به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۲۴۷۷
|
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
25 سال پیش، پروژه مُجتمع کشتارگاه سنتی گچساران در زمینی به مساحت 13 هزار و 450 مترمربع با زیربنای یک هزار و 400 متر مربع در سال 75 به بهربرداری رسید اما در روز سوم تیرماه 98 از سوی شهرداری دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل مشکلات بهداشتی،تعطیل شد.

به گزارش خبردنا/نامناسب بودن مَکان، کُشتار دام سبک و سنگین بصورت سنتی، کمبود فضای مناسب، کمبود کوره لاشه سوز، خرابی دستگاه شوکر برقی،  نداشتن خط کشتار ( ریل) و آب آشامیدنی بهداشتی از مهمترین مشکلاتی بود که باعث تعطیلی کُشتارگاه سنتی در آن ایام شد.

40 قصاب شهرستان گچساران در کُشتارگاه سنتی دارای شغل بودند که با تعطیلی آن، شغل قصابان از دست رفت و هر کدام در کوچه و خیابان های خود به شغل شان ادامه دادند.

یک شهروند گچسارانی از نامطمئن بودن گوشت توزیع شده از سوی کُشتارگاه این شهرستان اظهار نگرانی کرد و یادآورشد: اگرچه گوشتی که از قصابی می خریم دارای مُهر دامپزشکی است اما خبرهایی می شنویم که کُشتارگاه غیراستاندارد بوده و نباید این گوشت ها در بازار توزیع شود.

خانم خانه داری که خود را ساکن کوی کارکنان شرکت نفت گچساران معرفی کرد هم به ایلنا گفت: خرید ما از شروع شیوع ویروس کرونا از قصابی های شهر دوگنبدان بوده و برخی اوقات خود قصاب ها به ما می گویند که کُشتارگاه فاقد ملاک های بهداشتی است.

او افزود: اگر روند کنونی بخواهد ادامه پیدا کند مجبور هستیم به همان شیوه قبل از کرونا یعنی اینکه خودمان دام سبک بصورت زنده خریداری و در خانه قربانی کنیم برگردیم.

یک قصاب هم در محدوده محله لنبان دوگنبدان تاکیدکرد که وضعیت کنونی کُشتار در کُشتارگاه گچساران باید بهداشتی بشود و نباید به شکل کنونی ادامه پیدا کند.

به گزارش خبردنا، در روز پنجم آذرماه 1398 یعنی بعد از شش ماه تعطیلی اولیه کُشتارگاه و باحضور مسوولان شهرستان گچساران، کُشتارگاه این شهرستان  برای دومین بار راه اندازی شد.

مسعود ظفری شهردار وقت دوگنبدان در آن روز از هزینه کردن 24 میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی و منابع داخلی شهرداری این شهر برای تعمیر زیر ساخت‌های کشتارگاه این شهرستان خبرداد و اظهارداشت: 14 میلیارد ریال از این میزان اعتبارات برای ساخت سردخانه، تامین قطعات نقل و انتقال ریلی و تاسیسات الکترونیکی هزینه شد.

وی گفت: 10 میلیارد ریال از محل اعتبارات منابع داخلی  شهرداری دوگنبدان برای فضا سازی، ایجاد فضای سبز، آسفالت محوطه و مسیرهای دسترسی برای خدمت رسانی و رفاه حال مردم هزینه شده است.

شهردار وقت دوگنبدان، تقویت زیرساخت های کشتارگاه نیمه صنعتی  عرضه گوشت بهداشتی و سالم به شهروندان، اشتغالزایی افراد و تداوم فعالیت کشتارگاه را از اهداف راه اندازی دوباره کُشتارگاه گچساران عنوان و خاطرنشان کرد: این شهرستان دارای  ظرفیت های مناسبی در زمینه تولید و پرورش دام است که با توسعه کُشتارگاه و استفاده از تمام ظرفیت آن می تواند به یک واحد فعال در شهرستان تبدیل شود.

فرماندار وقت گچساران هم، تعمیر دوباره کُشتارگاه این شهرستان را ناشی از اجرایی شدن مُصوبه شورای سلامت ذکر و اظهارداشت: هم اکنون سردخانه این کشتارگاه نیمه صنعتی ظرفیت 800 راس دام در روز را دارد در حالی که قبل از تعمیر، ظرفیت 100 راس دام را داشت.

علی خوان پایه، مهمترین اهداف بهره‌برداری از این پروژه را جلوگیری از انتقال بیماری در اثر حمل و نقل دام، جلوگیری از کُشتار غیرمجاز در سطح شهر و حومه، حمل گوشت به جای دام زنده به بازارهای مصرف و اشتغالزایی برشمرد.

** می خواهند دامپزشکی بر کُشتارگاه گچساران نظارت نکند/ به داد مردم برسید

بعد از گذشت 2 سال و سه ماه، اما این بار رئیس دامپزشکی شهرستان گچساران از اسفناک بودن کُشتارگاه این شهرستان خبر می دهد و البته معتقدست یک جریان آگاهانه یا ناآگاهانه درصدد حذف نظارت های بهداشتی و نظارت شرعی در کُشتارگاه این شهرستان است.

" اُمید افشاری نژاد " امروز هیجدهم اسفندماه در شورای اداری گچساران از فرماندار و سایر مسوولان شهرستانی می خواهد به فریاد مردم برسند چراکه نمی شود شهرداری دوگنبدان به وظایف خود عمل نکند و سلامت جامعه را به خطر بیندازد.

وی گفت: به شما مسئولان این شهرستان التماس میکنم به مشکلات کُشتارگاه گچساران رسیدگی کنید، اجازه نخواهیم داد که مشکلات کشتارگاه یا شهرداری این شهر، پُشت مُهر دامپزشکی پنهان بماند.

رئیس دامپزشکی گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید براینکه دیگر به هیچ عنوان گوشت های دارای مشکل، مُهر تایید دامپزشکی گچساران را نخواهند گرفت، یادآورشد: شهرداری دوگنبدان تاکنون به تذکرات بهداشتی اهمیتی نداده و مشکلات کشتارگاه را برطرف نکرده است.

افشاری نژاد معتقدست: یک جریان آگاهانه یا ناآگاهانه درصدد حذف نظارت های بهداشتی و نظارت شرعی در کشتارگاه گچساران است.

وی با تاکیدبراینکه کُشتارگاه‌ها از حساس‌ترین مراکز به شمار می‌روند که نقش مهمی در تأمین سلامت و امنیت سفره غذایی مردم ایفا می‌کنند، ادامه داد: کشتارگاه‌ها با نظارت دامپزشکی با ذِبح انواع دام سبک و سنگین روزانه حجم بالایی از گوشت مورد نیاز مردم هر منطقه و شهرستان را تأمین و نیاز بازار را برطرف می‌کنند.

رییس دامپزشکی گچساران گفت: نظارت دامپزشکی بر روند سلامتی و ذِبح دام‌های سبک و سنگین، مُهر تأئید و آسودگی خاطر مردم از استفاده این محصولات پروتئینی است.

افشاری نژاد تاکیدکرد: گوشت آلوده می تواند بیماری‌های زیادی را به انسان مُنتقل و خسارات جبران ناپذیری بر او وارد کند.

به گزارش خبردنا/، شهرستان ۱۵۰ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

این شهرستان بدلیل واقع شدن در حوزه گرمسیری و داشتن اماکن متعدد گردشگری نظیر دشت لیشتر ، گردنه شلال دان، سد چم شیر و تنگ دیل، در تعطیلات نوروزی شاهد حضور گسترده گردشگران و مسافران نوروزی است.

وجود امامزاده بی بی حکیمه (س) نیز بسترساز حضور زوار از نقاط مختلف کشور و حتی کشورهای جنوبی همسایه ایران در گچساران است.

این شهرستان هم اکنون در وضعیت قرمز کرونایی بوده و اگر مشکلات کنونی کُشتارگاه حل و فصل نشود بر مشکلات مردم و مسافران نوروزی امسال افزوده خواهد شد.

https://khabardena.ir/

نام:
ایمیل:
* نظر: