به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۲۲۷۷
|
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
فرض بفرمایید وارد شدن در اینکه مدیرکل فلان تشکیلات در شهر ما یا در استان ما مثلاً فرض کنید که چه کسی باشد، چه کسی نباشد؛ استاندار، فرماندار و از این قبیل. نمایندگان محترم از این مسائل اجرایی باید کناره بگیرند، وارد شدن در این مسائل و با مسئول اجرایی در این زمینه گفتگو کردن و توافق کردن و امثال این‌ها خطراتی دارد؛ از این بایستی اجتناب بشود.»

خبردنا - عادل علیبازی * :  امام جمعه گچساران در سخنانی از نمایندگان " بویراحمد " و " کهگیلویه " خواهش می کند در اقدامات دور از وظایف نمایندگی خود شهرستان گچساران را نیز شریک کنند .
حجت الاسلام حجازی در خظبه های نماز جمعه این هفته گچساران با اشاره به تغییر مدیران در استان کهگیلویه و بویراحمد گفته است : خواهشیی از نمایندگان مجلس در استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه از آقایان موحد و روشنفکر دارم ضمن تشکر از خدماتی که انجام دادند سهمی هم در انتصاب معاونین استاندار و مدیران کل را به شهرستان گچساران اختصاص بدهند و به نوعی هوای این شهرستان را هم داشته باشند، ضمن همه احترام به همه این عزیزان توقع داریم واز این به بعدهم منتظریم که برخی از معاونین و مدیران کل راهم به شهرستان گچساران اختصاص بدهند."
این فرمایش جناب حجازی کاملا برخلاف توصیه ها و تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی است .
رهبر معظم انقلاب، در دیدار تصویری خردادماه سال جاری به نمایندگان مجلس گفتند که «یکی از آسیب‌ها ورود نمایندگان در مسائل اجرایی است؛ فرض بفرمایید وارد شدن در اینکه مدیرکل فلان تشکیلات در شهر ما یا در استان ما مثلاً فرض کنید که چه کسی باشد، چه کسی نباشد؛ استاندار، فرماندار و از این قبیل. نمایندگان محترم از این مسائل اجرایی باید کناره بگیرند، وارد شدن در این مسائل و با مسئول اجرایی در این زمینه گفتگو کردن و توافق کردن و امثال این‌ها خطراتی دارد؛ از این بایستی اجتناب بشود.»
رهبر معظم انقلاب همچنین در اولین دیداری که در خرداد 1399 با نمایندگان مجلس داشتند ، فرمودند " من البتّه نقش نظارتی مجلس را خیلی مهم میدانم؛ یعنی واقعاً نقش نظارتی مجلس یک نقش اساسی و حیاتی است و هیچ نبایستی به این نقش نظارتی بی‌توجّهی بشود، لکن معتقدم که این نقش را با متانت ایفا بکنید؛ خردمندانه و با متانت و بدون حاشیه ایفا بشود."
همچنین در همین دیدار فرمودند : " نظارت بر رفتار نمایندگان است که چند سالی است راه افتاده؛ این هم خیلی مهم است. شماها البتّه همه خیلی خوبید، خدا ان‌شاءالله که همه‌ی شما را اجر بدهد؛ امّا خوب بودن یک مسئله است، خوب ماندن یک مسئله‌ی دیگر است؛ باید سعی کنیم خوب بمانیم. همه‌ی ما در معرض اشکال هستیم، ممکن است خدای‌ نکرده لغزشی برایمان پیش بیاید. همه‌ی ما -بنده هم همین جور هستم، شما هم همین جور هستید- در معرضیم، بایستی مراقبت کنیم؛ هم خودمان از خودمان مراقبت کنیم، هم «وَ تَواصَوا بِالحَقِّ ‌وَ تَواصَوا بِالصَّبر».(۶) این مرکز نظارت بر رفتار نمایندگان همان «تَواصَوا بِالحَقِّ ‌وَتَواصَوابِالصَّبر» است، همان امر به معروف و نهی از منکر است، همان مراقبت و تکافل(۷) اجتماعی است که در اسلام وجود دارد."
رهبرمعظم انقلاب به صراحت از نمایندگان مجلس انقلابی می خواهد وارد مسائل اجرایی دولت بخصوص در حوزه عزل و نصب مدیران اجرایی نشوند و این کار را بدرستی آفت و خطری برای عمل کردن به وظایف اصلی نمایندگان که قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون است می داند .
امام جمعه گچساران نه تنها نباید تابع فضای عمومی و احساسات حاکم بر گچساران و باشت برای انتصاب مدیران باشد بلکه باید به نمایندگان استان که برخلاف فرمایش مقام معظم رهبری عمل می کنند تذکر دهند که به منویات رهبری عزیز عمل کنند نه اینکه از آنها خواهش کنند تا در این اشتباه به آنها هم سهمی دهند ! و البته از نماینده ای که در مسیر فرمایشات رهبری حرکت می کند تقدیر نماید .
آقای حجازی به عنوان خطیب جمعه گچساران هرکجا خطا و اشتباه و انحرافی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب دیدند باید بسرعت و بدور از هر گونه تعارف به مسئولان تذکر داده تا به مسیر مورد نظر رهبری انقلاب برگردند نه اینکه از آنها خواهش ! کنند و این خواهش او به نوعی تایید اشتباه آنها تلقی می شود .
آنچه امروز در صحنه سیاسی استان " کهگیلویه و بویراحمد " رقم می خورد و نقش نمایندگان استان در انتصابات تلقی می شود اگر درست باشد و واقعا مدیریت اجرایی استان و کابینه دولت سیزدهم تحت تاثیر اراده نمایندگان استان باشند همان خطری است که رهبر بصیر و فرزانه انقلاب خیلی پیش تر به درستی تذکر داده بود .
هرچند عوام مردم ممکن است به نماینده ای مقتدر گویند که بتواند  چند مدیرکل یا فرماندار یا مسئول منصوب کند اما واقعیت ماجرا آن است که ریشه فساد در سیستم اجرایی و همان خطراتی که رهبری عزیز به آن اشاره داشته اند دقیقا در همین انتصابات رانتی است و البته نماینده ای مقتدر است که بتواند با قانون گذاری و نظارت بر اجرای صحیح قانون و با پاکدستی و سلامت نفس و روح بتواند مشکلات بزرگی از جامعه را حل نماید .
بی شک مدیری که برخلاف شایستگی و تنها بر اساس دست بوسی نماینده و تلاش برای موفقیت او و با حمایت او این روزها سکان دار مدیریت اجرایی می شود قطعا اختیاری از خود برای پیشبرد بهتر امور نخواهد داشت . نمایندگان هم چون باید برای دور بعد خود دنبال جمع آوری آرا باشند به هیچ درخواستی " نه " نمی توانند بگویند و از مدیران اجرایی منصوبی خود می خواهند به هر شکلی که می توانند کار افراد را انجام بدهند ولو شیوه های فرا قانونی ! و فساد همین جا شکل می گیرد .
رئیس جمهور و استانداران به نمایندگی از دولت نباید نقش مشورتی نمایندگان را در انتخاب مدیران به نقش تمام کننده ارتقا دهند که اگر چنین باشد که متاسفانه شده است باید همان منتظر همان خطراتی که رهبری آگاه و فرزانه انقلاب هشدار داده اند باشیم .
انتظار می رود امام جمعه گچساران در خطبه های نماز جمعه هفته پیش رو این موضوع را با تذکر به دخالت نمایندگان در عزل و نصب مدیران اصلاح نمایند .

 

*صاحب امتیاز و مدیر مسئول " خبردنا " 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
0
0
احسنت. کاملا درسته
سید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
1
0
سلام احسنت بسیار دقیق ومنطقی است قولوالحق ولوعلی انفسکم
البته این امربه معروف باید درهمه دوران باشه نه وقتی مجموعه همراه نیستند
نام:
ایمیل:
* نظر: