به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۲۰۸۴
|
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد:
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت : با توجه به مشاهده مواردی از کانون‌های تب برفکی در کشور نیاز است دامداران نسبت به شیوع این بیماری مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

به گزارش خبردنا/ کرم چهارلنگ گفت: گزارش بیماری تب برفکی در برخی واحد‌های اپیدمیولوژیک کشور رعایت ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای نقش مهمی در پیشگیری از ابتلای دام‌ها به این بیماری دارد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی استان با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی قرنطینه‌ای و فعال کردن حوضچه‌های ضدعفونی در ورودی واحد دامداری ها، اظهارداشت: دامداران می بایست از ورود افراد، وسایط نقلیه و تجهیزات متفرقه به داخل واحد دامداری جلوگیری نموده و تا اطلاع ثانوی از خرید و جابجایی دام ها جلوگیری کنند.

چهارلنگ گفت: کار واکسیناسیون رایگان جمعیت دامی استان کماکان ادامه داشته و تاکنون در این فاز بیش از  900 هزار راس دام سبک و شش هزار راس دام سنگین با استفاده از توان همکاران بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی ایمن سازی شده اند.

وی از نمونه برداری و انجام آزمایشات لازم در خصوص پایش و شناسایی بیماری تب برفکی در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: کنترل و پیشگـیری از این بیماری جز با حمایت، همکاری و مشارکت دامداران و عشایر منطقه میـسر نیست و مهمترین راه جلوگیری از شیـــوع آن ایــــجاد ایمنیت در دام‌ها از طـریق مایه کوبی است و انجام برنامه‌های بهداشتی و امنیت زیستی و قرنطینه‌ای نیز از عوامل مؤثر در برنامه‌های کنترل این بیماری است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد، مرگ و میر و تلفات بره‌ها و گوساله‌ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاول‌های دهانی و عدم تمایل دام به خوردن خوراک، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دام ها را از جمله علایم بیماری ویروسی تب برفکی در جمعیت دامی اعلام ‌کرد.

وی افزود: دامداران هرگونه تلفات را به صورت کاملاً بهداشتی دفن و موارد ابتلای بیماری را به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها و یا سامانه ۱۵۱۲ دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: