به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۲۹۲۳
|
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵

خبردنا: خوردن چند عدد لبو در روز منجر به کاهش میانگین فشار خون در حدود ۵ میلی‌ متر جیوه می ‌شود که اگر این روند حفظ شود، خطر سکته مغزی و حمله قلبی در افراد تا حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا می کند.

وقتی سبزیجات غنی از نیترات مانند چغندر مصرف می کنیم، اتفاق قابل توجهی در بدن رخ می دهد. باکتری هایی که در دهان ما زندگی می کنند نیترات را به نیتریت تبدیل می کنند. نیتریت نیز به نوبه خود توسط بدن به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود که  سطح و میزان جریان خون را به اندام ‌های مختلف افزایش می‌دهد.

سطوح کافی اکسید نیتریک برای حفظ قدرت جنسی ضروری است. این موضوع ممکن است توضیح دهد که چرا رومی ها از آب چغندر به عنوان یک داروی تقویت کننده جنسی استفاده می کردند. اگرچه  هنوز هیچ کارآزمایی بالینی انجام نشده که نشان دهد مصرف آب چغندر اثری شبیه ویاگرا دارد اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد خوردن لبو باعث انبساط رگ ‌های خونی و کاهش فشار خون می ‌شود.

محققان برای بررسی این موضوع، گروهی از داوطلبان با فشار خون بالا را مورد مطالعه قرار داده و از آنها خواستند رژیم غذایی غنی از چغندر را دنبال کنند. پس از چند هفته، مشخص شد که خوردن چند عدد لبو در روز منجر به کاهش میانگین فشار خون در حدود ۵ میلی‌ متر جیوه می ‌شود که اگر این روند حفظ شود، خطر سکته مغزی و حمله قلبی در افراد تا حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا می کند.

 

گفتنی است فواید چغندر به کاهش فشار خون بالا محدود نمی شود. تاکنون تحقیقات زیادی روی لبو و خواص آن  انجام شده است، مطالعات دکتر اندی جونز، استاد فیزیولوژی کاربردی در دانشگاه اکستر نشان می دهد مصرف لبو به ویژه به شکل آب غلیظ شده، می تواند توانایی ورزشی افراد را افزایش دهد.

این پژوهشگر در یکی از مطالعات اولیه خود از گروهی از دوچرخه‌ سواران مسابقه ‌ای در سطح باشگاهی خواست تا پس از نوشیدن آب چغندر، در چند تایم تریل که مسافت ۱۶ کیلومتر را طی می کردند، شرکت کنند. به گزارش سیناپرس، چیزی که این ورزشکاران نمی‌دانستند این بود که در یک موقعیت، آب چغندر معمولی دریافت کرده و در موقعیتی دیگر، ماده اصلی، یعنی نیترات، از آب چغندر حذف شده بود.

 

در نتیجه مشخص شد دوچرخه ‌سوارانی که آب لبوی کامل و دارای نیترات مصرف کرده بودند، به طور متوسط ۴۵ ثانیه سریع ‌تر به پایان مسیر خود رسیدند که این تفاوت در مسابقات ورزشی بسیار قابل توجه است.

در خاتمه توصیه می شود اگر طعم آب چغندر را دوست ندارید، سعی کنید آن را با سیب، کرفس و کمی زنجبیل طعم ‌دار کنید. 

نام:
ایمیل:
* نظر: