیداش هر ساله و در ایام کریسمس گنجینه‌های طلاکاری شده خود را به نمایش می‌گذارد؛ پیش از کریسمس امسال، بازسازی یک صفحه چوبی بلند که زمانی با دوده شمع‌های میلیون‌ها عبادت‌کننده سیاه شده نیز با همکاری یونان آغاز شد. یک درخت کاج بزرگ نیز در میدان المهد، روبروی کلیسا تزئین شده است.

 

تصاویری زیبا از کلیسای پیدایش؛ محل تولد حضرت عیسی | نمایش گنجینه‌های طلاکاری شده در کریسمس
تزئینات میدان المهد و کلیسای پیدایش در آستانه کریسمس ۲۰۲۱

اسرائیل که این سرزمین را به اشغال خود در آورده از اوایل ماه گذشته مرزهای خود را به روی گردشگران واکسینه شده بازگشایی کرد اما با شیوع اومیکرون، امسال نیز مانند دو سال گذشته گردشگران اندکی به این شهر سفر کرده‌اند و این را از خلوتی بازار قدیمی شهر می‌توان فهمید.

کلیسای قرن ششمی پیدایش از سال ۲۰۱۳ با یک برنامه بازسازی چند میلیون دلاری مورد مرمت قرار گرفته تا کاشی‌های طلا و کف‌های مرمر آن به شکوه سابق خود برگردند؛ تعمیرات اساسی این سایت که در گنجینه میراث یونسکو نیز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای جهان مسیحیت ثبت شده تا کنون ۷ میلیون دلار هزینه داشته است.

تصاویری زیبا از کلیسای پیدایش؛ محل تولد حضرت عیسی | نمایش گنجینه‌های طلاکاری شده در کریسمس
تزئینات طلایی و قدیمی این کلیسا آن را در فهرست میراث جهانی قرار داده است.

يك راهبه مسيحي در حال دعا در محل مقدس كليساي پيدايش

نام:
ایمیل:
* نظر: