به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۲۲۲۵
|
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵
متاسفانه عدم اجرای طرح‌های فاضلاب در شهرهای استان و یا اجرای ناقص آن‌ها سبب شده و تصفیه فاضلاب‌های خانگی نیز آنچنان که باید اصولی اجرا نشود و در شهرهایی که شبکه و تصفیه خانه فاضلاب اجرا شده است و بخش اعظم منازل مسکونی و مشترکین خانگی و تجاری هنوز به شبکه فاضلاب وصل نباشند.

 خبردنا :  آلودگی محیط زیست و ضعف در سیستم دفع فاضلاب و پسماند در استان کهگیلویه و بویراحمد به یک چالش جدید تبدیل شده و ضعف سیستم دفع فاضلاب و پسماند شهری اکنون در مرحله‌ای نگران کننده است.

به گزارش " خبردنا " به نقل از تسنیم از یاسوج، آلودگی محیط زیست و منابع تابع افزایش جمعیت و زیرساخت‌های دست بشر در حال افزایش بوده و این موضوع به یکی از مسائل مهم پیش روی بشر امروز قرار دارد.

در استان کهگیلویه و بویر احمد نیز به دلیل توسعه شهرها و افزایش روز افزون جمعیت شهری و روستایی این چالش به وضوح به چشم می‌خورد و در کنار این موضوع عدم اجرای زیرساخت‌های لازم در زمینه‌هایی چون ساماندهی زباله‌های شهری و صنعتی از یک سو و عدم ساماندهی فاضلاب‌های خانگی سبب بروز مشکلات عدیده‌ای شده است.

هم اکنون زباله‌های تمامی شهرها و روستاهای استان به صورت سنتی جمع آوری و دفن می‌شود موضوعی که عملا سلامت محیط زیست و آب‌های زیرزمینی را نشانه رفته است.

متاسفانه عدم اجرای طرح‌های فاضلاب در شهرهای استان و یا اجرای ناقص آن‌ها سبب شده و تصفیه فاضلاب‌های خانگی نیز آنچنان که باید اصولی اجرا نشود و در شهرهایی که شبکه و تصفیه خانه فاضلاب اجرا شده است و بخش اعظم منازل مسکونی و مشترکین خانگی و تجاری هنوز به شبکه فاضلاب وصل نباشند.

با کنار هم گذاشتن همه مسائل بوجود آمده می‌توان به عمق فاجعه پی‌برد و فجایع بوجود آمده برای محیط زیست و منابع آبی در سایه سکوت و بی مبالاتی متولیان امر را متوجه شد.

امروز رودخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد به محل ورود پساب‌های مختلف تصفیه خانه‌ها و روان‌ آب‌هایی شهری و روستایی تبدیل شده و رودخانه‌های که به محل ورود انواع مختلف زباله و آلودگی تبدیل شده‌اند و در واقع این رودخانه‌ها به مسیر انتقال آلودگی به مزارع و باغات می‌مانند.

سرانه پسماند بالا

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد مشارکت جوامع محلی برای حفظ محیط زیست را ضروری می‌داند و می‌گوید: تخصصی کردن سازمان‌های مردم نهاد و استفاده از ظرفیت آن‌ها در مدیریت زیست محیطی در اولویت است.

اسلام جاودان خرد افزود: به برکت انقلاب اسلامی مستمر شاهد افتتاح و بهره برداری کارخانه‌های مختلف در استان هستیم که نیاز بوده محیط زیست به عنوان دستگاه ناظر چه در بعد سخت افزار و چه نرم افزار تجهیز شود.

وی با بیان اینکه سیستم پایش آلاینده‌ها در مناطق شلوغ و آلوده استان اجرا می‌شود، ادامه داد: واقعیت امر فلرهای نفتی گچساران از دیگر نگرانی‌های ما بوده زیرا برای استان خطر آفرین است.

جاودان خرد خاطرنشان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد یک درصد جمعیت کشور را دارد ولی سرانه پسماندهای آن از دیگر مناطق بسیار بیشتر بوده و اساسی‌ترین مشکل در بحث محیط زیست استان بحث انواع پسماند عفونی، بیمارستانی و ... بوده که نیازمند یک مدیریت جدی است.

سرانه پسماند در کشور 650 گرم بوده در حالی در استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک کیلوگرم بوده و این وضعیت هر روز بدتر می‌شود و نگرانی‌هایی برای فعالان محیط زیست ایجاد شده است.

وی استفاده از صندوق توسعه مدیریت محیط زیست برای احداث و تکمیل کارخانه‌های بازیافت در شهرستان‌های مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد را ضروری دانست و افزود: پسماندهای شیمیایی و دارویی نیاز به رسیدگی دارند و واقعیت امر تجهیز شهرستان‌ها به دستگاه‌های پایش آلودگی و تجهیزات آزمایشگاهی ضروری است.

روزانه 250 تن زباله فقط در مرکز استان تولید می‌شود

نستهن مقدم شهردار یاسوج با اشاره به اینکه روزانه در این شهر و مناطق اطراف بیش از 250 تن زباله تولید می‌شود، گفت: بهره‌برداری از پروژه پسماند زباله دو پشته دشتروم به یک دغدغه تبدیل شده است.

شهردار دهدشت نیز گفته که سرانه تولید زباله در شهرستان کهگیلویه دو برابر میانگین کشوری است به طوری که روزانه بالغ بر 110 تن زباله در سطح شهر دهدشت توسط شهرداری جمع‌آوری می‌شود.

دفن غیراصولی این حجم از زباله‌ها که شامل انواع زباله‌ها می‌شود تنها از طریق سوزاندن انجام شده و بوی دودِ حاصل از انواع زباله‌های عفونی و پلاستیکی و استشمام آن توسط مردم، صدمات جبران‌ناپذیری به مردم وارد می‌کند.

32 درصد جمعیت شهری کهگیلویه و بویراحمد تحت پوشش شبکه فاضلاب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه 32 درصد جمعیت شهری استان شامل 246 هزار نفر تحت پوشش سیستم جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب هستند، افزود: 4 شهر شامل یاسوج، گچساران، دهدشت و سی سخت سیستم جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب دارند.

اسفندیار برخه اتصال 7 شهر استان به شبکه فاضلاب در دستور کار است، عنوان کرد: 22 کیلومتر خط انتقال و 420 کیلومتر شبکه جمع آوری، وظیفه انتقال و هدایت 37587 متر مکعب فاضلاب تولیدی در شبانه روز را بر عهده دارند.

وی تصریح کرد: 7 پروژه فاضلاب در دست اجرا داریم و تاکنون نیز دو هزار میلیارد ریال اعتبار برای تسریع در روند اجرایی این پروژه‌ها هزینه شده که برای تکمیل و بهره برداری 4 هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

تاخیر در تکمیل و بهره برداری از کارخانه بازیافت و ساماندهی سایت دفن پسماند شهر یاسوج در دو پشته دشتروم به یک چالش تبدیل شده تا جایی که برخی کارشناسان آلودگی برخی از چاه‌های تامین آب شرب یاسوج به دلیل شرابه‌های موجود را دور از انتظار نمی‌دانند.

آیین کلنگ‌زنی کارخانه بازیافت و ساماندهی سایت دفن پسماند شهر یاسوج 18 اسفندماه 97 با اعتبار 31 میلیارد تومان در زمینی به مساحت 20 هکتار در دوپشته دشت‌روم با حضور معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی از جمله استاندار وقت برگزار شد ولی بعد از این سال‌ها هنوز خبری از تکمیل و بهره برداری نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر: