به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۱۹۶۱
|
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
پزشک دوستدار طبیعت :
پزشک دوستدار طبیعت براین باور است که فعالان محیط زیستی این روزها برای مقابله با سونامی تخریب محیط زیست کار دشواری پیش رو دارند و از جان خود مایه می گذارند ، لذا حمایت و همراهی بیشتر با این فعالان عرصه زیست محیطی را باید جدی تر بگیریم .

به گزارش خبردنا" از یاسوج ، دکتر سید محمد رادمنش، پزشک متخصص و طبیعت دوست که عشق زایدالوصفی به حفظ و صیانت از طبیعت و محیط زیست دارد ، سالانه با هزینه شخصی اقدام به برگزاری جشنواره ملی زیست محیطی می کند تا بتواند به سهم خود حساسیت جامعه را نسبت به ضرورت حفظ و حراست جدی از داشته های طبیعی  و جلوگیری از تخریب محیط زیست بالا ببرد.

این جشنواره ملی زیست محیطی که از سال ۹۶آغاز شده و تاکنون چهارمین دوره این جشنواره بنام دکتر سید محمد رادمنش در مناطق مختلف کشور با هدف فرهنگسازی وتجلیل از فعالان این عرصه برگزار شده است و  امسال جشنواره چهارم به علت مساله کرونا ، در دو حوزه جنوب و شمال کشور به مرکزیت اهواز و تهران با تجلیل از برگزیدگان زیست‌ محیطی برگزار شد.

در آیین تجلیل از برگزیدگان زیست محیطی در حوزه شمال کشور که پیشتر (۲۵ آذرماه جاری)در تهران برگزار شد این فعال زیست محیطی با بیان اینکه همه مردم ایران نسبت به این آب و خاک مدیون هستیم و باید قدر داشته های خود را بدانیم اظهار داشت: به عنوان فرد کوچکی از جامعه بزرگ ایران بر خود لازم دیدم که در حوزه زیست محیطی برای حفظ میراث طبیعی و سپردن آن به دست آیندگان گام کوچکی بردارم.

دکتر رادمنش افزود: این همه زیبایی که در طبیعت وجود دارد از درخت و جنگل و آبشار و کوه و حیات وحش همه متعلق به مردم ایران زمین بوده و باید از وجود آنها نهایت استفاده را کرده و به خوبی آن را به نسل آینده تحویل دهیم همچنان که گذشتگان نیز تلاش کردند تا میراث کنونی به دست ما برسد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه ایران بزرگ در درون خود طبیعت زیبا و منحصر به فردی دارد یادآور شد: اما متاسفانه به خوبی از این میراث استفاده نکردیم نامهربانی با طبیعت موجب شد برخی از گیاهان و جانوران برای همیشه منقرض شوند که این خسارت غیر قابل جبران است.

این پزشک دوستدار طبیعت با بیان اینکه فعالان زیست محیطی وقت و بی‌وقت فعال هستند و زندگی خود را در این راه گذاشته اند، خطاب به جمعی از فعالان این عرصه گفت : شما به مانند تیم فوتبال هستید که در زمین بازی می‌کنید و نقش اصلی با شما فعالان زیست محیطی است و ما در گوشه‌ای از زمین نشسته ایم و تنها برای شما کف می‌زنیم لذا کار شما از کار ما بسیار مهم‌تر و والاتر است.

دکتر رادمنش افزود: سال‌ها قبل از این که وارد صحنه دفاع از محیط زیست شوم افرادی مثل آقای آریا با یک بیلچه در کوه و بیابان مشغول کاشت درخت بودند و عده ای او را تمسخر می‌کردند.

وی گفت: اما اکنون وظیفه شماست که این کار را ادامه دهید و  مانند آقای آریا معلم بازنشسته طبیعت دوست کهگیلویه و بویراحمدی به طبیعت خود خدمت کنید تا بتوانیم آن را پاس بداریم.

“محمدحسین آریا به سبب تلاش‌هایش برای حفظ فرهنگ و طبیعت ایران در قامت معلم و دوستدار محیط زیست به عنوان «بانشسته برگزیده ملی» از سوی وزیر تعاون، کا رو رفاه اجتماعی مورد تقدیر قرار گرفته است.”

رادمنش در ادامه با قدردانی از خدمات فعالان زیست محیطی یادآور شد:  الان دیگر کسی آقای آریا را به تمسخر نمی گیردد بلکه فرزندان همان افراد به دنبال حفظ طبیعت هستند یعنی که کار آقای آریا اثرگذار بوده و امثال او توانسته‌اند به حفظ طبیعت کمک کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه در گذشته عده ای ما را دعوت به شکار می‌کردند یادآور شد: اما الان دیگر شکار کردن در جامعه کاری پسندیده نیست شکارچیان دور از چشم جامعه به شکار می‌روند چرا که از مردم هراس دارند و مردم آنها را سرزنش می کنند زیرا حیوانی که در کوه زندگی می‌کند نیز حق زیستن دارد.

رادمنش تصریح کرد: سال‌ها پیش چیزی به نام فعال زیست‌محیطی در کشور نداشتیم اما الان تعداد خیلی زیاد شده ولی سونامی تخریب محیط زیست به گونه ای است که با این افراد در مقابل سونامی کار سختی در پیش داریم.

وی گفت: آگاهی ها باید از طریق دستگاه های فرهنگی، رسانه‌ها و آموزش و پرورش به جامعه داده شود اکنون وظیفه ماست که آگاهی سازی در جامعه کنیم تا بتوانیم محیط زیست خود را حفظ کنیم.

رادمنش افزود: تاکنون فقط حرف می‌زدیم و عمل نداشتیم اما از این پس باید با برنامه‌ریزی و عمل با مشکلات دست و پنجه نرم کنیم نباید در وسط راه دلسرد شویم این کار برای ما یک عبادت است و با عقیده چنین فعالیت‌هایی را انجام می‌دهیم.

این فعال زیست محیطی گفت: محیط زیست فقط زباله نیست الان یک سونامی سرطان در جهان راه افتاده که به دلیل تخریب محیط زیست است، همین تخریب‌ها موجب شده که سرطان از سن ۹۰ سالگی در گذشته به سن ۳۰ سالگی در حال حاضر برسد و نا باروری را در میان زن‌ها ببینیم که یکی از دلایل آن همین تخریب محیط زیست است.

رادمنش در ادامه افزود: تعداد فعالان زیست محیطی یک به هزار است یعنی که ۸۵ هزار فعال زیست‌ محیطی در کشور داریم که این تعداد بسیار کم بوده و باید به تعداد پنج یا ۱۰ به هزار نفر برسد تا بتوانیم در مقابل تخریب‌ها کاری انجام دهیم اما با وجود همه کمبودها نباید دلسرد شویم و  باید با برنامه‌ریزی ایده‌های خود را برای حفظ محیط زیست عملیاتی کنیم.

وی در خصوص ترجمه کتاب جنایت علیه محیط زیست نیز گفت: ترجمه این کتاب به زبان عربی  انجام شده که بخشی از آن در دوره حیات جاوید نام مهندس خیراللهی انجام شده و آماده ارسال به کشورهای همسایه است.

براساس این گزارش چهارمین جشنواره ملی زیست محیطی دکتر رادمنش تعداد ۳۱ برگزیده داشت که ۱۴ برگزیده در بخش انجمن‌ها و ۱۷ برگزیده در بخش اشخاص حقیقی و از استان‌های همدان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، تهران، جزیره قشم، استان کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، کرمانشاه و گیلان در آن حضور داشتند.

همچنین دکتر رادمنش نیز در چهارمین جشنواره زیست محیطی که پنجم آذر ماه در اهواز برگزار کرد نیز ضمن تقدیر از فعالان محیط زیست گفت:  فعالان این عرصه  پاسدارانی  هستند که حفاظت  از محیط زیست را بدون هیچ گونه چشمداشتی انجام می دهند و این کار  را وظیفه خود می دانند چرا که اگر  محیط زیست ما آسیب ببیند  زندگی برای همه سخت و غیر ممکن خواهد شد.
وی ادامه داد:  شرایط منحصر به فرد حیات تنها در زمین هست لذا همه ما باید حافظان این عناصر تشکیل دهنده محیط زیست باشیم .
این پزشک طبیعت دوست در خصوص چهارمین دوره این جایزه زیست محیطی گفت:  در ابتدا برگزاری این جشنواره فقط در سطح استانی بود  و هم اکنون از سراسر کشور این جشنواره مخاطبان بیشتری پیدا کرده که مایه دلگرمی است .
رادمنش  فعالیت های زیست محیطی فعالان محیط زیست را  تاثیر گذار در جامعه  دانست و گفت :  امروزه کسی شکار  حیوانات را ارزش نمی داند  بلکه رفتار شما در زمینه فرهنگ سازی در این حوزه باعث شده که این به عنوان یک رفتار غیر زیست محیطی شناخته شود.
وی ادامه داد: رشد حرکت و نهضت درختکاری ۱۰ سال پیش وجود نداشت ولی امروز حتی در دورافتاده ترین روستاها نیز شاهد فعالیت هواداران و فعالان این نهضت هستیم.

دکتر سید محمد رادمنش عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز است  حدود یک دهه است که در کنار فعالیت های تخصصی خود به صورت خودجوش و از سر دلسوزی و دغدغه بخشی از وقت و هزینه شخصی خود را برای ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست ایران اختصاص داده است.

این پزشک متخصص کهگیلویه و بویراحمدی تاکنون مقالات و کتب متعددی از جمله کتاب “جنایت علیه محیط زیست” با تیراژ ۱۷۰ هزار نسخه را به چاپ رسانده است که به صورت رایگان در سطح کشور توزیع شده است .

به گفته این فعال محیط زیستی ، ترجمه این کتاب به  زبان عربی انجام شده و آماده ارسال به کشورهای همسایه است .

 

نام:
ایمیل:
* نظر: