به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۲۶۴۸
|
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
قاتلی بعد از 13 سال در شهرستان چُرام استان کهگیلویه و بویراحمد با رضایت خانواده مقتول به زندگی دوباره خود بازگشت.

به گزارش خبردنا/ با حضور جمعی از مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان چُرام در این استان، معتمدین و ریش سفیدان محلی، خانواده های مقتول و قاتل، یک اعدامی بعد از 13 سال از پای چوبه دار به زندگی خود بازگشت.

فرماندار شهرستان چُرام در این آئین، شهرستان چُرام را کانون سرمایه های انسانی گسترده ای دانست که خدمات فراوانی از ابتدای انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس تاکنون از خود نشان داده اند.

"سیدعبدالرحمان توفیقیان" با اشاره به برخی از ظرفیت های توسعه ای شهرستان چُرام، اظهارداشت: در حوزه های مختلف نظیر آب ، دشت های حاصلخیز ، باغات ، معاون و امنیت سرمایه گذاری، این شهرستان می تواند پایلوت توسعه ای دولت در مناطق محروم باشد.

وی تاکیدکرد با وجود تمام خدماتی که از ابتدای انقلاب تاکنون برای شهرستان چُرام شکل گرفته اما این شهرستان نیازمند توجه ویژه است.

توفیقیان گفت: آئین صلح و آشتی و بخششی که اکنون شکل گرفته می تواند الگویی مناسب برای همه ما در راستای کمک به شاخصه های توسعه ای این شهرستان باشد.

رئیس دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد هم در این آئین با اظهار امیدواری از اینکه کاش روزی برسد که شاهد حوادث تلخی شبیه آنچه که اکنون این نشست برای بخشش آن در حال برگزاری است، اظهارداشت: در استان ما شاهد تلاش های فراوانی از سوی دستگاه قضایی،نیروهای امنیتی و نظامی بوده اما برخی اوقات حرکت های شکل می گیرد که شاهد حوادث تلخی هستیم.

"حجت الاسلام عبدالرحیم عبودی" با تاکید براینکه کاش روزی برسد که شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم، اظهارداشت: در کنار این حوادث ناگوار، ایثارگری هایی را هم می بینیم و آن هم گذشت و بخشش هایی است  که خانواده های مقتول دارند.

وی گفت:  نکته زیبای این آئین گذشت این است که خانواده مرحوم همتی بدون از هیچ شرطی و یا دریافت دیه، به قاتل رضایت داده اند و این حرکت قابل تحسین است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به برخی از آیات و روایات قرآن، یادآورشد: در قرآن بیش از 80 آیه بحث صلح و سازش مطرح است و این اهمیت موضوع را می رساند. 

"سید جواد هاشمی مهر" با تاکید براینکه فعالان فضای مجازی و رسانه ای شایسته است به این گونه مسائل بپردارند تا اصلاح ذات البین را بیشتر در جامعه شاهد باشیم، اظهارداشت: زیبایی هایی در شهرستان چرام وجود دارد و اجازه ندهیم چنین زیبایی هایی از بین برود.

بگفته وی، شهرستان چرام بر مدار توسعه است و همه باید کمک کنند تا این مدار برپایه خود بچرخد تا بتوان روند توسعه ای را شتاب بخشید.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، ممنوعیت سلاح در آئین های عروسی و عزا بعلاوه ساماندهی آرامستان ها را از مصوبات قابل تقدیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان چُرام عنوان کرد.

دادستان چُرام هم در این آئین با بیان اینکه در این شهرستان حتی یک پرونده نداریم که یک روز از وقت قانونی رسیدگی آن گذشته باشد، یادآورشد:تمامی پرونده ها ثبت متمرکز و آمار کاملا واقعی است.


"حجت الاسلام سجاد آذریتون" باتاکید براینکه برخورد با جرائم خشن در اولویت دستگاه قضایی در شهرستان چُرام است، اظهارداشت: رسیدگی به پرونده های گذشته از دیگر اقداماتی است که اکنون در دستورکار قرار گرفته است.

وی از تهیه بانک اطلاعاتی برای متهمان و مجرمین جرائیم خشن در شهرستان چُرام هم خبرداد و خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از متهمان و محکومین خطرناک که متواری بودند را شناسایی و دستگیر کردیم و الان کمتر از 10 مُتهم فراری داریم.

آذریتون گفت: یکی از ابتکارهای صورت گرفته دستگاه قضایی در این شهرستان، راه اندازی سامانه سامع بود که گزارشات خوبی خصوصا در حوزه سلاح و مهمات ارسال و تعداد زیادی سلاح و مهمات در این راستا کشف شده است.

دادستان عمومی و انقلاب چرام از همکاری و تعامل فرماندار این شهرستان در راستای حفظ منافع عمومی و اراضی ملی خبرداد و اظهارداشت: در بحث حقوق عامه با همکاری و تعامل مستقیم آقای توفیقیان فرماندار شهرستان، اقدامات خوبی در راستای حفظ منابع طبیعی انجام شده و معارضات اجتماعی در اجرای پروژه های عمرانی در اغلب مناطق رفع معارض انجام گرفته است.

آذریتون گفت: در 9 ماهه گذشته کمتر از چهار نزاع دسته جمعی داشته ایم و از مردم شهرستان می خواهیم در کمال صلح و آشتی ، ما را یاری کنند تا هزینه ارتکاب جرم افزایش نیابد.


رئیس کُل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد هم در این آئین به مُخلان و ناامن کنندگان امنیت در این استان هُشدار داد که سرانجام و نتیجه تمام اخلال ها و ناامنی ها، مُجازات سنگین، تبعید و چوبه دار است.

"حَسن نگین تاجی "با تاکید براینکه با برخوردهای قاطعانه قضایی که در استان کهگیلویه و بویراحمد شکل گرفته، زندان یاسوج از زندانی پُر شده است، اظهارداشت: در طرح ارتقای امنیت اجتماعی، دادستان باید پا به پای پلیس باشد و با گشت زنی در راستای این طرح قدم های مثبت بردارد. 

وی با تاکید براینکه به کسانی که قصد ناامنی دارند هشدار می دهم آینده شما دار مجازات و تبعید است، یادآورشد: با کسانی که در فضای مجازی ادعای قدرت نمایی دارند به تمام توان برخورد قاطع قضایی شود.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد از مسوولان قضایی این استان خواست با دارندگان تسلیحات آئین های عروسی و عزا بشدت برخورد قانونی داشته باشند، تصریح کرد: در زندان یاسوج ، بیشترین بازداشت ها و تبعیدها مربوط به شهرستان چُرام است.

نگین تاجی با تاکید براینکه شیوه های کنونی و برخورد قهری به تنهایی اثر گذار نیست، ادامه داد: نیاز است نقش مردم و دستگاه های اجرایی در این میان نمایان تر باشد.

وی از ارتباط خود با نخبگان و دانشگاهیان شهرستان چُرام در این ارتباط هم خبرداد و اظهارداشت: روزانه با مَردم چُرام ارتباط دارم و حتی نخبگان دیدگاهی دارند که همه موارد باید از طریق مراجع قضایی و نظامی حل شود.

این مقام قضایی باتشکر از خانواده مقتول که بسترهای بازگشت صلح و آرامش را به این شهرستان فراهم آوردند، بیان داشت: آثار مثبت صلح و سازش نمایان است و امروزه بیشتر از هر زمان دیگری، نیازمند بهره گیری از ظرفیت ریش سفیدان و معتمدان محلی هستیم. 

نگین تاجی گفت: در تمام نظام های دنیا حرکت به سوی نهادهای سازشی شکل گرفته و خوشبختانه در سند تحول قضایی به این موضوع  هم تاکید شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد هم در این آئین گفت: بر دست همکار فرهنگی ام که پدر مقتول بوده و از فرهنگیان خوشنام استان است بوسه میزنم و بر این بوسه افتخار می کنم.

"حسنعلی عزت خواه " افزود: اقدام خانواده همتی در بخشش قاتل فرزند خود، نشان از درس بزرگی است که همیشه از جامعه معلمان شاهد هستیم.

به گزارش ایلنا، 13 سال پیش در یک نزاع خیابانی، دوجوان با هم در شهر چرام مرکز شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد با هم درگیری فیزیکی داشتند که متاسفانه یکی از آنان در نتیجه این نزاع خیابانی کُشته شد و خانواده مقتول بعد از 13 سال از اعدام قاتل فرزند خود صرف نظر و او را بخشیدند..

نام:
ایمیل:
* نظر: