به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۲۶۶۱
|
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۲
خبر تلخ و تاسفبار مرگ شش قلوهای مارگونی در استان کهگیلویه و بویراحمد را شاید بتوان تلخ ترین خبر اولین ماه سال 1401 دانست.

به گزارش خبردنا/ درحالی که روزانه شاهد شنیدن شعارهایی مبنی بر نیازمندی ایران به افزایش آمارهای جمعیتی و زاد و ولدها هستیم اما جلوی چشم همگان، شاهد مرگ شش قلوی یک زن جوان مارگونی در استان کهگیلویه و بویراحمد آن هم در هفته بیست یک بارداری یعنی حدود پنج ماه از این بارداری بودیم.

در سایر کشورها حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس ایران به چنین زاد و ولدهایی توجه خاص می شود از این حیث که بارداری هایی استثنایی است و باید مراقبت های ویژه پزشکی شکل بگیرد.

نزدیکی محل سکونت مادرانی به مراکز بهداشتی و درمانی با چنین ویژگی هایی اولین اولویت مجموعه بهداشت و درمان در آن کشورها است.

فراهم آوردن امکانات رفاهی دیگر نظیر امکانات تغذیه ای و پوشاکی از دیگر اولویت های آن مجموعه ها برای آن مادران بشمار می رود.

تهیه بسترهای آرامشی برای مادر و پدر چنین بارداری هایی در بخش رفاه و معیشت از دیگر برنامه های دانشگاه علوم پزشکی جهت یک تولد موفق اینگونه ای است.

دادن ماموریت ویژه به یک پزشک متخصص زنان و زایمان جهت نظارت بر روند تولد  نوزادان چنین مادرانی از دیگر برنامه های یک دانشگاه علوم پزشکی مسوولیت پذیر باید باشد.

مشخص کردن یک کمیته نظارتی جهت اجرای برنامه های مُصوب شده دانشگاه علوم پزشکی یک استان در این راستا از دیگر برنامه های مدنظر یک وزارت بهداشت شایسته است.

بانگاهی اجمالی به داستان تلخ تولد شش قلوهای مارگونی می توان بخوبی به این نتیجه رسید که دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هیچ اقدام شایسته ای برای صیانت و حفاظت از این قلوها نکرده است.

اورژانس هوایی استان کهگیلویه و بویراحمد ظهر روز چهارشنبه ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۱ برای امدادرسانی به یک مادر باردار و شش قلوهایش، او را به بیمارستان امام سجاد یاسوج منتقل کرد.

«جهانبخش وحدت نژاد»، رئیس اورژانس ۱۱۵استان کهگیلویه و بویراحمد در تشریح این خبر گفت: در ساعت ۱۲:۵۲ گزارشی مبنی بر زایمان قریب‌الوقوع یک مادر باردار همراه با دردهای شدید زایمانی، در شهرستان مارگون به مرکز پیام یاسوج اعلام و پس از تایید اولیه کارشناسان، امداد هوایی جهت امداد رسانی فعال شد.

وی با اشاره به اینکه این مادر باردار به درمانگاه مارگون مراجعه کرده و بعد از معاینه اولیه، تقاضای امداد رسانی از اورژانس ۱۱۵ شد، افزود: اورژانس زمینی مارگون به محل اعزام و پس از اقدامات اولیه لازم، مادر باردار را تحویل بالگرد اورژانس هوایی دادند.

وحدت نژاد تصریح کرد: این مادر که ۶قلو حامله بود و هفته بیست و یکم بارداری را طی می‌کرد توسط پرسنل اورژانس هوایی ۱۱۵ به بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج منتقل و تحویل بخش زایشگاه شد.

همچنین«منصوره مقدم»، متخصص زنان و زایمان و رزیدنت زایشگاه بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج در خصوص وضعیت این مادر و شش قلوهایش اعلام کرد: این مادر باردار ۲۱ ساله از شهرستان مارگون در بارداری دوم صاحب شش قل( چهار پسر و ۲ دختر) شده بود که بعلت پاره شدن کیسه آبش در خانه بدون داشتن سابقه بیماری، زایمان زودرس و مشکل خاص، به این بیمارستان منتقل شد.

وی با بیان اینکه این مادر هم اکنون یک پسر چهارساله نیز دارد، افزود: بارداری شش قلوها بصورت طبیعی و بدون سابقه نازایی، استفاده از دارو و روش‌های بارداری بود.

مقدم تصریح کرد: در بارداری‌های چند قلویی، به این مادران پیشنهاد می شود که برخی از قل‌ها را تحت نظر پزشک سقط کنند تا مابقی قل‌ها را سالم به دنیا بیاورند اما از سوی این مادر و همسرش پذیرفته نشد.

این متخصص زنان و زایمان بیان کرد: شش قلوها در سن ۲۱ هفتگی، مرده به دنیا آمدند و همه آنها از بین رفتند.

کلام آخر: 

و اما الان از مسوولان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج باید پرسید که واقعا نمی شد از مرگ شش قلوهای مارگونی جلوگیری کرد؟ 

واقعا با برنامه های مدون و نظارت بر آن برنامه ها نمی شد بر پیکره خانواده مارگونی اینگونه خسارت روانی و جسمی وارد نکرد؟ 

مگر چندین مادر جوان با اینگونه شرایط در استان کهگیلویه و بویراحمد داریم که براحتی نوزادان آن را در یک چشم برهم زدن از دست می دهیم؟ 

آیا دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اکنون برنامه ای برای جبران خسارات وارده روحی و جسمی بر پیکره چنین مادرانی دارد؟ 

آیا این دانشگاه برای زاد و ولدهای آینده چنین مادرانی برنامه های مُدون نظارتی علمی دارد؟

نقش نهادهای نظارتی بر عملکرد دانشگاه علوم پرشکی یاسوج چیست و آیا در این بین، پرونده ای برای مُقصران و مُسببان این حادثه تلخ و تاسفبار بعنوان مدعی العموم تشکیل و برخورد قضایی می شود یا خیر؟ 

اینها سوالاتی است که اکنون در اذهان عمومی برای مرگ تلخ شش قلوهای مارگونی رد و بدل می شود و بنظر می رسد باید منتظر اخبار روزهای آینده در این ارتباط بود.

............

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
0
0
سلام متآسفانه درطول این ۲۰ هفته بارداری هیچ خدماتی از سوی نظام پزشکی نشد حتی پزشکان حاضر به تحویل گرفتن آن نمیشدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
0
0
نفرین به این دولت
نام:
ایمیل:
* نظر: