به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۲۰۴۹
|
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷
تا یک ماه قبل هیچ کس فکرش را نمی کرد که بازار میوه در یاسوج حتی سود هم داشته باشد اما چالش های میدان تازه تاسیس میوه و تره بار نشان داد که کسب و کار این بازار برخلاف ظاهرش کاملا سکه است.

به گزارش خبردنا، بازار میوه در یاسوج جزو آن بازارهایی بود که به ندرت میوه فروشان مستقل می توانستند در آن سر بلند کرده و رونق پیدا کنند در عوض در گوشه گوشه این شهر هر کجا که وانتی امکان توقف داشت حتی جلوی خود فروشگاه های میوه، عده ای بساط دستفروشی میوه پهن می کردند و آنها که برای نخستین بار با این صحنه روبرو می شدند غمگین  بودند که سختی زندگی مردم را به چه سمت و سویی کشانده است.

البته آنهایی که این شهر را می شناسند ، می دانند که نه آن سازه های حلبی و نه آن کپرهای محقرانه و حتی  نه آن وانت های میوه فروشی هیچ کدام موقتی نیستند و برخلاف تصور، بازار بسیار پر رونقی هم  دارند.
در واقع این دستفروشان میوه درجه ۲ و سه را به همان قیمت میوه درجه یک می فروشند و طبیعی است که در بازار پر ریسک میوه که ضایعات و پرتی هر بار گاه تا ۵۰ درصد هم می شود، میوه درجه سه را به قیمت  درجه یک فروختن برای آنها که اجاره بها ، عوارض و مالیات و هزار و یک نوع هزینه را نمی پردازند سود خالص است.

باغداران ورشکسته
در سوی دیگر این بازار هم باغدارانی قرار دارند که  تورم و قیمت میوه در بازار هر چقدر هم بالا برود باز هم ضرر می کنند که مهمترین دلیل این ورشکستگی همیشگی کشاورزی و باغداری در استان کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر فقدان صنایع تبدیلی ، مسافت زیاد برای انتقال بار تا میادین میوه و تره بار استانهای همجوار است. 
باغدارانی که میوه درجه یکشان را باید به دلالان و واسطه ها بفروشند و اگر خود قصد فروشش را کنند حتما متضرر می شوند.

بازار میوه در یاسوج؛ مافیای ژنده پوش

ضلع مظلوم بازار
اما این بازار ضلع سومی هم دارد و آن هم مردمی هستند که میوه را به قیمتی بسیار بالاتر از نرخ متعارف می خرند و در بازاری که شعارش  شده "خریدی خریدی! نخریدی هم به من چه!" دستشان به جایی بند نیست.
مردمی که با تبلیغ های آنچنانی و  پلاکاردهای رنگارنگ و قیمت های وسوسه کننده وارد بازار می شوند و موقع حساب همواره محکومند که ذره بین نگذاشته اند تا آن عبارت ریز گوشه پلاکاردها که نوشته "نیم کیلو و سبدی" را بخوانند و از سر اجبار با فریبکاری این بازار کنار می آیند.
مردمی که میوه درجه یک استان و شهر خودشان را باید به قیمت سرسام آور از شیراز و اهواز بازخرید کنند.
همه این مسائل مسئولان استان را بر آن داشت که برای بار سوم عزمشان را برای بالا بردن سردر میدان میوه و تره بار جزم کنند.

بازار میوه در یاسوج؛ مافیای ژنده پوش

 بازار داغ موافق و مخالف
با این حال و برخلاف آنچه پیش بینی می شد راه اندازی میدان میوه و تره بار نه تنها  موجب پایین آمدن قیمت میوه نشد که دوقطبی موافقان و مخالفان میدان میوه، اجازه ساماندهی آن را نداد.
اگر قرار باشد منطقی به موضوع نگاهی بیندازیم باید میوه فروشان از اینکه مجبور نیستند در مسیر یاسوج به شهرهای همسایه تردد کنند  خوشحال هم باشند اما گویا این بازار پشت پرده هایی دارد که اجازه نداده است میدان میوه رونق بگیرد.
برای اینکه این پشت پرده ها را بدانیم هیچ کس بهتر از سرمایه گذار نمی تواند به آنها اشاره کند.

پشت پرده بازار میوه
سید علی اصغر عوض پور نماینده حقوقی سرمایه گذار میدان میوه یاسوج به کسانی اشاره می کند که قبلا نبض بازار میوه را در دست داشتند  و حالا نه تنها همکاری نمی کنند، بلکه مانع رونق بازار هم می شوند.
وی می افزاید: برای خدمت به مردم آن هم در بازاری که پُر از سود بوده و جریانی هم با چنبره بر بازار مانع از راه اندازی میدان و حتی شفافیت در قیمت ها بود، روبرو هستیم اما همه سختی ها را به جان خریدیم تا  از ره آورد آن هزینه مردم کاهش یابد.
عوض زاده می گوید: برخی ها میوه را در سردخانه ها دپو کرده‌اند و می گویند عرضه نمی‌کنیم تا گران شود. و برخی هم میوه به میدان استان عرضه نمی‌کنند تا زمین بخورد. 
عوض پور با اشاره به دلیل مخالفت ها می افزاید:ما جلوی رشد عجیب و غریب قیمت ها را گرفته ایم. سود برخی ها دچار چالش شده و طبیعی است عصبانی باشند و مانع تراشی بکنند.
وی یکی از دلایل این اتفاق را ناشی از پایبند نماندن برخی دستگاه ها به تعهداتشان می داند.

بازار میوه در یاسوج؛ مافیای ژنده پوش

وعده های بی سرانجام
عوض پور پیرامون کوتاهی دستگاه ها هم می گوید:  بنا بود کالاهای اساسی در میدان عرضه شود و گلوگاه ها برای ممانعت از ورود میوه بسته شود که هیچ کدام انجام نشد!
وی ادامه داد: همچنین ممانعت از خروج محصولاتی که در استان تولید می‌شود هم از دیگر مصوبات بود که تاکنون عملیاتی نشده است.

با همه اتفاقاتی که برای میدان میوه و تره بار استان رخ داده اما عزم دولت برای سرپا ماندن این بازار جزم است.آنچنانکه استاندار کهگیلویه و بویراحمد در دیدارش با شورا و برخی برنامه های دیگر به آن اشاره و حتی تاکید کرد.
اینکه چرا موضوع برای ارکان دولت اهمیت دارد نیز در صحبت های استاندار کاملا مشخص است.

بازار میوه در یاسوج؛ مافیای ژنده پوش

قیمت میوه باید شکسته شود
سید علی احمد زاده استاندار کهگیلویه  و بویراحمد می گوید:  قیمتها  خصوصا قیمت میوه در یاسوج بالاست و تصمیم داریم این قیمت ها را بشکنیم.
وی ادامه می دهد: برنامه ریزی ما برای تعدیل قیمتها از میوه شروع شده و  شامل سایر اقلام اساسی هم می شود.
 به گفته استاندار، طبق گزارش ها از  رصد بازار در این شهر حدود ۲۰۰ هزار نفر یا میوه را به قیمت بالا و یا میوه درجه سه  را به نام درجه یک خریداری می کنند که این نوعی ظلم به مردم است.
احمد زاده با اشاره به مقاومت برخی میوه فروشان برای خرید میوه از میادین سایر شهرها می گوید: وقتی میوه فروشان نورآباد و استانهای همجوار از اینجا خرید می کنند چرا شهرهای خودمان نباید از اینجا میوه بخرند که هم هزینه های خودشان کمتر شود و هم قیمت مصرف کننده پایین بیاید؟
آنچه از صحبتهای استاندار می توان برداشت کرد میدان میوه شروعی برای کنترل بازارهای دیگر است. در واقع میوه فقط یکی از اقلام مصرفی گرانقیمت سبد خانوارهای یاسوج و حتی استان محسوب می شود و بسیاری اقلام به دلیل نداشتن نمایندگی کارخانه در استان به قیمتی گزاف به دست مردم می رسد.
حتی بازاریان عادت کرده اند محصولات تولیدی استان را نیز به نرخ مصوب بازار به مردم بفروشند در حالی که این محصولات نه هزینه حمل و نقل و نه بسته بندی را ندارند.

بازار میوه در یاسوج؛ مافیای ژنده پوش

مخلان بازار جریمه می شوند

همه اینها باعث شده حتی کار به تهدید مخلان بازار میوه هم برسد.

معاون هماهنگی امور  اقتصادی استاندار  می گوید: با راه‌اندازی این میدان، میوه با قیمت مناسبی به دست مردم می‌رسد و هزینه خانوارها کاهش می‌یابد.
احسان عسکری با ابراز نگرانی از تلاش‌ برخی‌ برای ضربه زدن به میدان میوه و تره‌بار می افزاید: کیفیت میوه میدان میوه و تره‌بار سه برابر میوه‌هایی است که از سایر استان‌ها خریداری می‌شود پس بهانه ای برای خرید نکردن از استان وجود ندارد.
عسکری با دعوت از مغازه‌داران میوه و تره‌بار برای خرید از میدان شهر یاسوج می گوید : اگر همکاری نکنید جریمه می‌شوید، ضمن اینکه بازرسی‌ها تشدید و با کسانی که قصد اخلال در بازار میوه را داشته باشند برخورد می‌شود.
معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تاکید می کند: با کسانی که در راستای منافع استان حرکت نکنند مطابق قانون برخورد می‌کنیم که نوع برخورد و جریمه سخت و سنگین خواهد بود. 
وی می افزاید: جمعیت شهر  یاسوج و روستاهای اطراف ۳۰۰ هزار نفر است، دولت منافع ۳۰۰ هزار نفر را بر ۵۰۰ مغازه‌دار میوه ترجیح می‌دهد.
او در نهایت برای میوه فروشان زمانی تعیین می کند و می گوید: اگر در این هفته مسائل به وجود آمده میدان میوه حل نشود حتما گلوگاه‌ها را می‌بندیم و متخلفان را جریمه می‌کنیم.

همانگونه که گفته شد بازار میوه در شهر یاسوج برخلاف سودهای کلانی که از آن صحبت می شود ظاهری  ژنده پوش دارد. در بسیاری مواقع با اینکه هزینه بسیار زیادی از مشتری دریافت می شود اما میوه فروخته شده هیچ گونه کیفیتی ندارد و مهمتر آنکه میوه فروشان هیچ تعهدی در برابر آنچه به مشتری عرضه می کنند برای خود قائل نیستند.
مدت ها بود راه اندازی میدان میوه و تره بار از مطالبات مردم بود اما همیشه برخی چنین وانمود می کردند که این پروژه در استان جواب نمی دهد زیرا نه مشتری و نه محصولات باغی استان کفاف ایجاد بازار را نمی دهد. حرف ها و ادعاهایی که از سال ۷۴ تا کنون ۲ بار این میدان را به تعطیلی کشانده است.

حال باید همه دست به دست هم داده و این میدان نوپا را رونق ببخشند و یک بار برای همیشه دستهای مافیایی پشت پرده این بازار را کوتاه کنند./ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر: