به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۲۰۰۲
|
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
شمار جانباختگان حوادث ناشی از تصادفات در جاده های کهگیلویه و بویراحمد افزایش ۲۳ درصدی داشته با این حال ،نفس ۲ پروژه مهم و حیاتی راه و شهرسازی استان که می تواند به کاهش تلفات جاده ای کمک کند به علت کمبود منابع مالی به شمارش افتاده و دچار رکود شده است .

به گزارش خبردنا/ سال هاست که شاهد تراژدی غم انگیز مرگ در جاده های کهگیلویه و بویراحمد هستیم و با وجود تلاش های گسترده دولت و بودجه های کلان در زمینه توسعه راه های استان به علت عمق محرومیت همچنان راه های استان نامناسب است و روزها شاهد تصادفات در این محورهای ارتباطی هستیم .

گرچه در حوزه راهسازی در هشت سال گذشته افزایش طول بزرگراه ها از ۵۰ کیلومتر به ۲۵۰ کیلومتر رسیده است که پنج برابر رشد کرده است اما به علت همان عمق محرومیت ها زیرساخت های ارتباطی این استان نیازمند توجه بیشتر و جدی تر است .

به گفته متولیان امر علیرغم تلاش های وسیع پس از انقلاب اما استان هنوز به شدت نیازمند کار است چرا که کهگیلویه و بویراحمد از زمان قدیم در محرومیت مطلق بوده و هنوز هم به عنوان استانی کم برخوردار بحساب می آید .

به گفته مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در این استان افزایش یافته و در هشت ماهه سال جاری ۱۵۷ مورد فوت ناشی از حوادث رانندگی در استان داشته ایم.

طبق سالنامه آماری پزشکی قانونی کشور، در سال ۹۹ استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص فوتی های ناشی از حوادث رانندگی ارجاعی به پزشکی قانونی استان نسبت به جمعیت در جایگاه هشتم کشور قرار گرفت.

۲ طرح مهم راهسازی کهگیلویه و بویراحمد اندرخم کوچه تامین اعتبار تکمیلی

پروژه چهار خطه کردن جاده «بابامیدان - یاسوج به سمیرم» یکی از پروژه‌های ملی و مهم راهسازی در استان کهگیلویه و بویراحمد بشمار می رود که مدتی است به علت آنچه کمبود اعتبار خوانده می شود ، در حالت رکود بسر می برد .

این پروژه ۲۶۳ کیلومتری از مسیر سه استان کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و فارس می‌گذرد و در حقیقت می توان از آن به عنوان یک محور ترانزیتی خاص نام برد که نیازمند به تامین اعتبار برای ادامه کار و خارج شدن از رکود فعلی دارد .

پروژه مهم دیگر کمربندی یاسوج معروف به جاده مرگ دشتروم - تنگاری است که به خاطر کمبود اعتبار و معارضات محلی نیز دچار رکود شده و مدتی است که دیگر صدای امید بخش ماشین آلات راهسازی در این محور به گوش نمی رسد .

پیمانکاران این طرح ها دست به دامان رسانه ها شدند تا بلکه صدایشان توسط دولت مردمی و عدالت محور شنیده شود و طرح هایشان جان دوباره بگیرند و با تزریق اعتبار بر سرعت اجرایی شان افزوده شود.

نفس های اجرای طرح جاده یاسوج سمیرم به شمارش افتاده

پیمانکار این طرح در یاسوج می گوید: هفته گذشته طی گزارش نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی در خصوص مصوبات سفر هیات دولت به استان عنوان شد که هیات دولت اعتبار این پروژه بزرگ را ۲۱ میلیارد تومان در نظر گرفته و این امر موجب کم رغبتی پیمانکاران محور یاسوج - سمیرم برای استمرار کار شده است.

فرهاد آرامش نیا افزود: با یک مقایسه اجمالی در میزان اعتباری که در مصوبات سفر هیات دولت برای استان دیده و پیش بینی شده کاملاً به این مسیر اجحاف شده زیرا اگر قرار است به این شکل اعتبار در نظر گرفته شود طی ۱۰ سال آینده همین ۶ کیلومتری که در پیمان این شرکت است به بهره برداری نمی رسد و لذا باید در نظر داشت اعتباراتی که اینک ابلاغ می شوند به صورت اسناد خزانه است که متاسفانه با حفظ قدرت خرید ۵۰ الی ۵۵ درصد تنزیل باید به فروش برسد.

آرامش نیا ابراز داشت: در مسیر یاسوج به سمیرم حدود ۲۴ کیلومتر از پروژه توسط من پیمانکار چهار خط شده است و هنوز هم که بیش از ۵۰ درصد مطالبات سالهای گذشته ۹۴ تا ۹۸ پرداخت نشده و پروژه فعلی هم بیش از ۵۰ درصد از کارکرد آن پرداخت نشده است.

گلایه پیمانکاران از برنامه ریزان

آرامش نیا پیمانکار این طرح تصریح کرد: هیات دولت قبل از سفر به کهگیلویه و بویراحمد باید گزارشی کارشناسی از وضعیت پروژه های مهم استان و پروژه های مهم و شاخص را با اعتبار بیشتری مورد توجه قرار می دادند زیرا وقتی پروژه مهم اعتبار کافی نگیرد علاوه بر افزایش معوقات روند اجرایی کار هم لاک پشتی می شود.

وی ادامه داد: انتظار این است که وزیر راه و شهرسازی به صورت ویژه پروژه های مهم استان را مطالعه و بررسی و اولویت بندی دوباره کند و بر اساس اولویت به آنها اعتبار تخصیص داده شود.

آرامش نیا تاکید کرد: با این اعتبارات قطره چکانی قطعا امکان اجرای پروژه محور یاسوج به سمیرم و پاتاوه به سمیرم مقدور نیست .

وی تصریح کرد: ۲۴ کیلومتر از این پروژه به بهره برداری رسیده ۶ کیلومتر هم در دست اجرا است و در اجرای ۲۴ کیلومتر مطالبات ما هنوز پرداخت نشده با اینکه از هر سه وزیر وقت و رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی نامه برای پرداخت مطالبات داشتیم اما تاکنون پرداخت نشده است.

استمداد پیمانکار برای افزایش اعتبار طرح در بودجه ۱۴۰۱

آرامش نیا با گلایه از کم بودن اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای طرح در دست اجرایش ، افزود: در بودجه سال ۱۴۰۱ تنها ۴۱ میلیارد تومان برای کل جاده سمیرم تا بابامیدان به طول ۲۶۳ کیلومتر قرار داده شده که این میزان پاسخگوی مطالبات معوقه پیمانکاران هم نیست .

وی تاکید کرد: برای پروژه‌ ملی «بابامیدان – یاسوج – سمیرم» که ۴۱ میلیارد در نظر گرفته شده و این اعتبار هم باید بین سه استان تقسیم شود و در این میان قدرت چانه‌زنی نمایندگان نقش اصلی را در جذب بیشتر اعتبار داراست.

وی ابراز داشت: اعتبارات پروژه «بابامیدان – یاسوج – سمیرم»که مسیری ۲۶۳ کیلومتری است، در لایحه بودجه ۱۴۰۱ که تنها ۴۱ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و آن هم اسناد خزانه هست و اگر نقدی شود، شاید حداکثر به ۲۰ میلیارد تومان برسد.

آرامش نیا گفت: در حال حاضر مشکل اصلی در رکود پروژه، نبود اعتبار کافی برای پروژه است و تا زمانی که اعتبار لازم دیده نشود وضعیت پروژه به همین صورت خواهد ماند.

تاکید بر اولویت بندی پروژه ها برای تخصیص اعتبار لازم

وی مدعی شد که پروژه بابامیدان - یاسوج - سمیرم در اولویت بندی تخصیص اعتبار در سالهای گذشته و در سال جاری و در سال ۱۴۰۱ مورد بی توجهی مسئولان استانی گرفته و انتظار داشتیم که در دولت جدید پروژه را به صورت ویژه تر ببینند.

پیمانکار این طرح ادامه داد: این پروژه‌ که تردد در آن‌ها ده‌ها برابر پروژه یاسوج- سی سخت است، اعتباری بسیار کمتر از حد انتظار برای آنها در نظر گرفته شده و این در حالی است که برای پروژه یاسوج- سی سخت، ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

آرامش نیا عنوان کرد: از سوی دیگر در بحث تهاتر های بانکی و مالیاتی به دلیل تعلل دستگاه های اجرایی و پر شدن سهمیه های کشوری عقب مانده ترین استان هم هستیم و متاسفانه در جذب اعتبارات تهاتر و مالیاتی از شهریور ماه تاکنون مدارک تکمیل شده است تا اعتبارات تهاتر جذب شود اما به دلیل پر شدن سهمیه کشوری نتوانستیم تهاتر بانکی و مالیاتی داشته باشیم.

همه چیز درباره پروژه باند دوم بابامیدان یاسوج

وی گفت: پروژه باند دوم " بابامیدان - یاسوج- سمیرم" به طول تقریبی ۲۶۳ کیلومتر در استان‌های فارس کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان و چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

آرامش نیا ابراز داشت: حدود ۹۰ کیلومتر از یاسوج تا پل قره که قرار بود توسط استان کهگیلویه بویراحمد انجام گیرد شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نظارت پروژه را به استان تفویض کرد که اعتبارات از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به استان تخصیص داده می‌شود متاسفانه طی چند سال اخیر هیچکدام از مسئولان از این پروژه بازدیدی نداشته اند گرچه مسیر ترانزیتی و خیلی مهمی است.

آرامش نیا افزود: انتظار می رود سیاستگذاران کلان کشوری در مجموعه وزارت راه و شهرسازی توجه ویژه‌ای به این محور داشته باشند قبل از بازگشایی مسیر پاتاوه به دهدشت حداقل مسیر دهدشت به سمیرم چهار خطه اش در برنامه قرار بگیرد و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از سمت سمیرم حدود ۴۰ کیلومتر از مسیر را در سال ۹۵ به مناقصه گذاشته که متاسفانه دو سال گذشته به دلیل نبود اعتبار پروژه کاملا راکد و غیر فعال شد زیرا انگیزه‌ای برای اصفهان وجود ندارد که از سمت سمیرم به یاسوج تمام تلاشش را برای چهار خط بگذارد.

وی ادامه داد: می‌طلبد مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد تلاش کنند که این مسیر از (سمیرم تا محدوده پل قره از پل قره تا یاسوج) چهار خطه شود.

یکی دیگر از این پروژه ها کمربندی یاسوج معروف به جاده مرگ دشتروم - تنگاری بوده که سالهاست به قتلگاهی برای مسافران تبدیل شده و طرح چهار خطه کردن این محور بیش از ۱۲ سال به طول انجامیده و هنوز تکمیل نشده است .

این محور همواره سوژه رسانه ها و دغدغه متولیان امر بوده زیرا که جاده آن عرض کمی دارد و همواره محل بروز تصادفات سنگین و دردناکی بوده و هست.

مسئولان امر سعی کردند که با دوبانده کردن این محور تا حدودی به رفع این مشکل کمک کنند در حالی که طرح چهارخطه کردن در حدود ۲۰ کیلومتری از این محور پرترافیک در سال های اخیر تا حدود زیادی از بار تصادفات کم کرده و بخش هایی از این محور به فاصله حدود ۱۵ کیلومتر همچنان از نعمت دوبانده شدن محروم است.

کمبود اعتبار و معارضات سبب تعطیلی پروژه کمربندی یاسوج شده است

پیمانکار این طرح نیز می گوید: محور کمربندی یاسوج به سمیرم پیمان شرکت قباد بویر است که ۱۲ سال قبل از اینکه شرکت ما در این مناقصه برنده شود به دلایل عدم اعتبارات و معارضات نیمه کاره رها شده بود.

امین خرمی افزود: در چند ماه اخیر که شرکت ما در مناقصه برنده شد طرح پیشرفت چشمگیری داشته و افزون بر ۱۷ میلیارد تومان کارکرد مثبت داشته است.

وی ادامه داد: این پروژه در حد کریدور حیاتی شمال به جنوب و حتی شرق و غرب را به پایتخت وصل می کنند و با وجودی که معاون عمرانی استاندار تاکید بسیاری بر پیشرفت طرح داشتند اما معارضات هنوز رفع نشده است.

خرمی تاکید کرد: تیرهای برق، لوله های گاز ، آب و فاضلاب و فید های نوری در مسیر اجرای پروژه هستند و به دلیل کمبود اعتبار و معارضات با مشکل مواجه شده ایم و لذا علیرغم میل باطنی طرح را نیمه کاره رها کرده ایم.

وی تاکید کرد: از مسئولان ذیربط توقع می رود توجه اساسی به وضعیت این پروژه که بالغ بر ۲۰ درصدپیشرفت فیزیکی دارد، داشته باشند و در راستای رفع معارضات اقدام کنند تا پروژه به نتیجه برسد.

از برآیند صحبت های پیمانکاران طرحهای زیرساختی یاد شده ، چنینی برمی آید که مسئولان ارشد استانی به ویژه استاندار و نمایندگان مجلس باید پیش از تصویب لایحه ۱۴۰۱ به طور جدی تری برای اختصاص اعتبار به طرح های اولویت دار و کلیدی استان وارد میدان شوند و راه را برای توسعه هر چه بیشتر کهگیلویه و بویراحمد هموار کنند.

البته باید در نظر داشته باشیم رویکرد دولت سیزدهم محرومیت زدایی است و با آغوش باز برای توسعه استان های محروم به ویژه کهگیلویه و بویراحمد پیش قدم شده است که این مهم به خوبی در سفر های استانی هیات دولت و اولویت دهی به استان های محروم به خوبی قابل لمس است.



انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
422
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
0
0
پس نماینده می گفت 200 درصد اعتبار بیشتر شده اخ وبختمو
لوداب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
0
0
پس مشخص شده که نماینده گان ما دروغ به مردم گفتند
نام:
ایمیل:
* نظر: