به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۱۹۸۴
|
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶

خبردنا/ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و هر تغییری که در این ارز رخ دهد،‌ بدون تردید می تواند باعث افزایش قیمت ها شود و تاثیر عمده ای روی صنایع بگذارد.

شوک تورمی بزرگ در صورت حذف ارز دولتی

به نظر می‌رسد حذف ارز ترجیحی یا دلار ۴۲۰۰ تومانی و در پی آن افزایش یارانه نقدی خانوارها با منابع آزاد شده از آن، مهم‌ترین ایده‌ای است که دولت ابراهیم رییسی این روزها دنبال می‌کند اما نگرانی از شوک شدید قیمتی به بازار و ناتوانی در کنترل و ذوب شدن یارانه بیشتر در دیگ جوشان تورم و تبعات آن، اعلام آن را به تاخیر انداخته است.

همچنین نظر کارشناسان درمورد تاثیر تک نرخی شدن ارز بر اقتصاد کشور و معیشت مردم متفاوت است و سال‌های زیادی است که در مورد آن اظهارنظرهای متعددی انجام می‌شود. عده‌ای از کارشناسان اقتصادی کشور در این زمینه عقیده دارند و معتقدند در شرایط فعلی اقتصادی کشور، ارز ترجیحی باید همچنان وجود داشته باشد تا اقشار آسیب‌پذیر جامعه بیش از این تحت فشارهای اقتصادی قرار نگیرند. اما در مقابل گروه دیگری از فعالان اقتصادی و دست‌اندرکاران تجارت کشور معتقدند وجود ارز ترجیحی به این شکل در عرصه تجارت، نه‌تنها سود خاصی برای مصرف کننده نداشته، حتی باعث برهم خوردن تعادل ارزی کشور نیز می‌شود.

در همین راستا با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشستیم. برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید.

تاثیر عمده حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر صنایع

محمد حسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو مجلس در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و هر تغییری که در این ارز رخ دهد،‌ بدون تردید می تواند باعث افزایش قیمت ها شود و تاثیر عمده ای روی صنایع بگذارد. این امر به شکل سلسله وار صورت می گیرد. یعنی هم کالاهای تولیدی پایین دست و هم سایر مسائل همانند حمل و نقل و... قطعا اثرات منفی برجای خواهد گذاشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: اکنون شرایط اقتصادی کشور به گونه ای نیست که بتواند این تنش های را تحمل کند. علاه بر تاثیرگذاری روی نرخ خوراک پتروشیمی ها، مواد غذایی و مواد پروتیئنی و نهاده های دامی؛ افزایش قیمت حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیار جدی است. امکان مدیریت قیمت صنایع پتروشیمی بعد از حذف ارز ترجیحی وجود دارد اما در مورد افزایش قیمت مواد غذایی و موادی که مایحتاج ملت است باید تدبیری اساسی اندیشید و گرنه تحمل آن برای جامعه بسیار سخت خواهد شد.

وی افزود: پیش از این دولت یکبار دو فوریت آن را به مجلس آورد که با مخالف نمایندگان روبرو شد. حتی مجلس با حذف یک فوریت آن هم مخالفت کرد. مگر اینکه سیاست جایگزین قابل اعتمادی به وجود بیاید. که آن‌هم در قالب سهمیه برای عموم مردم است.

همچنین پیش از این معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در گفتگو با خبرنگار پارلمانی گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی براساس کدام یک از داده های اقتصادی مطرح شده است؟ در اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی مبنای رانت و فساد است جای شک نیست اما پاک کردن صورت مسئله هم راهکار منطقی نیست. ما به جای آنکه نظارت را بیشتر کنیم ارز ترجیحی را برای کالاهای اساسی حذف کرده ایم که به طور قطعی دچار شوک تورمی خواهیم شد.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: دولتی که خود را حامی محرومین می داند باید تدابیرش برای معیشت دهک های پایین جامعه بیشتر از دولت های قبلی باشد. دولت بیان می کند که در عوض یارانه مردم را دوبرابر می کنیم. سوال این است که دو برابر کردن یارانه ۴۵ هزارتومانی چه دردی از مردم درمان خواهد کرد. یارانه ای که در سال ۸۷ در حدود ۵۰ دلار بود،‌ اکنون با آن حتی نمی شود یک دبه ماست خرید. بنده فکر می کنم که با حذف ارز ترجیحی جامعه دچار یک شوک تورمی خواهد شد.

شوک تورمی در راه است
سعیدی بیان کرد: تجربه ثابت کرده که هرگاه تصمیمات این چنینی گرفته می شود،‌ فشار روی طبقات پایین جامعه بیشتر از قبل می شود. بنده بعید می دانم که با راهکار تخصیص یارانه بتوانند اثرات شوک تورمی به علت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را در جامعه کنترل کنند. بنده معتقدم که ارز ۴۲۰۰ تومانی سبب رانت و فساد شده است و باید با آن تقابل کرد و برخورد جدی صورت بگیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: