به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۲۸۰۴
|
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵

خبردنا: این روز‌ها تلاش برای ساخت خودرو‌هایی با قابلیت‌های خودکار افزایش یافته است. تا کنون شاهد خودرو‌های بدون فرمان و پدال بوده ایم؛ اما این بار خودروسازان خودرویی بدون دیسک ترمز سنتی طراحی کرده اند. همه این‌ها بخشی از تلاش بزرگتر بشریت برای کاهش انتشار کربن است.

 
اولین خودروی مفهومی بدون دیسک ترمز

خودروساز فرانسوی DS Automobiles نمونه اولیه خودروی DS E-TENSE را روانه بازار کرد که فقط از ترمز‌های احیا کننده الکتریکی استفاده می‌کند. پا گذاشتن روی پدال ترمز خودرو باعث می‌شود که دیسک‌ها و لنت ترمز انرژی جنبشی ایجاد کنند. در خودرو‌های مجهز به موتور احتراق داخلی (ICE) این انرژی جنبشی در هوا آزاد می‌شود.

 

اما در خودرو‌های برقی، برداشتن پا از روی پدال گاز به خودرو این امکان را می‌دهد تا بدون دست زدن به پدال ترمز کاملاً متوقف شود. طی این عمل جریان برق از باتری به موتور متوقف می‌شود. اما روتور همچنان همراه چرخ‌ها می‌چرخد؛ این چرخش موتور را قادر می‌سازد تا به عنوان یک ژنراتور عمل کند و برای شارژ مجدد باتری خودرو برق تولید کند.

اولین خودروی مفهومی بدون دیسک ترمز

در حال حاضر، تمام سیستم‌های ترمز خودرو‌های هیبریدی و الکتریکی با ترمز‌های دیسکی اصطکاکی پشتیبان عرضه می‌شوند. این ترمز‌های پشتیبان زمانی که ترمز‌های احیا کننده قدرت کافی برای توقف خودرو را ندارند، مانند هنگام توقف اضطراری، آماده به کار می‌شوند. DS E-TENSE PERFORMANCE بدون دیسک ترمز است و از دو موتور الکتریکی داخلی برای کاهش سرعت خودرو از طریق ترمز احیاکننده تا ۶۰۰ کیلووات استفاده می‌کند.

مزایای خودرویی که فقط ترمز احیا کننده دارند چیست؟

ترمز احیا کننده حتی در خودرو‌هایی که ترمز ترکیبی دارند با تولید انرژی در هر بار ترمز خودرو، خودرو را کارآمدتر می‌کند. خودرویی که فاقد ترمز اصطکاکی عقب است، کمک بزرگی به محیط زیست در جهت کاهش آلودگی هوا انجام می‌دهد. به گفته محققان، تا ۵۵ درصد از آلودگی ترافیک کنار جاده‌ها از ذرات غیر اگزوز ناشی می‌شود. از این میزان، حدود ۲۰ درصد از گرد و غبار ترمز ناشی می‌شود. اکثر مردم وقتی به خودرو‌هایی که باعث آلودگی می‌شوند فکر می‌کنند به آلایندگی اگزوز فکر می‌کنند.

گرد و غبار ترمز از ذرات آهن ساخته شده است. این به دلیل اصطکاک بین روتور ترمز آهنی است که از لنت ترمز هنگام کاهش سرعت خودرو ایجاد می‌شود. این گرد و غبار ترمز که به هوا وارد می‌شوند، تاثیر قابل توجهی بر سلامت تنفسی افراد دارند. بسیاری از خودروها، از جمله خودرو‌های برقی، حاوی اجزای فلزی مضر در کلاچ، موتور و ترمز‌ها هستند.

اما تمرکز خودروسازان تنها بر روی ترمز احیا کننده نیست. در اوایل سال جاری Fortescue Future Industries و Williams Advanced Engineering (WAE) توسعه اولین قطار بی نهایت با انتشار صفر در جهان را برای حمل بار‌های سنگین آغاز کردند. Infinity Train از انرژی گرانشی برای شارژ کامل سیستم‌های باتری-الکتریکی خود استفاده خواهد کرد. قطار باتری را با استفاده از گرانش سنگ آهن بسیار سنگینی که حمل می‌کند، شارژ می‌کند. ما در حال حاضر دو منبع غیرمنتظره برای آینده ترمز احیاکننده در اختیار داریم: اتومبیل‌های مسابقه‌ای و قطار‌های سنگین. در صورت موفقیت، این تحقیق و توسعه می‌تواند سبب پایداری حمل و نقل شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: