به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۲۱۳۵
|
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
وی اظهارکرد: با توجه به افزایش چشمگیر جمعیت شهری در خود شهر و روستاهای پیرامون لزوم بازنگری در طرح جامع یاسوج ضروری بود این طرح از سال ۹۲ استارت زده شد و در سال ۹۶ با انعقاد قرارداد با مشاور ذیربط عملیات اجرایی آن شروع شد.

خبردنا :  مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد جزئیات طرح جامعه شهر یاسوج را تشریح کرد.

“پژمان نیک اقبالی” در گفت و گو با ایسنا افزود: طرح قبلی جامع شهر یاسوج مصوب سال ۱۳۸۴ بوده و از سال ۱۳۸۴ تا کنون هیچ مصوبه یا طرح جدیدی برای یاسوج نداشته ایم و این باعث شده بود که طرح موجود جوابگوی نیازهای شهر نباشد.

وی اظهارکرد: با توجه به افزایش چشمگیر جمعیت شهری در خود شهر و روستاهای پیرامون لزوم بازنگری در طرح جامع یاسوج ضروری بود این طرح از سال ۹۲ استارت زده شد و در سال ۹۶ با انعقاد قرارداد با مشاور ذیربط عملیات اجرایی آن شروع شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: بعد از اینکه مشاور کار مطالعاتی را انجام داد در پنج جلسه کارگروه تخصصی استان مورد بررسی قرار گرفت که در این کارگروه‌ها نمایندگان تمام ادارات ذیربط حضور داشتند، بعد از آن در دو جلسه کارگروه امور زیربنایی طرح مصوب شد، سپس در شورای برنامه‌ریزی استان مورد بازبینی قرار گرفت، در شورای برنامه‌ریزی هم با رای قاطع اکثریت مصوب شد و برای نهایی شدن به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارسال شد.

نیک اقبالی تصریح کرد: شورای عالی معماری و شهرسازی کشور هم به کمیته تخصصی و این کمیته تخصصی در چهار جلسه ۴ ساعته فشرده که نمایندگان تمام وزارتخانه‌ها و حضور داشتند طرح را مورد بررسی قرار داد، بعد از گرفتن چند اشکال و اصلاح با نظر مساعد برای طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارسال شد و در چهارم بهمن ماه ۱۴۰۰ در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور که با حضور تمام دستگاه‌های اجرایی کشور در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد به تصویب رسید.

وی ادامه داد: همچنین همزمان وزارت کشور در خصوص تقسیمات کشوری این طرح نظرات خودش را داده و نظرات اصلاحی در وزارت کشور تصویب شد و به هیئت وزیران ارسال شد و با نظر مثبت در آنجا هم به تصویب خواهد رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: با ابلاغ این طرح در آینده نزدیک تحولاتی در سطح شهر یاسوج صورت می‌گیرد، این طرح تا سال ۱۴۱۵ پیش‌بینی شده و تا ۱۴۱۵ افق این طرح است.

نیک اقبالی تصریح کرد: در حال حاضر جمعیت شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار نفر است و در افق طرح که سال ۱۴۱۵ می باشد جمعیت پیش بینی شده شهر یاسوج به ۳۵۰ هزار نفر خواهد رسید.

وی اظهارکرد: با الحاق بعضی از محدوده های موجود به شهر یاسوج مثل شهر “مادوان” روستای مادوان سفلی، “بلهزار” و “مهریان” در قسمت شمال غربی و در قسمت جنوبی روستاهای “سرآبتاوه”، “تلخسرو”، “سِروَک”، “شهرک ولایت”، “پادگان قدس” جمعیت موجود شهر یاسوج به نزدیک ۲۵۰ هزار نفر خواهد رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: البته روستاهایی که به شهر یاسوج ملحق شدن تنها با نقشه مصوبه طرح هادی الحاق شدند و خارج از طرح هادی آنها هیچ‌گونه تغییری فعلاً داده نشده چون ما روی حفظ اراضی کشاورزی و کاربری‌های محدوده حساس بودیم که این قضیه صورت نگرفت.

نیک اقبالی افزود: با این تغییر که صورت گرفته شهر یاسوج، به یک شهر بزرگ تبدیل خواهد شد که از محدوده “سرآبتاوه” و انتهای شهر “مادوان” خواهد بود.

وی تصریح کرد: در آینده با ارتقای درجه شهرداری یاسوج و تاسیس شهرداری‌های نواحی و مناطق چندگانه یاسوج قطعاً این شهر، یک شهر با مدیریت جدید خواهد بود تا آن موقع ملاک عمل طرح هادی روستایی خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به محاسن طرح جامع شهری یاسوج خاطرنشان کرد: از محاسن این طرح اینست که در شهر تهران جمعیت یک میلیونی “شهرری” هنوز زیر نظر شهرداری تهران اداره می شود و در شیراز هم تا منطقه خیلی دور از نقطه وسط شیراز یعنی تا نزدیکی‌های “گویم” جزء شهرداری شیراز است، بنابراین این شهر در مقیاس بزرگ شهرهای پرجمعیت چون بر اساس سرانه جمعیت به آنها اعتبار داده خواهد شد می‌تواند با دریافت اعتبارات بیشتر کارهای بزرگتری را انجام بدهند.ضمن اینکه هم اکنون فشاری که بر شهرداری یاسوج است تمام این جمعیت ۲۵۰ هزار نفر را شهرداری یاسوج خدمات می‌دهد اما برای ۱۵۰ هزار نفر داره هزینه و سرانه دریافت می کند.

نیک اقبالی ادامه داد: از محاسن دیگر طرح جامع اینکه تمام کارهای کلیدی شهر از جمله شاهراه ها، مناطق حفاظت شده، مناطق گردشگری و مسیر رودخانه ها مد نظر قرار گرفته و حفاظت از آن‌ها کاملاً مدنظر خواهد بود.

وی تصریح کرد: همچنین در افق این طرح سال ۱۴۱۵ پیش بینی شده است که جمعیت یاسوج به یک جمعیت ۳۵۰ هزارنفری افزایش پیدا کند، می توانیم تصور کنیم که یک کلانشهر داریم و از هم اکنون باید شهرداری محترم یاسوج برنامه‌ریزی درازمدت را برای این شهر در نظر بگیرد ضمن اینکه از سازهای غیرمجاز در پیرامون شهر جلوگیری خواهد شد و توانایی نداشتن مدیریت بعضی از مراکز پیرامونی پرجمعیت و روستاهایی که جمعیت بسیاری داشتند باعث شده بود که ساخت و سازهای زیادی صورت گیرد که خارج از ضوابط هستند، قطعاً جلوی این ساخت و سازها گرفته خواهد شد به عنوان مثال در بعضی از روستاهای پیرامون تا ۷ یا ۸ طبقه ساختمان مجاز به ساخت شده بود که قطعاً اینها خلاف ضوابط شهرسازی است و با این روند ان‌شاءالله این اصلاح صورت خواهد گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمدتاکید کرد: به محض اینکه طرح جامع یاسوج ابلاغ شود بلافاصله باید مشاور طرح تفضیلی شهر یاسوج را بر اساس مقیاس جدید طراحی و انجام دهد که در طرح تفصیلی به ریز مسائل کاربری‌ها، معابر، خیابانها، دسترسی ها و بعضی از مسائل جزئی خواهد پرداخت.

نیک اقبالی عنوان کرد: در طرح تفضیلی قطعاً طرح هادی روستاها با یک درجه ارتقا به طرح جامع تبدیل خواهد شد و نکاتی که باید برای آینده شهر یاسوج افق توسعه شهری، دسترسی ها، مراکز خدماتی و مراکز پشتیبانی در نظر گرفته شده در طرح تفصیلی شهر جانمایی خواهد شد.

وی بیان کرد: مساحت قبلی شهر یاسوج بر اساس طرح سال ۸۴ به میزان ۱۸۱۸ هکتار بوده که هم اکنون ۱۸۰۰ هکتار به این میزان اضافه شده که دقیقا این ۱۸۰۰ هکتار محدوده مصوب شهر مادوان و روستاههایی می باشد که الحاق شده و هیچ زمینی خارج از طرح مصوب اضافه نشده است، بنابراین هیچ زمینی خارج از طرح به طرح افزوده نخواهد شد، راه و شهرسازی تنها دبیرخانه هست و تصمیم گیر نیست بلکه اکثر ادارات اعضا کارگروه ها، شورای برنامه ریزی و شورای عالی معماری و شهرسازی عضو هستند و حق رای دادن دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر: