به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۲۵۵۳
|
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰
طی مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران؛
شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار کهگیلویه و بویراحمد، سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران، طرح جامع شهر یاسوج را ابلاغ کرد.

به گزارش خبردنا، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکابته با استاندار کهگیلویه و بویراحمد، سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران، طرح جامع شهر یاسوج را ابلاغ کرد.

در متن این مصوبه آمده است: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۴ بهمن ۱۴۰۰ طرح جامع شهر یاسوج مصوب مورخ ۱۷ ابان ۱۳۹۹ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد را با عنایت به صورتجلسه مورخ ۲۶ دی ۱۴۰۰ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی وضمن تصویب و مقرر کرد تا اسناد طرح جامع با اعمال اصلاحات به شرح زیر توسط دبیر شورایعالی ابلاغ شود:

کلیات :

۱- ضمن تاکید بر لزوم اتخاذ سیاستهای پیشگیرانه در جهت توقف روند مهاجرت از شهرستان های استان به اطراف یاسوج رویکرد فعلی اتخاذ شده توسط شورای برنامه ریزی توسعه استان و وزارت کشور ( موضوع نامه شماره ۱۹۵۱۵۵ مورخ ۳ اسفند ۱۳۹۹ وزیر کشور به هیات‌دولت) را در الحاق نقاط شهری و روستایی واقع در پیرامون خط محدوده به عنوان تنها ظرفیت قانونی موجود در نظام حکمراویی کشور برای مدیریت و نظارت بر نقاط جمعیتی پیرامون شهر مورد تائید قرار گرفت . لذا مطابق با مصوبه مرجع استانی با الحاق نقاط شهری و روستایی به شرح زیر موافقت می‌شود. بدیهی است هرگونه اقدام در خصوص ابلاغ اسناد و مدارک طرح جامع و الحاق این نقاط موکول به طی مراحل قانونی حذف کد تقسیمات سیاسی آنها و اخذ مصوبه کمیسیون سیاسی دفاعی و هیات وزیران است .

• نقطه شهری مادوان و نقاط روستایی مادوان سفلی ، مهریان و بلهزار در شمال شهر

• نقاط روستایی نجف آباد،اکبر آباد، سروک، تل خسرو و سرابتاوه و نقطه تقسیماتی موسوم به پادگان قدس(شهرک ولایت) درجنوب

۲-با عنایت به وجود بعضی رویه‌های کاملا مغایر با قانون در سنوات گذشته مرتبط با وضع مصوبات توسط مراجع استانی خارج از اختیارات آنها ( از جمله الحاق محدوده‌ای بالغ بر۲۷۰ هکتار از اراضی روستای شرف‌آباد و تعاونی‌های مسکن را در شمال‌غربی و غرب به محدوده شهر بدون طی فرآیند قانونی لازم) بر اتخاذ تدابیر موثر و ویژه توسط استاندار محترم و اداره کل راه و شهرسازی استان به عنوان دبیرخانه کمیسیون های استانی در برخورد با متخلفان تاکید می‌شود. دبیرخانه شورایعالی (دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران) موظف است به صورت ویژه مصوبات مراجع استانی را در چهارچوب تکالیف قانونی مربوطه مورد پایش قرار داده و حسب نیاز گزارش اقدامات را جهت اتخاذ تصمیم به شورای‌عالی شهرسازی ایران منعکس کند.

سقف جمعیت و افق طرح

۳-جهت افزایش تحقق پذیری طرح در حوزه مطالعات جمعیتی، افق طرح با حفظ سقف جمعیتی۳۵۰ هزار نفر به سال۱۴۱۵ افزایش یابد.

محدوده شهر و کاربری اراضی آن

۵- محدوده طرح بر اساس مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مورخ ۱۷ آبان ۱۳۹۹ و با حذف عرصه تداخلی مربوط به منطقه حفاظت شده دنای شرقی در شمال شهر (مجاورتنگه مهریان) براساس آخرین اعلام نظراداره کل حفاظت محیط زیست استان مورد تائید قرار گرفت .

۶- با بررسی، کنترل و تائید اداره کل راه وشهرسازی استان کلیه مصوبات کمیسیون ماده ۵ که تا قبل از تصویب این طرح در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان انجام و بر اساس اعلام نظر دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ و دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران مغایرت اساسی تشخیص داده نشده و فرآیند ابلاغ آن توسط استاندار انجام شده است، در اسناد طرح منعکس شود .

۷- عناوین کاربری‌ها بر اساس مصوبه مورخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ شورایعالی، با موضوع "تدقیق تعاریف و مفاهیم کاربری های شهری و تعیین سرانه آنها" اصلاح شود (باغ- مسکونی، تجاری- مسکونی ، کارگاهی-مسکونی، پهنه گردشگری ویژه و...)

۸-عرصه‌های جنگل زاگرسی واقع درمحدوده شهر در سمت شرق شهر، ابتدای مسیر "آبشار یاسوج " بطور کامل از محدوده شهر خارج و با پهنه حفاظت (جنگلی) در حریم شهر تثبیت شود.

۹-بستر و حرایم مسیل‌ها و رودخانه‌های "دره گرم"و" آبشار" و همچنین آبراهه مجاور عمده‌فروشان، مجدداً از آب منطقه ای استان استعلام و نقشه رقومی وضوابط استقراراعلام شده توسط آن مرجع در اسناد طرح جامع (ضوابط ، نقشه کاربری اراضی محدوده و پهنه بندی حریم) درج شود.

۱۰-حریم انبار نفت و حریم گسل های عبوری از شهر یاسوج در نقشه کاربری اراضی منعکس شود .

۱۱- محدوده بافت فرسوده پاره اصلی شهر براساس آخرین مصوبه کمیسون ماده ۵ در اسناد طرح لحاظ شود. همچنین لازم است شناسایی محدوده‌های هدف بازآفرینی درکلیه نواحی متصل و منفصل الحاقی طی این طرح براساس آخرین شاخصهای شناسایی شده به تائید کمیسیون ماده ۵ برسد.

حمل و نقل و ترافیک:

۱۲- با توجه به مسیر نهایی خط راه‌آهن اقلید- یاسوج پهنه های مستعد جهت استقرار ایستگاه با استفاده از مطالعات طرح جامع جهت استفاده آتی در کمیته مکان‌یابی ایستگاه‌های راه‌آهن پیشنهاد شود.

۱۳- با عنایت به لزوم بهره‌گیری کامل از ظرفیت کنار گذر غربی موجود به جهت ملاحظات ترافیکی و پدافند غیر عامل (خصوصاً با توجه به موقعیت فرودگاه) مقرر شد کفایت و موقعیت گزینه‌های مربوط به اتصال شبکه معابر اصلی شهر با کنار گذردر محدوده و حریم شهر مجدداً توسط معاونت حمل و نقل مورد بررسی قرار گرفته و پس از تائید آن معاونت در اسناد طرح جامع لحاظ شود.

۱۴-سند شبکه حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری، شامل محورهای اصلی، ایستگاه‌ها و پایانه‌های اصلی-فرعی وتبادلی، خصوصاً در تعامل با محل پیشنهادی ایستگاه راه‌آهن و فرودگاه به عنوان یکی از اسناد پشتیبان ارائه شود.

۱۵-حریم فرودگاه و ضوابط ساخت و ساز در آن بر اساس آخرین استعلام مرجع قانونی ذیربط در اسناد طرح منعکس شود.

حریم و پهنه بندی مصوب در شورای برنامه ریزی و توسعه استان با اعمال اصلاحات به شرح زیر مورد تائید قرار گرفت:

۱۶-عرصه‌های جنگلی الحاقی به حریم مصوب قبلی در سه موضع در شمال و شمال‌شرق به طور کامل از حریم شهر خارج شود .

۱۷-اراضی کشاورزی الحاقی به حریم شهر در جنوب شرق حذف و خط حریم بر حریم مصوب قبل منطبق شود .

۱۸-پهنه پیشنهادی "طبیعی -گردشگری ویژه " بر روی شهرک صنعتی بلکو حذف و شهرک مذکور در حد محدوده مصوب در حریم شهر کمافی السابق تثبیت شود .

۱۹-پهنه پیشنهادی "طبیعی-گردشگری ویژه" درحاشیه جنوبی رودخانه مهریان حذف و اراضی مذکور با حفظ وضع طبیعی موجود در حریم تثبیت شود.

۲۰-عرصه‌های زراعی و باغی شرق روستای اکبر آباد ( حدفاصل خط محدوده و اراضی جنگلی ) تحت پهنه کشاورزی تثبیت شود.

۲۱-صرفا کاربری‌های بزرگ مقیاس موجود که با طی فرآیند قانونی لازم مصوب شده‌اند، با کنترل اداره کل راه و شهرسازی استان در سند پهنه‌بندی لحاظ شود.

۲۲-عوارض خطی شامل شبکه معابر ارتباطی و حرایم مربوطه، خطوط انتقال آب و نیرو و انرژی، رودخانه‌ها و انهار و مسیل‌ها و حرایم مربوطه، حریم گسل و حریم فرودگاه و ضوابط حاکم بر آنها در اسناد پهنه‌بندی حریم درج شود.

۲۳- نقشه عرصه‌های در معرض خطر سیلاب بر اساس مطالعات طرح به عنوان سند پشتیبان ارایه شود.

اصلاحات به شرح زیر در سند پهنه‌بندی تراکمی و ضوابط و مقررات احداث بنای طرح جامع اعمال شود:

۲۴-پهنه بندی تراکمی و ضوابط احداث بنا توسط اداره کل راه و شهرسازی استان و با هماهنگی شهرداری و استانداری به نحوی اصلاح شود که حتی الامکان احداث بنا در هیچ پلاکی کمتر از سقف تعیین شده در طرح های تفصیلی و هادی مصوب و ملاک عمل نباشد.

۲۵-ضمن تعیین محورهای با عملکردشهری و منطقه ای در سند تراکم ساختمانی ضوابط احداث بنا و اختلاط کاربری در آنها ارایه شود.

پدافند غیرعامل

۲۷-مطالعات پدافند غیرعامل در حریم و محدوده شهر، مطابق با محور های ۲۲ گانه مذکور در مصوبه شورای‌عالی تکمیل شود.

۲۸-با عنایت به مجاورت انبار های نفت با بافت مسکونی شهر وضمن تاکید بر جابجایی آنها ، طرح پاسخ به شرایط اضطراری توسط اداره کل پدافند غیر عامل استانداری تهیه و به مراجع ذیربط ابلاغ شود.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود. خواهشمند است دستور فرمائید در اجرای ماده ۴۲ آئین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح های توسعه و عمران مدارک طرح با لحاظ موارد فوق در اسرع وقت جهت ابلاغ به دبیرخانه شورایعالی ارسال شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: