به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۲۲۱۶
|
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
رونق بیشتر پتانسیل های جهانگردی با توجه به وجود ۲۸۰ جاذبه طبیعی، تاریخی و مذهبی از دیگر مزایای اتصال فرودگاه یاسوج به خطوط هوایی بین المللی است.

خبردنا : پرواز از فرودگاه یاسوج به مقصد کشورهای خارجی که یکی از مصوبات سفر هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد در مهرماه امسال بود ، بهمن ماه سال جاری به تصویب هیات دولت رسیده تا آرزوی دیرینه مردم این استان در مسیر تحقق قرار گیرد.

مرز هوایی اصطلاحی است که در جغرافیای سیاسی از آن برای مشخص کردن مرزهای جغرافیایی استفاده می‌شود و مفهوم آن خطوطی است فرضی که محدوده کشور را با کشورهای مختلف معین می‌کند.

با وجود فعالیت ۲ فرودگاه کهگیلویه و بویراحمد در شهرهای یاسوج و دوگنبدان اما هنوز خطوط بین المللی در این فرودگاه ها راه اندازی نشده است و مسافران کشورهای خارجی از طریق استان های دیگر برای انجام سفر اقدام می کنند.

امری که افزون بر تحمیل هزینه و هدررفت وقت مسافران باعث بدون استفاده ماندن ظرفیت های اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد در حوزه های کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری شده است.

اقدام های انجام شده

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در پی مصوبات سفر رییس جمهور به این استان ،مجوز مرز هوایی فرودگاه یاسوج توسط هیات دولت به تصویب رسید که این امر زمینه ساز توسعه بخش فرودگاهی این استان را بیش از بیش فراهم کرده است .

سید علی احمد زاده اظهار داشت: تعیین مرز هوایی فرودگاه یاسوج در سفر رییس جمهور به استان پیگیری شد و هم اینک این مهم محقق شده و هم اینک فرودگاه یاسوج جزو فرودگاه های تراز اول آورده شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همچنین سالن ترانزیت و پاویون و ساختمان مدیریت فرودگاه های یاسوج و گچساران در استان تجهیز خواهند شد.

به گفته احمد زاده با تحقق انجام پروازهای خارجی از یاسوج قطعا شاهد جهش قابل توجهی در زمینه های مختلف به ویژه حوزه صادرات در این استان رو به توسعه خواهیم بود.

تجهیز فرودگاه یاسوج به امکانات پروازهای شبانه، ساخت یک چمن مصنوعی و تلاش برای افزایش پروازهای داخلی و اختصاص اعتبار برای ساخت ایستگاه آتش نشانی از گام های برداشته شده ماه های اخیر برای فراهم کردن شرایط تحقق پروازهای بین المللی در این فرودگاه است.

مدیر فرودگاه یاسوج در این ارتباط گفت: امسال چهارمیلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان اعتبار از منابع مالی شرکت فرودگاه ها و ناوبری کشور برای اجرای سه طرح در این فرودگاه هزینه شده است.

عنایت انصاری فرد عنوان کرد: تجهیز فرودگاه یاسوج به امکانات پرواز شبانه با یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری مهمترین زیرساخت ایجاد شده امسال در این فرودگاه است که در مراحل پایانی احداث قرار دارد.

وی بیان کرد: طرح چمن مصنوعی فرودگاه یاسوج نیز با ۶۳۰ میلیون تومان سرمایه گذاری اجرا شده و آماده بهره برداری است.

انصاری فرد تاکید کرد: کلنگزنی ساختمان آتش نشانی این فرودگاه با ۲ میلیارد تومان سرمایه گذاری در دهه فجر انقلاب اسلامی امسال دیگر برنامه توسعه این مرکز مهم است.

وی با اشاره به اینکه این طرح با هدف افزایش ایمنی فرودگاه اجرا می شود،گفت: با بهره برداری از طرح توسعه ایستگاه آتش نشانی فرودگاه یاسوج ۲دهانه جدید به تجهیزات فعلی ایستگاه آتش نشانی افزوده خواهد شد.

به گفته انصاری فرد با اتمام عملیات رنگ آمیزی، ۴۱۴ متر بطول قابل استفاده باند ۱۳ این فرودگاه افزوده شده است.

وی اظهار داشت: با پیگیری های انجام گرفته و بر اساس بندGM۱ADR-DSN.B.۳۰(e) و در نظر گرفتن شیب فرود۳.۳ درصد و حریم۳۶۰ متر برای فرود، ۴۱۴ متر از ۸۹۰ متر از جابه جایی آستانه قبلی آزاد سازی و به طول باند ۱۳ اضافه شد.

مدیر فرودگاه یاسوج عنوان کرد: در سالیان گذشته ۸۹۰ متر بطول باند این فرودگاه افزوده شد اما به دلیل وجود زندان مرکزی در ابتدای باند به عنوان یک مانع، افزایش طول باند صورت گرفته بدون استفاده مانده بود.

انصاری فرد ابراز داشت: در پی مصوبات سفر رییس جمهور به این استان ،مجوز مرز هوایی فرودگاه یاسوج پنجم بهمن ماه امسال توسط هیات دولت به تصویب رسید.

نیازهای بین المللی شدن فرودگاه یاسوج

استقرار گمرک،پلیس گذرنامه، ترمینال پروازهای خارجی و ساختمان های اداری از نیازهایی است که مسوولان برای انجام باید اقدام کنند تا این آرزوی دیرینه شهروندان رنگ واقعیت بخشیده شود.

مدیر فرودگاه یاسوج می گوید که استقرار گمرگ و پلیس گذرنامه از نیازهای اصلی عملی شدن اتصال فرودگاه مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به مرزهای بین المللی است.

عنایت انصاری فرد تاکید کرد: هم اکنون در حال تامین تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری برای استقرار گمرک و پلیس گذرنامه در فرودگاه یاسوج هستیم و امیدواریم رویای دیرینه اتصال این فرودگاه در سال ۱۴۰۱ محقق شود.

مدیر فرودگاه یاسوج تاکید کرد: احداث ترمینال مسافران خارجی به مساحت ۲ هزار متر مربع از دیگر نیازهایی است که مطالعات آن انجام شده است.

وی تصریح کرد: همچنین سالن ترانزیت ،پاویون و ساختمان مدیریت فرودگاه یاسوج از دیگر زیرساخت هایی است که نیازمند تلاش احداث است.

دیگر برنامه های توسعه فرودگاه یاسوج

مدیر فرودگاه یاسوج گفت :پروازهای جدید از این فرودگاه علاوه بر تهران به سه شهر مشهد، عسلویه و کیش در آینده نزدیک دایر می شود.

عنایت انصاری فرد افزود: فرودگاه یاسوج هم اکنون در هر هفته ۶پرواز به مقصد تهران و بالعکس دارد.

وی ادامه داد: تلاش می شود که در فرودگاه یاسوج روزی یک پرواز دایر شود و رایزنی برای برقراری پرواز یاسوج به مشهد، یاسوج به عسلویه و یاسوج به کیش ادامه دارد.

افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج

انصاری فرد با اشاره به اینکه تعداد پروازهای فرودگاه یاسوج از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال حدود چهار برابر افزایش یافت ،گفت: در حالی که تا پایان پاییز پارسال ۱۰۸ پرواز در فرودگاه یاسوج انجام شده بود ، مدت مشابه امسال ۴۱۲ پرواز در استان انجام شده است.

وی ادامه داد که تعداد مسافران جابه جا شده در این پروازها که پارسال پنج هزار و ۱۵ نفر بود امسال به ۱۸هزار و۴۵۵ نفر رسیده است.

مدیر فرودگاه یاسوج با بیان اینکه همچنین جابه جایی بار در فرودگاه یاسوج به بیش از سه برابر افزایش یافته است تاکید کرد: درحالی که نیمه نخست پارسال ۳۵ هزار و ۳۳۶ کیلوگرم کالا در فرودگاه یاسوج جابه جا شده بود امسال ۱۳۵ هزار و ۴۳۶ کیلوگرم کالا در این فرودگاه جابه جا شده است.

مزایای اتصال فرودگاه یاسوج به خطوط بین المللی

پرواز مستقیم از فرودگاه یاسوج به مقاصد زیارتی اسلامی نظیر،مکه، مدینه، نجف،کربلا و دمشق از آرزوی های دیرینه شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی است که می تواند زمینه رفاه زایران را فراهم کند.

رونق توریست درمانی با توجه به وجود بیمارستان ناباوری در گچساران ارمغان دیگری است که در صورت تحقق اتصال فرودگاه یاسوج به مرز بین المللی می تواند باعث ارزآوری زیادی برای مردم استان شود.

با توجه به اینکه پروفسور سید علی ملک حسینی پدر پیوند کبد ایران از اهالی استان کهگیلویه و بویراحمد است ظرفیت های فراوانی برای شکوفایی توریست درمانی در این استان وجود دارد که می تواند به ارزآوری شود.

رونق بیشتر پتانسیل های جهانگردی با توجه به وجود ۲۸۰ جاذبه طبیعی، تاریخی و مذهبی از دیگر مزایای اتصال فرودگاه یاسوج به خطوط هوایی بین المللی است.

صدور کالاهای مرغوب تولید کنندگان استان به ویژه گل رز، عسل، گیاهان دارویی، محصولات باغی و صنایع دستی به کشورهای خارجی از دیگر مزیت های مهم اتصال فرودگاه یاسوج به پروازهای بین المللی است.

تاریخچه فرودگاه یاسوج

ساخت فرودگاه یاسوج از مصوبه‌ های سفر خردادماه ۱۳۷۳ رهبر معظم انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد بود و در سال ۱۳۷۶ نیز افتتاح شد.

فرودگاه یاسوج تا سال ۱۳۹۳ یکی از محدودترین باندهای فرودگاهی کشور را داشت و طول باند آن ۲ هزار و ۶۰۰ متر و pcn باند آن نیز (میزان فشردگی آسفالت در واحد مترمربع) ۲۶ بود.

ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی فرودگاهی کشور و کهگیلویه و بویراحمد با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب در فرودگاه یاسوج انجام شد. / ایرنا 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یزدگرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
0
0
درود خبردنا
همه اینا که فرمودی خیلی خوب گفتین اما بفرمایید ببینم کی عملیاتی میشه الان چندین ماهه که مدیر محترم فرودگاه گاه و بی گاه این مطالب را میفرمایند بالاخره کی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نام:
ایمیل:
* نظر: