به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۲۳۳۵
|
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴

خبردنا/ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار همتای بلژیکی در مونیخ درباره وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایرانی در بلژیک گفت‌وگو کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در مونیخ حضور دارد در ادامه دیدارهای خود در حاشیه پنجاه و هشتمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ با خانم «صوفیا ویلمز» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه بلژیک دیدار و گفت‌وگو کرد.

روابط دوجانبه و برخی مسائل مورد اهتمام مشترک از جمله مباحث مورد گفت‌وگوی دو وزیر خارجه در مونیخ بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با اشاره به پیشینه خوب ۱۳۰ ساله روابط بین دو کشور عنوان کرد: فرصت‌های دوجانبه و چندجانبه فراوانی در روابط فیمابین دو کشور وجود دارد و میزبانی نهادهای اروپایی در بروکسل نیز ابعاد جدیدی به روابط و همکاری‌های دو کشور بخشیده است.

امیرعبداللهیان با اشاره به شروع تحرک جدید در روابط دو کشور طی ماه‌های اخیر بعد از شروع به کار دولت سیزدهم در ایران، گسترش بیشتر همکاری‌های پارلمانی بین ایران و بلژیک را یکی از ظرفیت‌های توسعه روابط سیاسی دو کشور توصیف کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تاثیر توسعه روابط اقتصادی و تجاری بر تعمیق روابط، فعالیت دفاتر تجاری و بازرگانی بلژیک و حفظ فعالیت‌های آن را حائز اهمیت خواند که کمک موثری به ساخت آینده روابط بین دو کشور می‌کند.

امیرعبداللهیان همچنین بر آمادگی ایران برای توسعه روابط در عرصه‌های مختلف با بلژیک از جمله در حوزه‌های فنی و فناوری‌های نوین و شرکت‌های دانش بنیان تأکید کرد.

* آمادگی بلژیک برای ارتقای روابط با ایران

به گزارش فارس، خانم «صوفیا ویلمز» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه بلژیک نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از ملاقات مجدد با همتای ایرانی خود، به ابعاد مختلف روابط دو کشور اشاره و تاکید کرد که ارتقای هر چه بیشتر این روابط، تاثیرات مثبت زیادی در اروپا و غرب آسیا خواهد داشت.

خانم ویلمز همچنین بر آمادگی کشورش برای همکاری در همه ابعاد روابط دوجانبه و تلاش برای پیگیری توافقات صورت گرفته به منظور توسعه و گسترش بیش از پیش روابط تأکید کرد.

در این دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و بلژیک در مورد برخی موضوعات کنسولی از جمله وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک گفت‌وگو و تبادل نظر کردند و امیرعبداللهیان مواضع و دیدگاه‌های کشورمان را در خصوص این موضوع برای همتای بلژیکی خود تبیین کرد.

۱۱ تیر ماه ۱۳۹۷ بلژیک و اتریش، همزمان با سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور اسلامی ایران به اروپا، اعلام کردند پنج نفر از جمله یک دیپلمات ایرانی را به ظن تلاش برای بمبگذاری در نشست گروهک تروریستی منافقین در پاریس بازداشت کرده‌‌اند.براساس اعلام بلژیک یک زوج ایرانی الاصل به این اتهام در پاریس بازداشت و بروکسل مدعی شد که یک دیپلمات ایرانی هم با این زوج در ارتباط بوده است. از سوی دیگر در همان زمان عنوان شد که یک دیپلمات ایرانی در ایالت «بایرن» آلمان (اسدالله اسدی دبیر سوم سفارت ایران در اتریش) بازداشت شده و قرار است برای سپری کردن روند استرداد به بلژیک، در دادگاهی در «بامبرگ» حاضر شود. در نهایت دوشنبه نهم مهر ماه ۱۳۹۷ دادگاه عالی منطقه‌ای «بامبرگ» در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) با استرداد دیپلمات یاد شده به بلژیک موافقت کرده است. در نهایت ۱۶ مهر ماه ۱۳۹۷ این حکم (استرداد اسدی از آلمان به بلژیک) اجرا شد و رسانه‌ها به نقل از دادستانی آلمان از استرداد این دیپلمات ایرانی به بلژیک خبر دادند و از آن زمان این دیپلمات ایرانی در بلژیک زندانی است.

حسین امیرعبداللهیان همچنین در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با رئیس جمهور اسلوونی و وزرای خارجه بوسنی، آلمان، قطر، هند، هلند، بلژیک و عراق نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود. پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ از دیروز جمعه به مدت سه روز در شهر مونیخ در حال برگزاری است. حسین امیرعبداللهیان بدین منظور دیروز (جمعه) وارد مونیخ شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: