به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۲۴۷۶
|
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
نامه وارده:
در برخی محافل شنیده می شود که برخی سیاسیون تصمیم گیر کهگیلویه بزرگ می گویند همانگونه که در دهه چهل، بویراحمدی ها (مرحوم عبداله خان ضرغامپور ) سکان مدیریتی استان کهگیلویه و بویراحمد را برعهده داشتند و تناسبی با ایلات طیبی و بهمئی نداشتند، باید اکنون همانگونه از گردونه مدیریتی حذف و عده ای خاص با رنگ و بوی طایفه ای جایگزین بویراحمدی ها بشوند.

خبردنا - سعید بسطام پور(نامه وارده): ایل بویراحمد در کهگیلویه بزرگ شامل:{دشتموری :(طاس احمدی طایفه برآفتابی شیخ ممو،جلیل،اولادمیرزاعلی)،سادات امامزاده علیایل، تامرادی، کی گیوی،آقایی،} و چُرامی ( شیخ ، بایار ، حسام الدین ، مسیح شاهی ، گشتاسب و سایر طوایف ) بزرگترین ایل منطقه کهگیلویه است که بیش از نیمی از جمعیت کهگیلویه بزرگ را تشکیل می دهند.

ایل بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون از لحاظ جغرافیائی به دو بخش متمایز از هم، گرمسیر و سردسیر تقسیم می شود.

حدود ۱۷۰ سال پیش، ایل بویراحمد که پُر قدرت ترین ایلات بود، رئیس ایل، ایلخانان بویراحمد، قسمت هائی از مناطق پُشتکوه، هم چنین بخش هائی از بلاد شاهپور، تِل خسرو و رِوِن“ را در تصرف داشت.

به علت اختلافاتی که در خانواده و در میان پسران ایلخان بروز کرده بود، وی برای حل این اختلافات و جلوگیری از زد و خوردهائی که ممکن بود در آینده در قلمرو ایل به وجود بیاید، محدودهٔ ایل را میان پسران خود تقسیم کرد.

منطقه گرمسیر یعنی آنچه از بلاد شاهپور در اختیار داشت به پسر بزرگ خود واگذار کرد و منطقه سردسیر یعنی تَل خسرو و رِوِن را به دو پسر دیگری که از یک مادر بودند سپرد.

این منطقه بویراحمد سردسیر یا بویراحمد سرحدی نامیده می شود.

پس از مرگ خان بین پسران خود نزاع درگرفت و قلمرو خان به صورت تقسیمات کوچک تری درآمد.

منطقه بویراحمدی سردسیر (بویراحمد سرحدی) که در اختیار دو برادر بود به دو بخش بویراحمد علیا و سفلی تقسیم شد.(مردم شناسی ایران، دانشکده افسری، سال ۱۳۶۱ ص ۱۶ تا ۱۸).

کهگیلویه بزرگ هم، هم اکنون شامل چهار شهرستان کهگیلویه، چُرام، بهمئی و لنده می باشد که در تقسیمات منطقه ای به مناطق بویراحمدنشین ، طیبی نشین و بهمئی نشین معروف است.

تقسیمات مُدیریتی در حوزه کهگیلویه بزرگ مانند سایر حوزه های ایلیاتی بسیار حساس و مهم بشمار می رود.

آنچه که اکنون در بویراحمد گرمسیر به چشم می خورد نارضایتی شدید بویراحمدی ها از انتصابات مدیریتی در کهگیلویه بزرگ است.

چهار فرماندار منصوب شده کهگیلویه بزرگ در دولت سیزدهم تنها یک فرماندار آن هم بصورت سببی و حوزه جغرافیایی به بویراحمد گرمسیر مرتبط است.

در انتصابات مدیریتی این حوزه اگرچه اغلب مدیران مَنصوبی از گذشته مَنصوب شده اند اما انتصاب مدیران بویراحمد گرمسیری بسیار کمتر از دو حوزه طیبی نشین و بهمئی نشین است.

در انتصابات استانی نیز اکنون حوزه کهگیلویه بزرگ در بدترین شرایط زمانی در 42 سال گذشته است و البته اغلب مُدیران مَنصوبی استانی نیز ار فرزندان بویراحمد گرمسیر نیستند.

گفته می شود مردم کهگیلویه بزرگ اکنون می گویند که انتصابات متعلق به یک طایفه خاص با رنگ و بوی کاملا فامیلی است و اگر براین گفته ها صِحت بگذاریم، این اتفاقات بطورحتم نتایج ناخوشایندی را برای آینده نزدیک این حوزه مُتمدن بهمراه خواهد داشت.

آنچه این روزها در کهگیلویه بزرگ و در میان ایلات بویراحمد، طیبی و بهمئی به چشم می خورد نارضایتی از انتصابات مدیریت ها است که البته این نارضایتی در بویراحمد گرمسیر قابل مقایسه با ایلات طیبی و بهمئی نیست.

حوزه مرکزی دهدشت و چُرام که استقرار بویراحمد گرمسیر است( از پُل شاه بهرام تا پُل پادوک ) عملا در انتصابات مدیریتی چه در سطح شهرستان و چه در سطح استانی هیچ جایگاه مناسبی ندارند و معلوم نیست در آینده بر سر فرزندان بُویر چه بیاید.

در برخی محافل شنیده می شود که برخی سیاسیون تصمیم گیر کهگیلویه بزرگ می گویند همانگونه که در دهه چهل، بویراحمدی ها (مرحوم عبداله خان ضرغامپور) سکان مُدیریتی استان کهگیلویه و بویراحمد را برعهده داشتند و تناسبی با ایلات طیبی و بهمئی نداشتند، باید اکنون همانگونه از گردونه مدیریتی حذف و عده ای خاص با رنگ و بوی طایفه ای جایگزین بویراحمدی ها بشوند.

اگر این شنیده ها درست باشد بطورحتم اتفاقات ناخوشایندی در آینده نزدیک در کهگیلویه بزرگ رخ می دهد و امیدواریم این اتفاقات رخ ندهد.

به تصمیم گیران استانی و کهگیلویه بزرگ پیشنهاد می شود تا دیرتر نشده دلِ بویراحمدی های گرمسیر را از انتصابات مدیریتی شهرستانی و استانی خشنود کنید چراکه اکنون بشدت نگران و ناراضی اند و اگر آنچه که در محافل سیاسی و خانه به خانه نَقل می شود اتفاق بیفتد شرایط سختی در این حوزه انتخابیه رخ می دهد.

** انتشار این مطلب بمعنای تائید و یا رد آن نبوده و این پایگاه خبری آمادگی کامل جهت انتشار پاسخ به این نامه وارده را اعلان می دارد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
0
0
دربویراحمد سردسیر هم مدیریت ها و پستها را دارند فقط به یک طایفه خاص و وابستگان منطقه ایشان میدهند
نام:
ایمیل:
* نظر: