به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۲۲۴۹
|
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
حسین پور ادامه داد: اینکه گفته می‌شود ماده معدن استخراجی معادن روزانه انتقال داده می‌شود اینگونه نیست و ماده معدنی استخراج شده طی مدت ۲۰ تا ۳۰ روز جمع آوری و دپو می‌شود و پس از مدتی بارگیری و منتقل می‌شود. اینگونه نیست که هر روزه ۳۰ تا ۴۰ تریلر بارگیری ماده معدنی و از استان خارج کنند.

خبردنا : موضوع برداشت از معادن بوکسیت سرفاریاب در شهرستان چرام و عدم داشتن منافع برای منطقه مورد برخی واکنش های رسانه ای و فضای مجازی شده است تا جایی که استاندار کهگیلویه و بویراحمد در واکنش به این اعتراضات ممنوعیت برداشت از این معادن را اعلام کرد ! اما نکته مهم این است که آیا این سخن استاندار ناشی از فشار افکار عمومی و یک تصمیم احساسی با توجه داشتن مجوز رسمی برداشت توسط بهره برداران ، بوده است و از لحاظ حقوقی و قانونی نمی تواند مانع ادامه کار شود یا اینکه استاندار توانایی اجرای چنین تصمیمی را دارد ؟
مدیر کل صنعت و معدن کهگیلویه وبویراحمد ، ضمن اذعان به داشتن مجوز برداشت بهره برداران از معادن در سراسر کشور از جمله معادن بوکسیت چرام گفت : گاهی مواقع عدم اجرای تعهدات و یا وجود معارضات اجتماعی ، مسئولین ارشد مانند استاندار را مجاب به جلوگیری از ادامه فرایند کار بهره بردار با وجود داشتن مجوز رسمی می‌کند پس در مورد اخیر معادن بوکسیت سرفارایاب ، استاندار با لحاظ شرایط منطقه می‌تواند در این خصوص تصمیمات لازم را اتخاذ کند که این موضوعی مربوط به مدیریت ارشد استان است و ساز و کار مربوط به خودش را دارد که استاندار بر آن اشراف دارد . ضمن اینکه با توجه به توضیحاتی که خواهم داد جزئیاتی از آنچه این روز‌ها در فضای مجازی مطرح شده است شفاف خواهد شد.
سالار حسین پور در خصوص معادن بوکسیت چرام (سرفاریاب) توضیح داد که در این شهرستان دو معدن فعال دارای بهره بردار وجود دارد که یکی از این معادن در دست شرکت آلومینای جاجرم است که از معدن‌ ، مندان (مندون) بهره برداری می‌کند و دیگری هم در دست یک بهره بردار محلی است که البته ماده معدنی استخراجی این بهره بردار محلی را هم همان آلومینای جاجرم خریداری می‌کند.
حسین پور ادامه داد: اینکه گفته می‌شود ماده معدن استخراجی معادن روزانه انتقال داده می‌شود اینگونه نیست و ماده معدنی استخراج شده طی مدت ۲۰ تا ۳۰ روز جمع آوری و دپو می‌شود و پس از مدتی بارگیری و منتقل می‌شود. اینگونه نیست که هر روزه ۳۰ تا ۴۰ تریلر بارگیری ماده معدنی و از استان خارج کنند.
وی بیان کرد : کل ظرفیت اکتشاف شده این معادن ۲ میلیون تن ذخیره است که اکنون ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تن آن به عنوان ذخیره قطعی استخراج نشده و در معادن موجود است.
حسین پور با اشاره به گذشت مدت طولانی از شروع بهره برداری آلومینای جاجرم از معادن بوکسیت چرام گفت: با توجه به محرومیت بخش سرفاریاب طی دو سال گذشته تیم اقتصادی استان به این نتیجه رسیدند که بخشی از سرمایه گذاری این معادن را متناسب با ظرفیت مواد استخراجی در همان محل انجام دهند.
حسین پور ادامه داد : کارخانه آلومینای جاجرم به عنوان استفاده کنند ماده معدنی بوکسیت چرام علاوه بر معادن منطقه سرفاریاب در سمنان، زنجان، یزد و خود جاجرم هم معدن دارد .
وی گفت: طی دو سال اخیر تصمیم بر این گرفته شد که آلومینای جاجرم با توجه به اینکه یک شرکت کاملا دولتی و وابسته به وزارت صمت است، بخشی از سرمایه گذاری خود را به شهرستان چرام منتقل کند که این موضوع مورد موافقت این شرکت قرار گرفت.
حسین پور ادامه داد : قرار بر این شد که شرکت جاجرم موضوع سرمایه گذاری در بخش خردایش و کلسینه کردن یا به عبارتی پر عیارسازی را در منطقه انجام دهد که این کار بر اساس پیگیری های انجام شده از طرف تیم اقتصادی استان از جمله ، استاندار ، معاون اقتصادی و نمایندگان امیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در دستور کار قرار گرفته است و با توجه به اینکه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی وابسته به دولت می باشد ، واگذاری بخشی از فعالیت های تولیدی خود را قاعدتا از طریق مزایده واگذار می کند .
مدیر کل صمت کهگیلویه و بویراحمد افزود: پس از انجام مزایده، شرکتی به نام شرکت فولاد تکنیک اصفهان برنده مزایده شد، اما پس از مراجعه و بررسی ، دلایلی را مطرح کرد و اعلام نمود طرح توجیهی ما در این منطقه جواب نمی‌دهد و انصراف داد. در حالی که این اقدامات طی یک سال گذشته انجام شده و صورتجلسات آن هم موجود است.
حسین پور در خصوص پیگیری‌های صورت گرفته گفت : در بازدیدی که از کارخانه آلومینای جاجرم داشتیم، مدیرعامل این شرکت به ما گفت که اگر شرکت برنده مزایده هم اقدام به اجرای سرمایه گذاری اعلام شده ننمود، خود شرکت آلومینیای جاجرم این کار را انجام می‌دهد که این مذاکرات صورتجلسه شد.
وی ادامه داد : حدود یک ماه پیش هم جلسه‌ای در ایمیدرو برگزار کردیم که شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تعیین تکلیف کند که آیا شرکت فولاد تکنیک اصفهان، حاضر به سرمایه گذاری هست یا نه که گفته شد انصراف ان‌ها قطعی است.
حسین پور افزود: نهایتا امروز نامه‌ای به ایمیدرو ارسال شد و در این نامه تاکید شد که با توجه به جلسه‌ای که با حضور استاندار، نماینده مردم کهگیلویه در مجلس و مسئولین ایمیدرو گرفته شد، درخواست برگزاری نشست با حضور افراد ذکر شده، جهت نهایی کردن موضوع سرمایه گذاری آلومینای جاجرم در معادن بوکسیت چرام انجام شود.
مدیر کل صنعت و معدن استان گفت: در نهایت با توجه به تمایل شرکت آلومینای جاجرم برای انجام این سرمایه گذاری اطمینان داریم در آینده نزدیک دیگر خود این شرکت مقدمات شروع کار را مهیا می‌کند .
وی بیان نمود :  مشکل اساسی ما این بود که در چندین سال گذشته اصلا به فکر استفاده از این ظرفیت نبوده ایم وگرنه ایجاد کارخانه‌ای برای خردایش و کلسینه کردن همانگونه که طی دو سال اخیر در دستور کار بوده، می‌توانستیم خیلی زودتر انجام دهیم.
حسین پور در مورد حقوق تکلیفی بهره بردار و اینکه آیا مبلغی برای منطقه در این خصوص هزینه می‌شود توضیح داد: هر گونه بهره برداری از معادن مستلزم پرداخت حقوق دولتی می باشد که این مبالغ مستقیما به خزانه دولت واریز می‌شود و از طرف دولت بخشی از این درآمد‌ها برای سرمایه گذاری در زیرساخت‌های معادن استان نیز هزینه می‌شود.
وی با بیان یک مثل صحبت خود را تکمیل کرد و گفت : در منطقه توگبری در شهرستان چرام معدن سنگ مرمریت وجود دارد که از محل حقوق دولتی دریافتی از معادن استان ، مبالغی را برای ایجاد جاده دسترسی و برق مورد نیاز به حساب استان واریز کرده و الان در دست اجرا می باشد.
حسین پور در پایان گفت : بر اساس بررسی های انجام شده شرکت آلومینای جاجرم به عنوان بهره بردار معدن بوکسیت مندان به غیر از پرداخت حقوق دولتی خود مبالغی را نیز در جهت کمک به زیر ساخت منطقه از جمله بهسازی جاده منتهی به سرفاریاب انجام داده است 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
0
0
معدن سنگ مرمریت چرام هیچ گونه فعالیتی ندارد و عملاً تعطیل است.
نام:
ایمیل:
* نظر: